Jätteskultpturen ”Våren” av Rafael M. San Juan

Mitt i staden, Mitt i världen

ur Kuba #3 2015

Havannas 12e Konstbiennal

Världens intresse för kubansk konst (och liv) har aldrig varit större. Med Havannas 12:e Konstbiennal 22 maj till 22 juni förvandlades hela staden till friluftsgalleri. Årets Biennal fanns överallt, från Gamla Stans trånga kvarter ut i modernas stans och förorternas grannskap. Konst och uppträdanden av alla de slag från 44 länder – huvudsakligen 3e världen - fyllde gator och torg.
Temat har varit att införliva en blandning av konstformer i gaturummet och den kubanska kulturen. Besökarna utflykter i staden, runt till alla olika platser, kunde vidga och fördjupa upplevelsen av både konsten och samhällslivet.

Förväntansfull stämning i Gamla Havanna
Där, i Biennalens högkvarter, vimlade det av konstnärer, studenter, volontärer och kuratorer som fixade in i det sista på öppningsfredagen. De många utländska samlarna och journalisterna är visar omvärldens stora intresse för Kuba, kulturen och konsten, som efter Castros och Obamas decemberöverenskommelse öppnats mer än tidigare också för de som kommer från USA.

Bellas Artes – De Sköna Konsterna
Kubas Nationalmuseum ”Museo de Bellas Artes”, på gränsen till Gamla Havanna, var samlingsplats på fredagskvällen 22 maj för uppklädda dignitärer på öppningen av Wild Noise - Vilt Oväsen – av en samling från Bronx Konstmuseum, det första utbytet mellan konstmuseer i USA och Kuba på 50 år. Kubanska samlingarna ska visas i Bronx 2016.
Den kubanska konsten är naturligtvis vad många utländska besökare kommer för. Och där finns på ”Bellas Artes” en fantastisk samling av kubansk konst sedan 1900-talets början, med världsnamn inom modernismen som Wifredo Lam, senare enastående konstnärer som informationsblockaden utestängt från världen, som René Portocarrero, Amelia Peláez, Antonia Eiriz och en generation som kunnat bryta igenom internationellt på 2000-talet, som Manuel Mendive, Roca, Tania ?, Tomás Sánchez, med flera som nått högt på världsmarknaden.

La Cabaña, Katedralstorget och Casa Blanca
Tidigare biennaler har haft sitt centrum i La Cabaña, den gamla fästningen på andra sidan Havannabukten, där kaserngården omvandlats till park med målningar, skulpturer och uppträdanden i de gamla valven. Där fanns nu också ett banbrytande projekt med Kuba-kubanska och Miamikubanska konstnärer. Med stöd att en förmögen konstsamlare i Miami har de under ett år gjort studiebesök hos varandra, hållit konferenser och debatter. Och nu visade dessa 250 kubanska konstnärer upp sina verk i ett projekt kallat Zona Franca.
På Katedralstorget framträdde den italienska artisten Michelangelo Pistoletto med ett spektakel kallat Tredje paradiset, med en speciell mening för Kuba, är det dit de är på väg nu?
I den lilla staden Casa Blanca på andra sidan bukten hade Daniel Buren från Frankrike tagit sig an den gamla, förfallna järnvägsstationen som han ”uppgraderade” med vertikala band i olika färger.

Malecon – Havannabornas favorit
Hela Havanna verkade ha varit på invigningen av den utställning som tog hela strandvägen Malecon i besittning. Många tusentals kubaner och utländska turister – varav många på av USA tillåtna ”studieresor” - tog förtjusta del av spektakel, skulpturer, installationer och hela den fantastiska miljön från Maceoparken i öster via fästningen La Punta vid nerfarten till tunneln under Havannabuktens inlopp och vidare mot USAs Intressekontor, sedermera Ambassad, i väster.
60 konstnärer från Mexiko, Spanien, Bolivia, Marocko, Tyskland, USA med flera - och Kuba - hade förvandlat denna mångfiliga bilväg till ett konstparadis, med över 500 verk. Det var konst som ville förföra, roa och engagera barn och vuxna, med mötesplatser och samtal, inom och mellan konsten och publiken, om historia och framtid. Barnen uppmuntrades att ta på och klättra på skulpturer, medan de vuxna kunde njuta av improviserade konserter, jazz och rumba om vartannat.
”Det är som ett jättepartaj” sa en turist från USA. ”I USA skulle allt skulpturer varit skyddade med rep: inte röra!”
Liknande ut- och tillställningar förekom runt om i Storhavanna. Över tusen konstnärer från 44 länder hade förvandlat hela metropolen till en jätteutställning i det fria - för konsten och mänskligheten. Både ”traditionell” konst och mycket kontroversiell, både i uttryck och innehåll.

Opera om ”Världens vackraste konstakademi”
Biennalen galaöppning ägde rum på Kubas världsberömda konstskola i Cubanacan, med premiären på en ny opera, om skolans historia. Den börjar med Fidel Castros och Che Guevaras besök på den stora golfbanan i Cubanacan, då övergiven av överklassen som dragit till Miami. Det oerhört natursköna området gav Fidel idén att skapa ”Världens vackraste konstakademi” (se Kuba 1.2013).
Operan berättar om skolans skiftande öden från grundandet till den upprustning som pågår sedan några år. I den revolutionära atmosfär som rådde på 60-talet ville arkitekterna skapa en helt ny arkitektur, som sedan kritiserades för att vara dyr, ofunktionell och otidsenlig, för att på 2000-talet höjas till skyarna som ett arkitekturens världsarv. Oavsett har byggnaderna under alla år varit plantskola för Kubas bildkonstnärer, musiker, skådespelare och dansare, som nått den världsklass som Havanna-Biennalen är ett utryck för. Operan sattes upp utomhus, i parken mellan de arabiskt-katalanskt inspirerade fantasieggande byggnaderna.

Bild Jätteskultpturen ”Våren” av Rafael M. San Juan


Publicerad: 2015-10-29

Köp Kuba
Läs mer om Kuba i katalogen
Fler artiklar knutna till Kuba
Fler tidskrifter i kategori GLOBALT



Annons:

Senaste nummer:

2024-12-13
Signum 8

2024-12-12
Fjärde Världen 3-4 2024

2024-12-08
Parnass 4 2024

2024-11-27
Opera 5 2024

2024-11-18
Amnesty Press 3 2024

2024-11-09
Omkonst Höst 2024

2024-11-01
Signum 7

2024-10-30
Tidig Musik 3 2024

2024-10-28
Medusa 3 2024

2024-10-26
Haimdagar 3-4

2024-10-16
Konstperspektiv 4

2024-10-13
Akvarellen 3 2024

2024-10-11
Utställningskritik 4 2024

2024-10-03
Opera 4 2024

2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024

2024-09-22
Balder 3 2024

2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024

2024-09-13
Signum 6

2024-09-10
Medusa 2 2024

2024-09-01
Utställningskritik 3 2024

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-20
Karavan 2 2024

2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024

2024-08-14
Parnass 3 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024

2024-07-21
Parnass 2 2024

2024-07-16
Tidig Musik 2 2024

2024-06-29
Balder 2 2024

2024-06-28
Signum 5

2024-06-25
Opera 3 2024

2024-06-23
Omkonst Vår 2024

2024-06-21
Amnesty Press 2 2024

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-20
Karavan 1 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3

Äldre resuméer