Artiklar från Tidig Musik

Tema Portugal #3 2022
2022-10-01 Så långt man kan komma i sydvästra Europa ligger ett land de flesta av oss svenskar inte vet så mycket om. Medan vi har ett nordligt, germanskt perspektiv på det europeiska kulturarvet har invånarna där en sydlig, latinskt vinkel på vår kontinent. Landet är Portugal och utgör temat för detta höstnummer av Tidig Musik. Under 1400- och 1500-talen var Portugal ett av världens ekonomiska, politiska och kulturella centra, med kolonier i Sydamerika, Afrika och Asien. Hoven anställde musiker och kompositörer och katedralen i Évora blev ett centrum för den sakrala musiken. Den här perioden räknas som den portugisiska renässanspolyfonins guldålder. Hillevi Hogman tipsar om var man kan hitta några av de mest uppskattade tonsättarnas musik — såväl noter som inspelningar ... (från de inledande orden Tidig Musik #3 2022)»

Tema Miljö #2 2022
2022-06-11 Efter två långa år med restriktioner ser det ut att kunna bli en nästan normal sommar 2022. Vi ser alla fram emot att få musicera, turnera, gå på konsert och uppleva kultur i samklang med andra människor. Ett öppet samhälle är ju en förutsättning för blomstring och utveckling och det verkar som om vi äntligen ska kunna få njuta av allt det. Temat i detta sommarnummer är MILJÖ, ett aktuellt tema med många aspekter. En fråga vi ställde oss var på vilket sätt en historisk teatermiljö skiljer sig från en modern motsvarighet när man sätter upp ett verk skapat för mellan 250 och 400 år sedan. Per-Erik Öhrn har stor erfarenhet som regissör av både barockopera och modernare verk och berättar om de fördelar och nackdelar regissören möter i den historiska miljön, i det här fallet Drottningholmsteatern ... (från de inledande orden Tidig Musik #2 2022)»

Tema Dramatik #1 2022
2022-04-01 Vi går mot ljusare tider på mer än ett sätt. Våren närmar sig och samhället öppnar upp efter månader av vintermörker och pandemirestriktioner. Äntligen kan arrangörerna satsa på nya operaproduktioner och konsertserier. Under sommaren 2022 sätts inte mindre än fyra tidiga operor upp i Sverige och detta vårnummer av Tidig Musik far temat DRAMATIK. På Drottningholms slottsteater satsar man på ett tidigt musikdrama av Antonio Vivaldi, Il Giustino från 1724. Emma Sohlgren berättar om verket och Tidig Musik har intervjuat teaterns nya vd och konstnärliga ledare, Anna Karinsdotter. Ulriksdals slottsteater i Solna norr om Stockholm, allmänt kallad Confidencen, sätter upp en gustaviansk opera som hade premiär just där 1781: Proserpin med musik av Joseph Martin Kraus. Regissören och koreografen Sara Ekman berättar om verket och uppsättningen och vi kompletterar med flera av Anna Kjellsdotters kostymskisser till föreställningen, bland annat den för rollen Gustav III som vi placerat på tidningens omslag. Gustavianskt blir det också under Stockholm Early Music Festival, där man spelar Birger Jarl och Mechtild, som hade premiär vid Gustav IlIs hov 1774, men inte har spelats sedan dess. Ditte Hammar har pratat med den musikaliskt ansvarige, Mark Tatlow, om glädjen i att få använda ny kunskap om den tidens uppförandepraxis, både vad gäller musiken och det sceniska... (från de inledande orden) »

Tema Cermoni #4 2021
2021-12-21 Helgerna närmar sig och med dem några av de ceremonier som rör många är årets viktigaste och mest älskade. Tändningen av adventsljusen, luciatågen, pyntandet inför julhelgen och, sist men inte minst, själva julfirandet och att vaka in det nya året. Temat för detta julnummer av Tidig Musik är CEREMONI.»

