Den mångsidige konstnären

Den mångsidige konstnären

Berätta lite om din bakgrund.
Jag är egentligen kompositör från början och har först gått Gotlands tonsättarskola och sen Ackis (smeknamn för Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, reds. anm.) på kompositionslinjen för elektroakustisk musik. Men redan när jag kom in där kände jag att jag ville göra något annat, att jag inte ville befinna mig inom kompositionsvärlden. Jag kände att den var väldigt förbjudande och också väldigt frikopplad från politiska och sociala sammanhang.

Det var det konceptuella och dess möjligheter och svårigheter som lockade mer. Men mest av allt var det språket.
Det är komplicerat att uttrycka idéer i musik. Det funkar ibland att göra konceptuella musikaliska verk som är så pass transparenta att man inte en behöver läsa en text för att förstå; man kan bara uppleva dem för att idén ska nå fram. Jag har gjort en del kompositioner som funkar på det sättet men så kände jag att jag ville arbeta mer med språk. Jag är fruktansvärt intresserad av språk; inte så mycket av specifika språk egentligen som av lingvistik eller språkfilosofi. Sedan många år tillbaka arbetar jag mer inom konstvärlden som är mer inriktad mot diskurs men jag har fortfarande en fot kvar i konstmusikvärlden. Det gör ju att man fortfarande blir inbjuden till en sådan sak som Sound of Stockholm.

Läs hela intervjun


Publicerad: 2017-12-17


Läs mer om Soundofmusic i katalogen
Fler artiklar knutna till Soundofmusic
Fler tidskrifter i kategori MUSIK



Annons:

Senaste nummer:

2019-03-19
Tidig Musik 1 2019

2019-03-16
Accent 1 2019
Lyrikvännen 6 2018

2019-03-14
Världshorisont 1 2019

2019-03-13
Iconographisk Post 1-2 2018

2019-03-12
Iconographisk Post 3-4 2017

2019-03-11
Iconographisk Post 1-2 2017

2019-03-08
Signum 2 2019
Akvarellen 1 2019

2019-03-06
Walden 11-12 2019

2019-02-28
10TAL 31 2018
Aiolos 62-63 2018

2019-02-25
Konstperspektiv 1 2019
10TAL 29-30 2018

2019-02-24
Glänta 3-4 2018

2019-02-20
Kritiker 51 2019

2019-02-19
Parnass 1 2019

2019-02-18
Bazar Masarin 6 2018
Opera 1 2019

2019-02-16
Arkitekturtidskriften KRITIK #38/39

2019-02-11
Ottar 4 2018

2019-02-03
ponton 4 2018

2019-01-30
Signum 1 2019

2019-01-24
Judisk Krönika 4 2018

2019-01-22
Bildkonstnären 4, 2018
Hjärnstorm 133 2018

2019-01-21
Galago 133 2018

2019-01-20
Divan 3-4 2018

2019-01-17
Lyrikvännen 5 2018

2019-01-16
Nutida Musik 273 2018

2019-01-15
Lira Musikmagasin 5 2018

2019-01-14
Balder 4 2018
Accent 8 2018
Populär Astronomi 4 2018

2019-01-11
Aiolos 60-61 2018

2019-01-09
UtställningsEstetiskt Forum 6 2018

2018-12-30
Kritiker 49-50 2018

2018-12-28
Fjärde Världen 3-4 2018

2018-12-25
Kuba 4 2018

2018-12-23
Tidig Musik 4 2018

2018-12-20
Medusa 4 2018

2018-12-18
Med andra ord 97 2018

2018-12-14
Signum 8

2018-12-07
UtställningsEstetiskt Forum 5 2018

2018-12-03
OEI 82-83 2018

2018-12-02
Pralin Magasin 2 2018
Nutida Musik 272 2018

2018-12-01
Nio-Fem 2 2018

2018-11-30
Lira Musikmagasin 4 2018

2018-11-29
Amnesty Press 4 2018

Äldre resuméer