Artiklar från Tidig Musik

Tema Sträng #3 2021
2021-09-20 Hösten börjar göra sig påmind samtidigt som vi slits mellan förhoppningar och oro inför framtiden. Kommer vi att klara oss undan en fjärde våg av coronaviruset, kommer tillräckligt många att vara vaccinerade eller ha haft viruset, så att smittspridningen inte tar fart igen? De flesta av oss hoppas och planerar för framtida kulturaktiviteter. Det gäller inte minst alla musiker, dansare, arrangörer, producenter, regissörer och kulturansvariga runt om i landet som praktiskt taget har haft yrkesförbud i 18 månader. Årets höstnummer har tema STRÄNG. Hillevi och Roland Hogman har besökt HansErik Svensson, som under sitt mångåriga arbete med att bygga och restaurera historiska klaverinstrument har skaffat sig betydande kunskaper om deras konstruktion. Mycket av hans verksamhet har handlat om strängar och besträngning och nu delar han med sig av sina insikter om hur material, mensur, spänning och strängens ändpunkter kan förändra klangen. Heidi Rohlin Westin har via Skype och telefon intervjuat harpisten och sångerskan Arianna Savall. Som dotter till den katalanske gambanestorn Jordi Savall och sångerskan Montserrat Figueras blev hon tidigt medveten om musikens alla möjligheter och bestämde sig så småningom för att det var harpa hon ville spela. Idag har hon, tillsammans med norskfödde maken Petter Udland Johansen, sin bas i Schweiz och har just kommit ut med sin första soloskiva. En som har många strängar på sin lyra är Per Buhre — violonist, saligare, regissör, fotograf och videokonstnär baserad i Västsverige. Tidig Musik har frågat honom hur det kommer sig att han har en sådan bredd. Läs hans svar i intervjun! Vi har även ställt några frågor till fyra "strängmusiker"... (från de inledande orden Tidig Musik #3 2021»

Tema (O)LIKA #2 2021
2021-07-01 I detta sommarnumner av Tidig Musik har vi velat lyfta fram det intressanta i att "olika" kan vara så berikande. Olika instrument som spelar tillsammans kan, som vi alla vet, resultera i fantastisk harmoni. Olika genrer, stilar, epoker eller kulturer som blandas ger upphov till spännande möten. Olika perspektiv på musikhistorien kan ge nya insikter. Fenomenet "broken consort" som även kallas "consort of six" blev populärt i senrenässansens England, i synnerhet inom teatervärlden. Man ville få en så rik och mångfasetterad klangbild som möjligt och satte därför samman ensembler med ett stråkinstrument i basregistret och ett i diskantregistret, ett träblåsinstrument, ett flexibelt knäppinstrument med sensträngar och stort omfång samt två metallsträngade knäppinstrument för textur och rytmisk effekt. Ibland ingick även en cembalo i denna ensemble, som ansågs "fulländad". Elisabeth Lutteman har för Tidig Musiks räkning översatt Ross W. Duffins text om den "samstämmiga olikhet" som blev resultatet... (Läs redaktionens förord) »

Tema Passion #1 2021
2021-03-10 När det här numret av Tidig Musik kommer ut börjar vi närma oss den tid på året då kyrkorna brukar locka stora lyssnarskaror till konserter där passionsberättelsen förmedlas i ord och ton. Så blir det förmodligen inte i 'år, men temat för 2021 års vårnummer är PASSION. Den tonsättning av passionsberättelsen som är mest välkänd idag är förstås J S Bachs Matteuspassionen. Daniel Blockert har dykt ner i musikhistorien och hittat mängder med annan passionsmusik som numera inte spelas så ofta, men som förtjänar att lyftas fram ur glömskan. I sin artikel Alla vägar bär till Bach ger han också tips om bra inspelningar, där sådana finns... (Läs redaktionens förord #1 2021) »

Tema Harmoni #4 2020
2020-12-16 Hösten 2020 liknar ingen vi tidigare upplevt. Coronapandemin härjar åter bland oss efter tillbakagången under sommaren och vi måste avstå från att besöka konserter och föreställningar en tid framöver. Livet är sig inte likt och vi får försöka hitta en inre harmoni rör att orka. Temat för julnumret av Tidig Musik 2020 är HARMONI. »

Tema Centrum #3 2020
omslag 2020-10-08 Coronapandemin har stått i centrum för all världens nyhetsmedia under de senaste månaderna och så lär det fortsätta under hösten. Pandemin har lagt en blöt filt över all kulturverksamhet och många verksamma inom den tidiga musiken längtar efter att komma tillbaka till ett normalläge. Tidig Musik har bett några ensembler, institutioner och producenter berätta om hur restriktionerna har drabbat dem. Det här höstnumret av Tidig Musik har tema CENTRUM. Vad har stått i centrum i musiklivet på olika håll och under olika epoker? Vilka personer har varit centrala for utvecklingen av musiklivet? (från de inledande orden Tidig Musik #3 2020)»

Tema Under #2 2020
2020-06-30 Denna vår liknar ingen tidigare. Coronaviruset sprider sig runt världen och hår hemma, ingen kan känna sig riktigt säker. I skrivande stund väntar vi på ett under: att smittspridningskurvan ska börja gå ner och att vi kan få återgå till ett ack så saknat kulturliv med sammusicerande och konsertbesök. Det känns väldigt passande att temat för detta sommarnummer 2020 är UNDER. Lars Berglund inleder en artikelserie om musiklivet i Rom under 1600-talet med en övergripande bild av tidens musikliv i den eviga staden. Det har ofta karakteriserats som bakåtsträvande, skriver han, men i själva verket var musiklivet i staden rikt och mångfacetterat och inbegrep både bevarande av gamla stilar och ett ivrigt utforskande av nya idéer»

