Artiklar från Glänta

Gränssnitt #3-4 2023
2024-05-02 Ett gränssnitt är den mekanism som gör det möjligt för oss att interagera med någonting som annars skulle förbli utom räckhåll. Vanligtvis används ordet för mobilernas och datorernas skärmar och tangentbord, som i det här numret diskuteras av författarna Agri Ismaïl och Julia Ravanis, neurovetaren Johan Agorelius, samt en gigarbetande Alice Berggren som prövar att producera träningsdata för olika AI. • Men det finns flera andra viktiga gränssnitt. Lina Wolff tar sig in i huvudet på en mördare med hjälp av det litterära skrivandet. Johanne Lykke Naderehvandi ser tonårsflickors outsägliga inre i ljuset av deras poltergeists. Johan Söderberg följer ett gäng medicinhackare som försöker demokratisera tillgången till läkemedel. Och så den allra sista intervjun med den ryska poeten och regimkritikern Lev Rubinstein, som avbröts av hans tragiska dödsfall.»

Sinnen #2 2023
2023-10-10 Går det verkligen att lita på det man sett med sina egna ögon? Och vad har smakomdömet med smaksinnet att göra? Gläntas nya nummer handlar om syner, dofter, smaker, ljud och känselintryck. Om människans fem sinnen och dessutom flera som anspråk på att vara det sjätte. Här samsas naturvetenskapliga forskare med författare, psykologer, läkare, textilforskare, poeter och filosofer. Tillsammans ger de uttryck åt både det som sinnena uppfattar, och det som undflyr dem.»

Bland annat ... #1 2023
2023-08-01 I detta rykande nummer där varje bidrag får stå för sig självt lanserar Ester Martin Bergsmark traumaturgin, Erik Tängerstad följer Wagnergruppen bland apokalypsens järtecken och Agri Ismaïl utforskar en återförtrollad värld. Lina Ekdahl skriver avtal och Jakob Wenzer skriver om det kognitiva utanförskapets villkor medan Michael Azars text låter döden tjäna livet. Maya Nomoto ser storstadens sprickor från Tokyo Sky Tree, Olena Myhasjko förvandlas till krigsreporter och Peter Padrón Hernández väcker liv i stridsvagnens historia. Omslaget pryds av Jevgenija Belorusets foto av en gruvarbetare i Donbass 2015. Det är också ett av de tio foton som Katja Petrowskaja skriver om i numret.»

Glänta blir Colta blir Glänta #3-4 2022
2023-06-01 Under fjorton år skildrade sajten colta.ru och dess föregångare openspace.ru det ryska kultur- och samhällslivet, från starten 2008 fram till mars 2022, då sajten blockerades av ryska myndigheter kort efter den fullskaliga invasionen av Ukraina. Den våren blockerades, olagligförklarades och tvångsnedstängdes flera journalistiska projekt, däribland sådana som var betydligt större än vår sajt, till exempel Novaja Gazeta, vars redaktör just hade mottagit Nobels fredspris, och Echo Moskvy, en radiostation med miljontals lyssnare. Det blev nu omöjligt att bedriva oberoende journalistik i Ryssland /.../ Strax efter att colta.ru blockerats började Göran Dahlberg och Maria Stepanova samtala om möjligheterna att göra ett tidskriftsnummer med en gemensam redaktion. Tanken var redan från början ett nummer enbart bestående av material från Colta, skrivet och publicerat på ryska, översatt till svenska. Översättningsarbetet har omfattat såväl texter som kontexter och - redaktionellt - ett både omfamnande och kritiskt förhållningssätt till att låta en tidskrift ta form som en annan. Det är inte bara för att undvika efterklokhet som även felbedömningar och misslyckade förutsägelser har inkluderats, utan för att de är väsentliga delar av analysen och historieskrivningen i detta nummer ... (från inledningen Glänta #3-4 2022)»

Jag vet mycket väl … #2 2022
2023-03-15 … men ändå. Gläntas nya nummer hämtar inspiration i den franska psykoanalytikern Octave Mannonis ”men ändå”-formel för att närma sig vetenskapens mysterier och magins fundament. Vad är medvetandet? Vilken är magikerns roll i en avförtrollad värld? Vi vet mycket väl att magi inte finns, men ändå trollbinds vi av det magiska. Vi vet mycket väl hur det känns att uppleva något, men ändå tycks det omöjligt att på vetenskaplig väg förklara vad som händer. Mannonis formel guidar oss genom kvantfysikens motstridighet och den drömmande hjärnans infall, via såväl kunskapen som tron, fram till den punkt där de smärtsamma spådomarna möter de njutningsfulla bedrägerierna.»