Tema Sträng #3 2021
2021-09-20 Hösten börjar göra sig påmind samtidigt som vi slits mellan förhoppningar och oro inför framtiden. Kommer vi att klara oss undan en fjärde våg av coronaviruset, kommer tillräckligt många att vara vaccinerade eller ha haft viruset, så att smittspridningen inte tar fart igen? De flesta av oss hoppas och planerar för framtida kulturaktiviteter. Det gäller inte minst alla musiker, dansare, arrangörer, producenter, regissörer och kulturansvariga runt om i landet som praktiskt taget har haft yrkesförbud i 18 månader. Årets höstnummer har tema STRÄNG. Hillevi och Roland Hogman har besökt HansErik Svensson, som under sitt mångåriga arbete med att bygga och restaurera historiska klaverinstrument har skaffat sig betydande kunskaper om deras konstruktion. Mycket av hans verksamhet har handlat om strängar och besträngning och nu delar han med sig av sina insikter om hur material, mensur, spänning och strängens ändpunkter kan förändra klangen. Heidi Rohlin Westin har via Skype och telefon intervjuat harpisten och sångerskan Arianna Savall. Som dotter till den katalanske gambanestorn Jordi Savall och sångerskan Montserrat Figueras blev hon tidigt medveten om musikens alla möjligheter och bestämde sig så småningom för att det var harpa hon ville spela. Idag har hon, tillsammans med norskfödde maken Petter Udland Johansen, sin bas i Schweiz och har just kommit ut med sin första soloskiva. En som har många strängar på sin lyra är Per Buhre — violonist, saligare, regissör, fotograf och videokonstnär baserad i Västsverige. Tidig Musik har frågat honom hur det kommer sig att han har en sådan bredd. Läs hans svar i intervjun! Vi har även ställt några frågor till fyra "strängmusiker"... (från de inledande orden Tidig Musik #3 2021»

Tema (O)LIKA #2 2021
2021-07-01 I detta sommarnumner av Tidig Musik har vi velat lyfta fram det intressanta i att "olika" kan vara så berikande. Olika instrument som spelar tillsammans kan, som vi alla vet, resultera i fantastisk harmoni. Olika genrer, stilar, epoker eller kulturer som blandas ger upphov till spännande möten. Olika perspektiv på musikhistorien kan ge nya insikter. Fenomenet "broken consort" som även kallas "consort of six" blev populärt i senrenässansens England, i synnerhet inom teatervärlden. Man ville få en så rik och mångfasetterad klangbild som möjligt och satte därför samman ensembler med ett stråkinstrument i basregistret och ett i diskantregistret, ett träblåsinstrument, ett flexibelt knäppinstrument med sensträngar och stort omfång samt två metallsträngade knäppinstrument för textur och rytmisk effekt. Ibland ingick även en cembalo i denna ensemble, som ansågs "fulländad". Elisabeth Lutteman har för Tidig Musiks räkning översatt Ross W. Duffins text om den "samstämmiga olikhet" som blev resultatet... (Läs redaktionens förord) »

Tema Passion #1 2021
2021-03-10 När det här numret av Tidig Musik kommer ut börjar vi närma oss den tid på året då kyrkorna brukar locka stora lyssnarskaror till konserter där passionsberättelsen förmedlas i ord och ton. Så blir det förmodligen inte i 'år, men temat för 2021 års vårnummer är PASSION. Den tonsättning av passionsberättelsen som är mest välkänd idag är förstås J S Bachs Matteuspassionen. Daniel Blockert har dykt ner i musikhistorien och hittat mängder med annan passionsmusik som numera inte spelas så ofta, men som förtjänar att lyftas fram ur glömskan. I sin artikel Alla vägar bär till Bach ger han också tips om bra inspelningar, där sådana finns... (Läs redaktionens förord #1 2021) »

Tema Harmoni #4 2020
2020-12-16 Hösten 2020 liknar ingen vi tidigare upplevt. Coronapandemin härjar åter bland oss efter tillbakagången under sommaren och vi måste avstå från att besöka konserter och föreställningar en tid framöver. Livet är sig inte likt och vi får försöka hitta en inre harmoni rör att orka. Temat för julnumret av Tidig Musik 2020 är HARMONI. »

Tema Centrum #3 2020
omslag 2020-10-08 Coronapandemin har stått i centrum för all världens nyhetsmedia under de senaste månaderna och så lär det fortsätta under hösten. Pandemin har lagt en blöt filt över all kulturverksamhet och många verksamma inom den tidiga musiken längtar efter att komma tillbaka till ett normalläge. Tidig Musik har bett några ensembler, institutioner och producenter berätta om hur restriktionerna har drabbat dem. Det här höstnumret av Tidig Musik har tema CENTRUM. Vad har stått i centrum i musiklivet på olika håll och under olika epoker? Vilka personer har varit centrala for utvecklingen av musiklivet? (från de inledande orden Tidig Musik #3 2020)»

