Tema Portugal #3 2022

Så långt man kan komma i sydvästra Europa ligger ett land de flesta av oss svenskar inte vet så mycket om. Medan vi har ett nordligt, germanskt perspektiv på det europeiska kulturarvet har invånarna där en sydlig, latinskt vinkel på vår kontinent. Landet är Portugal och utgör temat för detta höstnummer av Tidig Musik.

Under 1400- och 1500-talen var Portugal ett av världens ekonomiska, politiska och kulturella centra, med kolonier i Sydamerika, Afrika och Asien. Hoven anställde musiker och kompositörer och katedralen i Évora blev ett centrum för den sakrala musiken. Den här perioden räknas som den portugisiska renässanspolyfonins guldålder. Hillevi Hogman tipsar om var man kan hitta några av de mest uppskattade tonsättarnas musik — såväl noter som inspelningar.

Hur ser det då ut idag? Staffan Liljas har intervjuat den unga portugisiska sopranen Ana Vieira Leite, som berättar om hur hon hittade till den tidiga musiken och hur hon lyckades få fart på sin karriär trots att hon avslutade sin utbildning mitt under pandemin.

Vi tipsar också om två portugisiska ensembler med den tidiga musiken i fokus: Ludovice Ensemble och Sete Lágrimas. Ludoviceensemblen vill i sin verksamhet kombinera en djup kännedom om den tidiga musiken med kreativitet för att på så sätt skapa nya och angelägna upplevelser för dagens lyssnare. Ensemblen intresserar sig särskilt för verk som länge samlat damm i arkiv och bibliotek och en del av deras strategi är att ge denna glömda musik en ny chans. Sete Lágrimas utforskar gärna sambanden mellan tidig och samtida musik samt mellan folkliga och lärda musikaliska traditioner och skapar innovativa konceptuella projekt.


En som också arbetar med både samtida och tidig musik är Skåne-baserade kontratenoren Daniel Carlsson. Intervjuad för Tidig Musik av Erik Rynell berättar han hur han redan under gymnasietiden hade en förhållandevis naturlig tillgång till sin falsett, på ett sätt som han inte riktigt hade med sin tenorröst eller ljusa baryton. Idag gör han ofta projekt och samarbeten med kompositörer som skriver direkt för honom, till exempel sceniska verk eller solopartier i en nyskriven symfoni eller passion.

I år är der 10 år sedan Kungl. Musikaliska Akademien inledde projektet Levande musikarv. Ann-Charlotte Hell, verksamhetsansvarig på KMA, berättar om den urveckling som har skett under de första tio åren.

Sveriges många arkiv utgör en killa till kunskap för den som vet var och hur den skall leta och dessutom kan läsa de handstilar som användes när dokumenten nedtecknades. Eva Helenius, som för närvarande arbetar med en bok om Johan Helmich Roman, berättar om de svenska arkivens uppbyggnad och ger tips om hur man lär sig hitta i dem.

Festivalsidorna är åter välfyllda, liksom konsertkalendariet. Vi tipsar särskilt om den verksamhet som under hösten drar igång på Musikaliska vid Nybroviken i Stockholm under parollen "Nationell scen för tidig musik".

Vi önskar alla våra läsare en riktigt fin höst med mycket tidig musik!

Redaktionen



Nytt Om Tidigt

Ana Vieira Leite – portugisisk sopran på uppåtgående Staffan Liljas

Ludovice Ensemble Birgitta Wennerström

Hitta till den portugisiska renässanspolyfonin Hillevi Hogman

Den portugisiska notdatabasen PEM

Levande musikarv 10 år Ann-Charlotte Hell

Festivaler under hösten

Nationell scen för tidig musik öppnar på Musikaliska i Stockholm Birgitta Wennerström

Daniel Carlsson, kontratenor – En röst för tidigt och nytt Erik Rynell

Såsom i en spegel – fascination arkiv Eva Helenius

Sete Lágrimas Birgitta Wennerström

Medlemsnytt Föreningen för Tidig Musik

Konsertkalendarium

Skivrecension

Kurser



... och annat att läsa om på Tidig Musiks hemsidan.
Aktuellt
Årets Mungiga
Artikelregister

Publicerad: 2022-10-01

Köp Tidig Musik
Läs mer om Tidig Musik i katalogen
Fler artiklar knutna till Tidig Musik
Fler tidskrifter i kategori MUSIK



Annons:

Senaste nummer:

2024-11-27
Opera 5 2024

2024-11-18
Amnesty Press 3 2024

2024-11-09
Omkonst Höst 2024

2024-11-01
Signum 7

2024-10-30
Tidig Musik 3 2024

2024-10-28
Medusa 3 2024

2024-10-26
Haimdagar 3-4

2024-10-16
Konstperspektiv 4

2024-10-13
Akvarellen 3 2024

2024-10-11
Utställningskritik 4 2024

2024-10-03
Opera 4 2024

2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024

2024-09-22
Balder 3 2024

2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024

2024-09-13
Signum 6

2024-09-10
Medusa 2 2024

2024-09-01
Utställningskritik 3 2024

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-20
Karavan 2 2024

2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024

2024-08-14
Parnass 3 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024

2024-07-21
Parnass 2 2024

2024-07-16
Tidig Musik 2 2024

2024-06-29
Balder 2 2024

2024-06-28
Signum 5

2024-06-25
Opera 3 2024

2024-06-23
Omkonst Vår 2024

2024-06-21
Amnesty Press 2 2024

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-20
Karavan 1 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-20
Balder 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

Äldre resuméer