Tema Makt #1 2020
2020-04-01 Vem har makten över musiken? Vem bestämmer vad som ska spelas och framföras på våra scener? Fram till för ungefär hundra år sedan låg alla resurser och därmed all makt över musiklivet hos furstar och kungar. Hur ser der ut idag? Temat för årets första nummer av Tidig Musik är MAKT. Pukor och trumpeter har ofta kallats maktens instrument. I museet Livrustkammaren på Stockholms slott visas några av de många instrument som finns bevarade i museets samling — flera av dem byten tagna under Stormaktssveriges många krig. Hillevi Hogman skriver om instrument som användes av dåtidens svenska maktelit för att manifestera den svenska stormaktens status. När Gustav III hade makten i Sverige i slutet av 1700-talet såg han till att kulturlivet blomstrade omkring honom. Marie-Christine Skuncke berättar om den teater han lät bygga i ett av tornen på Gripsholms slott i Mariefred. Teatern i den gamla Vasaborgen finns kvar än idag och är en relativt okänd pärla... (ur de inledande orden Tidig Musik #1 2020)»

Tema Tillsammans #4 2019
2020-01-12 När vi sjunger och skapar musik tillsammans ger det positiva effekter på mer än ett sätt. I detta julnummer av Tidig Musik, som har temat TILLSAMMANS, lyfter vi fram några olika aspekter av begreppet. Vi har frågat några ensembler som har valt att ägna sig åt tidig musik vad som är deras drivkraft. Svaren är skiftande, men förutom det självklara, att vi musicerar eller dansar därför att vi njuter av musiken eller dansen, finns det en inte oväsentlig social behållning. Att musicera och dansa är bra för hälsan men att göra det tillsammans ger extra stimulans... (ur de inledande orden #4 2019)»

Tema Dold #3 2019
2019-09-19 I detta höstnummer av Tidig Musik gräver vi i det fördolda och lyfter fram det som finns bakom fasaden, bakom kulisserna och bakom det omedelbart synbara. Med temat DOLD sätter vi ljuset på anonyma tonsättare, okända museer och gömda melodier... (ur de inledande orden #3 2019)»

Tema Tryck #2 2019
2019-05-26 I detta sommarnummer av Tidig Musik sätter vi fokus på TRYCK. Maria Schildt skriver om hur tryckning av noter gick till under 1600-talet och om familjen Diiben, som kom att få en enorm betydelse a för musikutvecklingen i Sverige. Därom vittnar Anders von Diibens stora musikdonation som fördes till Uppsala år 1733 och numera förvaras i Uppsala universitetsbibliotek. I Dübensamlingen... (ur de inledande orden Tidig Musik #2 2019»

Norm #1 2019
2019-03-19 En viktig del av vuxenblivandet är att lära sig de normer som gäller i samhället. De flesta anpassar sig till normerna och lever sina liv inom ramarna för vad som är accepterat. Andra testar ramarna eller bryter mot dem. Några lyckas kanske förändra normerna och därigenom sätta nya. I årets första nummer av Tidig Musik, som har tema NORM, ger vi några exempel på hur musiklivet har påverkats och fortsätter att påverkas av förhållandet till normer... (ur de inledande orden Tidig Musik #1 2019)»


Nästa sida »
rss 0.91 för Tidskrift.nu: Artiklar från  Tidig Musik

Annons:

Senaste nummer:

2021-10-02
Världshorisont 3 2021

2021-10-01
Akvarellen 3 2021

2021-09-30
SocialPolitik höst 2021

2021-09-29
Balder 3 2021

2021-09-28
Nordens Tidning 3 2021

2021-09-27
Amnesty Press 3 2021

2021-09-20
Tidig Musik 3 2021
Opera 4 2021

2021-09-19
Medusa 3 2021

2021-09-15
Byggnadskultur 3 2021

2021-09-14
Folket i Bild Kulturfront 6-7 2021

2021-09-11
Folket i Bild Kulturfront 5 2021

2021-09-10
Signum 6
KLASS 3 2021

2021-09-03
Svensk Medicinhistorisk Tidskrift 23 2019

2021-08-23
Konstperspektiv 3

2021-08-22
Fronesis 70-71

2021-08-14
Haimdagar 1-6 2021
Fjärde Världen 3 2021

2021-08-04
Lyrikvännen 2 2021

2021-08-02
Kontrast Magasin 2 2021

2021-07-28
Hjärnstorm 142-143 2021
SocialPolitik v 30 2021

2021-07-27
Trakten 3 2021

2021-07-25
Teatertidningen 2-3 2021
Trakten 2 2020
Parnass 2 2021

2021-07-24
Världshorisont 2 2021

2021-07-23
Utställningskritik 3 2021
Trakten 1 2020

2021-07-04
Galago 146 2021

2021-07-02
Byggnadskultur 2 2021
Balder 2 2021

2021-07-01
Tidig Musik 2 2021

2021-06-29
Signum 5
Populär Astronomi 2 2021

2021-06-28
Medusa 2 2021

2021-06-24
Opera 3 2021

2021-06-23
Med andra ord 107 2021

2021-06-19
Utställningskritik 2 2021

2021-06-16
Nordens Tidning 2 2021

2021-06-12
Litterär Kalender 2021

2021-06-10
KLASS 2 2021

2021-06-09
Akvarellen 2 2021
Lira Musikmagasin 2 2021

2021-06-08
Litterär Kalender 2020

2021-06-06
Litterär Kalender 2019

2021-06-05
Nio-Fem 1 2021

2021-05-30
Amnesty Press 2 2012

2021-05-19
Galago 145 2021

Äldre resuméer