Arbetepågår 2
Release av OEI, #59 (”Arbete pågår 2”)!
Release av de två första volymerna i OEI editörs nya serie ”OEI Undersökningar”,
En privatdetektiv och grammatiker i Tanger, med texter av Emmanuel Hocquard, samt
Differentiell poetik, med femton essäer av Marjorie Perloff
Presentationer, poetiska och kritiska läsningar, kommentarer, kontextualiseringar, perspektiviseringar, diskurser, diskussioner, dryftanden, debatter, drinkar!
Medverkande:
Beata Berggren, Jörgen Gassilewski, Anna Hallberg, Ronney Henningsson, Martin Högström, Olivia Iso, Anders Karlin, Jakob Lien, Anders Lundberg, Jonas (J) Magnusson, Jesper Olsson, Peter Thörneby, Christopher West, Kim West
Plats:
Rönnells Antikvariat, Birger Jarlsgatan 32, Stockholm
Tid:
Onsdagen den 20:e februari kl. 18.30–21.30
Om
En privatdetektiv och grammatiker i Tanger
”Litteraturen är en maskin för att producera litteratur, inte tänkande, inte reflektion.” Så skriver den franske poeten Emmanuel Hocquard kritiskt i en av texterna i denna första svenska översättningsvolym,
En privatdetektiv och grammatiker i Tanger.
För Hocquard är att skriva poesi motsatsen till att vilja skriva in sig i en genrekontext: det är en oförtröttlig undersökning av varje möjlig väg att undkomma redan etablerade former för läsande, skrivande, tänkande. ”Poesi” är, i bästa fall, någonting som kan få oss att se någonting annat. ”Poesi” är ett experimentellt tänkande som ständigt uppfinner sin form, och sin erfarenhet, på nytt. Och denna tankeerfarenhet möjliggörs, i princip, genom varje form av aktivitet, hur elementär och vardaglig denna än är.
Emmanuel Hocquard har sedan början av 1970-talet varit en av de viktigaste och mest innovativa poeterna i Frankrike. Han har utgivit ett fyrtiotal böcker, ett tjugotal översättningsvolymer och flera antologier med samtida fransk och amerikansk poesi. 1973 skapade han förlaget Orange Export Ltd. och 1989 grundade han ett centrum för översättning av samtida amerikansk poesi, Un bureau sur l’Atlantique.
Om
Differentiell poetik
”Nu när det långa 1900-talet är bakom oss och många av våra heliga texter har blivit möjliga att omvärdera, samtidigt som nya texter fyller fältet, är det lägligt att rikta uppmärksamhet mot det som Marcel Duchamp kallade det infratunna.” Så beskriver Marjorie Perloff impulsen till vad hon kallar en differentiell läsning, en läsning som fokuserar (den poetiska) textens minimala materiella skillnader utan att bortse från en större estetisk och sociokulturell kontext.
Detta är ett läsmodus som Perloff konsekvent, och ofta i opposition mot ett konservativt poesietablissemang, har praktiserat under de senaste 30 åren i kritiska studier av poeter och konstnärer som Pound, Eliot, Stein, Duchamp, Cage, Antin, Bernstein, Howe, Goldsmith, Bök, Bergvall, liksom av litterära ”rörelser” som futurism, dadaism, konkretism, oulipo, language och konceptuellt skrivande.
Marjorie Perloff är professor emeritus vid Stanford University. Hon föddes 1931 som Gabriele Mintz i Wien, men kom på grund av nazisternas maktövertagande att växa upp i USA. Hon har publicerat 17 böcker och ett oräkneligt antal essäer och recensioner.
Bo Pettersson
Publicerad: 2013-02-18
Köp OEI
Läs mer om OEI i katalogen
Fler artiklar knutna till OEI
Fler tidskrifter i kategori LITTERATUR
Fler tidskrifter i kategori KONST & DESIGN