Radioteatern som försvann #198 2020
Det här numrets två huvudartiklar handlar om vad som hände när Radioteatern omstöptes till SR Drama. En tredje nationalscen som har lagts ned eller en nödvändig förändring för att behålla lyssnarskaran? Kulturjournalisten
Betty Skawonius tittar närmare på vad det innebär att Radioteatern idag inriktar sig på att enbart producera serier att lägga i poddar. Varför öppnar de inte upp sitt stora arkiv av radioteaterklassiker, och varför har alla singlar försvunnit? Det är frågor som Skawonius ställer till bland annat
Simon Norrthon, ordförande i Teaterförbundet,
Pia Gradvall, ordförande i Dramatikerförbundet och
Peter O Nilsson, områdeschef för kultur och samhälle på Sveriges Radio.
Vi inleder i detta nummer vår nya serie, regidagboken. Hur går en regissör tillväga för att förverkliga sina visioner?
Ada Berger, konstnärlig ledare för Unga Dramaten, låter oss blicka in i hennes arbete med
Liv Strömquist tänker på sig själv.
Vi intervjuar Östgötateaterns chef
Nils Poletti. Som konstnär var han inte nämnvärt intresserad av publiken, men som teaterchef har publiken däremot blivit hans största intresse.
Vi samtalar även med den begåvade danska regissören
Helle Rossing. Hon vill inte att teater ska vara något »trevligt«, utan vill istället tänja teaterns former till det yttersta.
Just nu pågår utställningen
Frispel – scenkonst i förvandling 1960-2000 på Göteborgs stadsmuseum, där besökarna får följa utvecklingen för stadens frigrupper. Vi skriver om utställningen.
Lo Kauppi – skådespelare, dramatiker och regissör – står för numrets teaterkrönika, där hon resonerar kring svårigheten för ideella föreningar att nå ut på samma sätt som teatrar med större ekonomiska muskler.
Numrets pjäs är
Kul med en kvinna! av författaren och dramatikern
Alma Kirlic. Hon tar avstamp i en arbetsplats för att, med hjälp av satir, blottlägga hierarkier och härskartekniker som är lätta att känna igen.
Vart tog radioteatern vägen? – Från landets största teater till serier och poddar.
Betty Skawonius undersöker SR Dramas utveckling mot serieformat, i två artiklar.
Ada Berger tanker på regi. Ada Berger, konstnärlig ledare för Unga Dramaten, skriver dagbok om sitt regiarbete med
Liv Strömquist tänker på sig själv.
Institutet – ett samhälle i miniatyr.
Birgitta Haglund mejlintervjuar författaren och dramatikern
Alma Kirlic.
Pjäsen. Kul med en kvinna av
Alma Kirlic
Bokrecensioner.
Som en vildfågel i en bur, Verksamhetsberättelser och
På scenen.
Göteborgs frigruppsliv spelar vidare.
Lisa Lidén samtalar med ansvariga för utställningen
Frispel – scenkonst i förvandling 1960–2000, på Göteborgs stadsmuseum.
Föreningsliv i kamp med marknadskrafter.
Lo Kauppi – skådespelare, dramatiker och regissör – skriver i sin teaterkrönika om vikten av marknadsföring och publikarbete.
Även ett gudomligt nonsens är politiskt. Sara Beer intervjuar
Nils Poletti, chef för Östgötateatern, om teatersyn och chefsarbete.
Sara Beer intervjuar
Nils Poletti, chef för Östgötateatern, om teatersyn och chefsarbete.
Hon vill spränga institutionerna inifrån.
Theresa Benér samtalar med regissören
Helle Rossing, som vill tänja maximalt på teaterns former.
Notiser. Inklusive en mejlintervju med regissören
Beata Gårdeler om
Nationen, på Backa teater.
Beställ nummer här.
Publicerad: 2020-11-30
Köp Teatertidningen
Läs mer om Teatertidningen i katalogen
Fler artiklar knutna till Teatertidningen
Fler tidskrifter i kategori DANS, FILM, TEATER & UTSTÄLLNINGAR