Tema Under #2 2020
2020-06-30 Denna vår liknar ingen tidigare. Coronaviruset sprider sig runt världen och hår hemma, ingen kan känna sig riktigt säker. I skrivande stund väntar vi på ett under: att smittspridningskurvan ska börja gå ner och att vi kan få återgå till ett ack så saknat kulturliv med sammusicerande och konsertbesök. Det känns väldigt passande att temat för detta sommarnummer 2020 är UNDER. Lars Berglund inleder en artikelserie om musiklivet i Rom under 1600-talet med en övergripande bild av tidens musikliv i den eviga staden. Det har ofta karakteriserats som bakåtsträvande, skriver han, men i själva verket var musiklivet i staden rikt och mångfacetterat och inbegrep både bevarande av gamla stilar och ett ivrigt utforskande av nya idéer»

Tema Makt #1 2020
2020-04-01 Vem har makten över musiken? Vem bestämmer vad som ska spelas och framföras på våra scener? Fram till för ungefär hundra år sedan låg alla resurser och därmed all makt över musiklivet hos furstar och kungar. Hur ser der ut idag? Temat för årets första nummer av Tidig Musik är MAKT. Pukor och trumpeter har ofta kallats maktens instrument. I museet Livrustkammaren på Stockholms slott visas några av de många instrument som finns bevarade i museets samling — flera av dem byten tagna under Stormaktssveriges många krig. Hillevi Hogman skriver om instrument som användes av dåtidens svenska maktelit för att manifestera den svenska stormaktens status. När Gustav III hade makten i Sverige i slutet av 1700-talet såg han till att kulturlivet blomstrade omkring honom. Marie-Christine Skuncke berättar om den teater han lät bygga i ett av tornen på Gripsholms slott i Mariefred. Teatern i den gamla Vasaborgen finns kvar än idag och är en relativt okänd pärla... (ur de inledande orden Tidig Musik #1 2020)»


Nästa sida »
rss 0.91 för Tidskrift.nu: Artiklar från  Tidig Musik

Annons:

Senaste nummer:

2022-11-27
Parnass 4 2022

2022-11-17
Opera 5 2022
Kritiker 4 2022

2022-11-14
Utställningskritik 4 2022

2022-11-11
Nordens Tidning 3 2022

2022-11-08
20TAL 7 2022

2022-11-02
Balder 3 2022

2022-11-01
Verk. 4 2022
FLM 3-4 2022
Judisk Krönika 3 2022

2022-10-31
Nio-Fem 2 2022

2022-10-29
Parnass 3 2022

2022-10-27
Signum 7

2022-10-26
Konstperspektiv 4

2022-10-21
Fronesis 74-75 2022

2022-10-15
Signum 6

2022-10-11
Glänta 1-2 2022

2022-10-10
Med andra ord 112 2022

2022-10-06
FokusKina 3 2022

2022-10-05
Populär Astronomi 3 2022

2022-10-03
Akvarellen 3 2022
Kontrast Magasin 1-2 2022

2022-10-02
Medusa 3 2022

2022-10-01
Tidig Musik 3 2022

2022-09-29
Amnesty Press 3 2022

2022-09-16
Fjärde Världen 3 2022

2022-09-14
Opera 4 2022

2022-08-24
Karavan 2 2022

2022-08-23
Divan 1-2 2022
Fronesis 72-73 2022

2022-08-22
Konstperspektiv 3
Hjärnstorm 148-149 2022

2022-08-15
Amnesty Press 2 2022

2022-08-10
Lyrikvännen 3 2022

2022-08-01
Lyrikvännen 2 2022
Populär Astronomi 2 2022

2022-07-20
Med andra ord 111 2022

2022-07-06
Hjärnstorm 146-147

2022-07-04
Kritiker 62 2022

2022-07-02
Världshorisont 2 2022

2022-07-01
Utställningskritik 3 2022

2022-06-24
Signum 5

2022-06-21
Opera 3 2022

2022-06-18
Nordens Tidning 2 2022

2022-06-16
Balder 2 2022

2022-06-15
Sydasien 2 2022

2022-06-14
Akvarellen 2 2022

2022-06-11
20TAL 6 2022
Tidig Musik 2 2022

2022-06-07
KLASS 2 2022

Äldre resuméer