Inte utan min vd? #194
I det här numret tittar vi närmare på ledarskap – i synnerhet delade sådana – när det gäller svenska teatrar. Vilka är för- och nackdelarna med delat ledarskap? Vi har samtalat med
Petra Brylander, Michael Cocke och
Carolina Frände som alla tre har lång erfarenhet av att leda teatrar. Vi intervjuar också regissören
Staffan Valdemar Holm, som inte bara har lett Dramaten och Malmö stadsteater utan även varit konstnärlig ledare för tyska Düsseldorfer Schauspielhaus.
Hur har det varit med ledarskapet historiskt sett? Det undersöker vi genom några nedslag i teaterhistorien och genom att minnas teaterchefer som
Vivica Bandler, Karin Kavli och
Ingmar Bergman.
Malin Axelsson, som nyligen lämnade sin post som konstnärlig ledare för Sveriges Radio Drama, skriver i sin teaterkrönika att hon uppskattat att vara chef även om det inte alltid är lätt att fokusera på rätt saker.
Hélène Ohlsson, filosofie doktor i teatervetenskap, skådespelare och regissör, tar ett historiskt grepp i sin essä på den komplexa relationen mellan kvinnliga scenkonstnärer och deras officiella, eller inofficiella, chefer på Dramaten.
Vad händer med vårt samtal om teater, och med teatern som konstform, ifall de fast anställda teaterkritikerna försvinner helt från våra redaktioner?
Det undrar teaterkritikern
Lars Ring, som denna höst slutade sin fasta anställning på Svenska Dagbladet.
Rikard Hoogland, lektor i teatervetenskap, skriver om Den internationella Fossefestivalen på Det norske teatret i Oslo, och om Fosses dramatik.
I februari har regissören och dramatikern
Jens Ohlin premiär på
Misantroperna på Folkteatern Göteborg, som är hans bearbetning av Molières
Misantropen. Vi har mejlintervjuat honom.
Numrets pjäs är
Lilla måsen av
Maria Olsson, teatervetare och dramatiker, där hon tar avstamp i Tjechovs klassiker
Måsen, men ändrar slutet radikalt och koncentrerar pjäsen till två teman – kärlek och avundsjuka.
Det ska fan vara teaterkritiker.
Lars Ring skriver om betydelsen av kontinuitet och erfarenhet inom sitt skrå.
Det sitter i väggarna – dramaten, cheferna och skådespelerskorna.
Helene Ohlsson berättar om relationen mellan några skådespelerskor och Dramatens chefer, historiskt sett.
Är dramatikerrollen hotad?
Birgitta Haglund undersöker i vår spaning om dramatikern kommer behövas om 20 år.
Måsen flyger igen.
Birgitta Haglund mejlintervjuar teatervetaren och dramatikern
Maria Olsson.
Pjäsen.
Lilla måsen av
Maria Olsson.
Bokrecensioner.
Möten med Keve Hjelm och
Thalias hus – på spaning efter den svenska teaterns själ.
Vart tog de svarta kaffekopparna vägen? Dramatikern och regissören
Malin Axelsson, tidigare konstnärlig ledare, skriver om chefskapets glädjeämnen och vedermödor.
Hur ska svenska teatrar ledas?
Sara Beer har intervjuat
Petra Brylander, Michael Cocke och
Carolina Frände om för- och nackdelar med delat ledarskap.
Var det bättre förr? – från Thérèse Elfforss till Vivica Bandler.
Anna Hedelius gör några tillbakablickar i den svenska teaterhistorien när det gäller chefskap.
Varför inte dela på ledarskapet? – undrar Staffan Valdemar Holm. Birgitta Haglund samtalar med Staffan Valdemar Holm, och jämför svenska ledarstrukturer med tyska och danska.
Internationella perspektiv på Fosses dramatik.
Rikard Hoogland rapporterar från en internationell Jon Fosse-festival i Oslo.
Två mejlintervjuer.
Birgitta Haglund intervjuar
Jens Ohlin respektive
Amanda Klasa Fornhammar, om två kommande uppsättningar med Folkteatern Göteborg och Molièreensemblen.
Beställ nummer här.
Publicerad: 2020-01-03
Köp Teatertidningen
Läs mer om Teatertidningen i katalogen
Fler artiklar knutna till Teatertidningen
Fler tidskrifter i kategori DANS, FILM, TEATER & UTSTÄLLNINGAR