Kulturella rättigheter - varför?
”Olika folks kulturer är som meningsbärande kartor som gör världen begriplig.” (Peter Jackson, geograf, 1989, ur: National Geographic 2/99: Global Culture).
Vad är kultur? Enligt en definition hämtat från Encyclopedia Britannica är ”kultur en företeelse som bara finns hos människan och som omfattar människans språk, idéer, trossystem, sedvanor, samhällsregler, institutioner, verktyg, teknik, konst, ritualer och ceremonier, mm”. I ursprungsfolkens kontext har kulturbegreppet en mycket vidare mening: Med kultur menas i vid bemärkelse det dynamiska förhållande som utvecklas mellan ett folk, dess land och hela universum. Kultur är människans kommunikation med sin miljö, sina medmänniskor och den osynliga, men ändå inflytelserika andevärlden. Det innefattar ett komplext system av kunskaper, utvecklat, upprätthållet och förfinat av ett folk ur de livgivande krafterna i deras hemtrakter och landområden och som de överför till kommande generationer. Olika folks specifika kulturella företeelser kan anses som en högspecialiserad anpassning till sin specifika biologiska och sociala livsmiljö. Liksom bevarandet av den biologiska mångfalden är bevarandet av den kulturella mångfalden en av de viktigaste framtidsfrågorna och avgörande för människors överlevnad på jorden.
Ursprungsfolkens kulturella och intellektuella egendom har i en allt ökande utsträckning utsatts för hotet att bli stulet, beslagtaget och exploaterat. Mycket av insamlandet av kulturella föremål till museer skedde under en tid där socialdarwinism och dess värderingar rådde. Folk delades in i högre och lägre stående, civiliserade och primitiva. För många ursprungsfolk är förlust av kulturella föremål ingen isolerad företeelse utan hänger samman med andra omvälvande processer i historien. Den kolonisationen av sitt territorium som alla ursprungsfolk, per definition, har utsatts för, har inneburit att ursprungsfolken vid olika tidpunkter har fråntagits sina landområden och sina naturrikedomar. Nationalstater har genom sina myndigheter dessutom aktivt motarbetat ursprungsfolkens språk, traditioner och kultur. Genom kraftfulla assimileringsprocesser har ursprungsfolk fått lära sig att nedvärdera sin egen kultur. Ursprungsfolken har tvingats förtränga det som tidigare varit sin kultur, ofta till den grad att de glömt bort symbolers, traditioners och föremåls betydelse och deras ursprungliga innebörd. Kunskapsförlusten har givit en känsla av brist på sammanhang. Återföringen av stulna och bortförda kulturella föremål till sina rättfärdiga ägare kan inleda en försoningsprocess mellan nationalstater och de kolonialiserade folken.
Ursprungsfolkens kulturella och intellektuella egendom hotas också av internationella överenskommelser och initiativ kring den ekonomiska, sociala och politiska globaliseringen. Överenskommelser mellan internationella aktörer berör direkt eller indirekt ursprungsfolk, deras kulturer och deras territorier. Detta hot kan kräva att internationella avtal förhandlas fram och ratificeras, för att försäkra alla folk om ett juridiskt, politiskt, ekonomiskt skydd mot konfiskering eller stöld av kulturell och intellektuell egendom och traditionella resurser.
Ursprungsfolkens syn på det viktiga sambandet mellan människan, miljön och kulturen har en relevans och ett budskap till det moderna post-industriella samhället. Artikel 27 i FN:s konvention år 1966 om medborgerliga och politiska rättigheter, som även ratificerats av Sverige, innehåller en regel om skydd för minoriteters rätt till sin kultur, språk och religion. I artikel 27 har i folkrätten tolkats så att den ställer krav på positiv särbehandling av de minoriteter som omfattas av den. Stater som har sådana minoriteter uppfyller följaktligen inte sina åtaganden enligt artikeln genom att endast sörja för att medborgarna behandlas lika, utan staterna måste vidta särskilda åtgärder för att värna minoriteternas språk och kultur.
Ursprungsfolken måste få ”kulturellt självbestämmande”: att få möjlighet att odla och utveckla sitt språk, sin kultur och sin religion, vårdar sin brukskonst och konsthantverk, musik, berättarkonst och sina vardagliga samlevnadsformer på sina egna villkor. Ursprungsfolkens egna analyser av sina värderingar, kultur och livsmönster måste alltid gå före. Då kan folken bibehålla och utveckla sina särarter för kommande generationers och för den kulturella mångfaldens skull, som slutligen avgör människans överlevnad på jorden.
Ursula Mueller
styrelseledamot i Föreningen Fjärde Världen
ansvarig för området ”kulturella rättigheter”
c/o Lindström, Spångavägen 42F, 1tr, 16875 BROMMA
tel 08-266834, email:
ursula@mp.se
Publicerad: 2001-01-12
Köp Fjärde Världen
Läs mer om Fjärde Världen i katalogen
Fler artiklar knutna till Fjärde Världen
Fler tidskrifter i kategori ANTROPOLOGI
Fler tidskrifter i kategori GLOBALT