Hemsökt #1 2022
2022-10-11 I Gläntas hemsökta nummer skriver Maria Stepanova om det förändrade politiska landskapet efter 2014 och ett Ryssland som hemsöks av Sovjet. Slavenka Drakulic ser bilder från kriget i forna Jugoslavien gå igen i rapporteringen från Butja. Ilya Kaminsky söker efter ett förlorat Odessa. Sara Stridsberg iscensätter en sårad ängel. Merima Dizdarevic lanserar begreppet inat. Balsam Karams text förvaltar de exceptionella katastrofernas följder. Bertolt Brecht klipper och klistrar krigsbilder och Michael Azar lever sig in i alla våra olevda liv. Och mycket mer.»

Skvaller #4 2021
2022-04-18 Se och förundras av teorierna om hur Taylor Swift fintar bort skvallerpressen. Hör och häpnas över kapitalismens påverkan på skvallerbegreppets förvandling från kvinnlig gemenskap till giftigt dumprat. Följ ryktena om homosexuella Hollywoodstjärnor, och förbluffas över hur het Marlene Dietrich var i kostym. Och mycket, mycket… (från presentationen Glänta #4 2021)»

Siffror #3 2021
2021-12-21 Det nya numret av Glänta handlar om siffror. Med texter om huruvida matematiken är en upptäckt eller en uppfinning, om likheterna mellan kvantifiering och talmystik, och om skillnaderna mellan formel- och vardagsspråk. Serien av texter och bilder löper genom myrsamhällen och spiralformer och enskilda bidrag ägnas också åt de allra viktigaste talen, som till exempel 1, 2, 3, 19, 32, 755 000 … och förstås ∞. Medverkar gör bland andra Julia Ravanis, Linn Hansén, Johannes Samuelsson, Helena Granström, Erik Andersson, Helena Fagertun, Fredrik Höök, Gabriel Itkes-Sznap och Katherine McKittrick.»

Metoder #2 2021
2021-11-18 Det senaste numret av Glänta instruerar inte bara i metoder för att treva, gräva, väva, att utnyttja poesins objektivitet och att vara sååå ironisk. Vi har också bett tio personer att beskriva sin allra bästa metod: för att sörja, att iscensätta sin egen död, att skriva sant-sant, att se med slutna ögon, leva med smärta, lura sig själv, tömma tarmen, mm. Medverkar gör bland andra Marit Kapla, Khashayar Naderehvandi, Carin Franzén, Sven Anders Johansson, Samira Motazedi, Luciana Parisi, Jesper Olsson, Arman Fanni, Jussi Parikka, Frida Berntsson, Joni Hyvönen, Ellen Söderblom Saarela med flera.»

Innehåll # 4 2020 - 1 2021
2021-05-15 Jana Traboulsi skildrar en stad efter explosionen Eric Magassa vandrar med stadens skuggor Maya Abdullah presenterar Eve L Ewing och hennes tänk-om-maskiner Ulrika Dahl gäckas av vad en kvinna är Jenny Tunedal trött på att vara varg Mathieu Gabard lyssnar till förvarstagna röster Olav Fumarola Unsgaard & Marti Manen analyserar coronastrategier som performancekonst Kira Josefsson föreställer sig en värld utan fängelser Aleksander Motturl avger vittnesmål om Baldwins döda kostym Pernilla Petander återkommer till tvättstug,in Rebecka Katz Thor öppnar sår »

Förstärkt autenticitet #3 2020
2021-01-10 Den där bilden av det svarta hålet på omslaget, vad är det för slags bild egentligen? Något osynligt representeras visuellt. Ett fotografi? Nja. En avbildning? Förvisso. En realistisk sådan? Tja. Fejk? Njäe. Men, den är både extrapolerad och interpolerad. Framtagen med hjälp av åtta teleskop utplacerade på ett sätt som försöker motsvara ett enda teleskop med en lins vars diameter är lika stor som jordens. Är ens ett begrepp som autentisk relevant när det gäller visualiseringar av den yttre rymden? Eller för den delen det allra innersta, en atom, en kvark eller en DNA-spiral? Den sensationella bilden av det svarta hålet i mitten av galaxen Messier 87 publicerades i april 2019. För första gången användes nu observationer istället för simuleringar eller konstnärliga gestaltningar. Trots det problematiska i att avbilda ett så avlägset (också i tid, det vi ser är 53 miljoner år gammalt) och undanglidande objekt visar historikern Surekha Davies i sitt bidrag i det här numret att det vetenskapliga tillvägagångssättet kan spåras långt tillbaka i tiden; forskare har ofta tagit till fantasin för att beskriva världen så realistiskt som möjligt. Det här är ett nummer om förstärkt autenticitet, om det som är mer autentiskt än det autentiska. Det som kräver en förstärkning för att alls uppfattas, eller för att bli sig själv. För att bli verkligt... (från de inledande orden Glänta #3 2020)»


Nästa sida »
rss 0.91 för Tidskrift.nu: Artiklar från  Glänta

Annons:

Senaste nummer:

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-02-05
Amnesty Press 4 2023

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023
Med andra ord 117 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-12
Med andra ord 116 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

Äldre resuméer