Tema Tryck #2 2019

I detta sommarnummer av Tidig Musik sätter vi fokus på TRYCK. Maria Schildt skriver om hur tryckning av noter gick till under 1600-talet och om familjen Diiben, som kom att få en enorm betydelse a för musikutvecklingen i Sverige. Därom vittnar Anders von Diibens stora musikdonation som fördes till Uppsala år 1733 och numera förvaras i Uppsala universitetsbibliotek. I Dübensamlingen finns bland annat 150 musiktryck, varav de flesta utgör samlingar med ett flertal kompositioner. Den förhärskande tekniken under 1600-talet var tryckning med lösa typer, vilket innebar att man behövde specialtyper för musiknotation. I 1600-talets Sverige hade bara ett fåtal tryckare tillgång till typer för noterad musik.

Birgitta Modigh skriver om hur nottryckarkonsten genomgick en revolution kring sekelskiftet 1800. Den litografiska tekniken att trycka bilder från sten gjorde det möjligt att mångfaldiga bilder och därmed också noter på ett enkelt och billigt sätt.

Vi intervjuar italienskfödda Mariangiola Martello, som sedan några år är verksam i Sverige som cembalist och dirigent. Hon började som pianist och organist och fick lära om helt när hon gick över till cembalo. Hon beklagar att det inte var möjligt att börja med cembalo som barn hemma i Italien. Hon tycker att cembalon, med det lättare anslaget, passar perfekt för barn.

Christina Larsson Malmberg skriver om Barbara Strozzi, som var en hyllad sångerska, lutenist och tonsättare i 1600-talets Venedig. Hon lät trycka hela åtta volymer med musik. Hon var den ledande tonsättaren av vokalmusik i Italien och publicerade fler kantater än någon av sina samtida kolleger. Dessutom gav hon ut musiken i sitt eget namn istället för att använda en manlig pseudonym. I år är det 400 år sedan hon föddes.

Vi uppmärksammar fler jubilarer. Vi skriver om Karlsson Barock och Ensemble Serikon som båda bildades 2009 och alltså firar 10-årsjubileum i år. Ensemble Mare Balticum kan se tillbaka på hela 30 års verksamhet och Cajsa S. Lund, som tog initiativ till bildandet av gruppen 1989, berättar om hur det började.

För den som är intresserad av tidigare seklers musikdramatik ges i som-mar många tillfällen till givande upplevelser. Vadstena-Akademien spelar Telemanns opera Orpheus och uppsättningens regissör Clara Svärd berät-tar i detta nummer av Tidig Musik om arbetsprocessen. Drottningholms Slottsteater sätter upp Händels Ariodante, med Ann Hallenberg i titelrollen. Saga Samuelson har intervjuat både henne och teaterns chef, Sofi Lerström. Hon har också träffat Ditte Hammar, som regisserar Amasonernas drottning-av Antonia Walpurgis på Årsta teater i södra Stockholm. 1700-talsteatern Confidencen i Solna norr om Stockholm gör under sommaren uppsättningar av Händels Acis och Galatea samt Jean-Jacques Rousseaus två enaktare Pygmalion och Le Devin du Village. Saga Samuelson har pratat med Karin Modigh, som gör koreografin till Le Devin.

Erik Rynell recenserar Ernst Brunners omtalade bok Likt ett skeleton om Johan Helmich Roman och Daniel Blockert skriver i sin fullmatade skivkrönika om hur den tidstrogna trenden söker sig allt längre fram i ti-den. Dessutom bjuder vi som vanligt på tips om festivaler, kurser och om sommarens många konserter.


Musiktryck i Sverige under 1600-talet Maria Schildt
Gustav Düben, hovkapellmästare och organist i Tyrka kyrkan i Stockholm under 1600-talet, hämtade en stor del av musikernas repertoar ur musiksamlingar som trycktes nere på kontinenten och togs med till Sverige. Flera sådana tryck finns i den stora samling noter, ”Dübensamlingen”, som sonen Anders von Düben donerade till Uppsala Universitetsbibliotek 1732. Hur tryckte man noter vid den här tiden? Uppsalaforskaren Maria Schildt berättar.

Mariangiola Martello – cembalist och dirigent Hedvig Marklund
Ibland slås man av tanken att ett par hundra år egentligen går ganska fort. Till exempel när den moderna lägenheten i Liljeholmen där Mariangiola Martello bor genomströmmas av den rika och tidlösa klangen från hennes cembalo. Tidig Musik har stämt träff för att samtala om ”La Pellegrina – A Medici Wedding”, där Mariangiola Martello är konstnärlig ledare och dirigent. Verket blir öppningsnummer för årets Stockholm Early Music Festival.

Ann Hallenberg till Drottningholmsteatern Saga Samuelson
Mezzosopranen Ann Hallenberg kommer under säsongerna 2019 och 2020 att sätta sin konstnärliga prägel på Drottningholms Slottsteater. Hallenberg är teaterns nya ”artist in residence”, och Tidig Musik har pratat med henne om utnämningen.

Sommarfestivaler (evenemang)

En revolution för nottrycket Birgitta Modigh
Konsten att trycka noter har utvecklats sedan Ottaviano Petrucci gjorde de första nottrycken i Italien runt sekelskiftet 1500. När den litografiska tekniken att trycka bilder från sten etablerades 300 år senare, vid sekelskiftet 1800, blev det möjligt att mångfaldiga bilder och därmed också noter på ett enkelt och billigt sätt.

Telemanns ”Orpheus” i Vadstena Birgitta Wennerström
Vadstena-Akademien spelar i sommar Georg Philipp Telemanns opera Orpheus eller Die wunderbare Beständigkeit der Liebe från 1726. Regissör och koreograf är Clara Svärd. Tidig Musik bad henne besvara några frågor om uppsättningen och om arbetet med produktionen.

Barbara Strozzi Christina Larsson Malmberg
Hon var hyllad sångerska, lutenist och tonsättare. Hon lät trycka hela åtta volymer med musik i en tid då musikpublicering var på nedgång. Hon var den ledande tonsättaren av vokalmusik i Italien, och publicerade fler kantater än någon av sina samtida kollegor. I hennes samlingar finns några av historiens vackraste och mest känslofyllda sånger. I år skulle Barbara Strozzi ha fyllt 400 år.

Amasonernas drottning Saga Samuelson
Den Andra Operan arbetar för att utmana könsobalansen i operavärlden. I sommar sätter de upp operan Amasonernas drottning av Maria Antonia Walpurgis på Årsta teater. Tidig Musik fick ett möte med regissören Ditte Hammar och sopranen Hanna Fritzon för att prata om hierarkier och kvinnors roll i operans värld.

Rousseau på Confidencen Saga Samuelson
Det blir moralfilosofi och 1700-talspastoral när Rousseau intar Confidencen i sommar. Tidig Musik har pratat med Karin Modigh, som skapar koreografi till enaktsoperan ”Le Devin du Village”.

Odiscutabelt Daniel Blockert

Redaktionen Tidig Musik

Läs här om Tidig Musik #2 2019

Publicerad: 2019-05-26

Köp Tidig Musik
Läs mer om Tidig Musik i katalogen
Fler artiklar knutna till Tidig Musik
Fler tidskrifter i kategori MUSIK



Annons:

Senaste nummer:

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

2023-10-12
Populär Astronomi 3 2023

2023-10-11
Divan 1-2 2023

2023-10-10
Glänta 2 2023

2023-10-09
Haimdagar 3-4 2023
Akvarellen 3 2023

2023-10-08
Medusa 3 2023

2023-10-07
Tidig Musik 3 2023

2023-10-05
Opera 4 2023
Parnass 3 2023

2023-09-29
Ale 2 2023

2023-09-18
Lyrikvännen 3 2023

2023-09-08
Signum 6

2023-08-28
Balder 2 2023

Äldre resuméer