Film International nr 124

”Snobberi med våld”

Så sammanfattade George Orwell den brittiska spionthrillern, och den beskrivningen passar bra på Ian Flermings skapelse: hennes majestäts hemlige underättelseagent 007, alias James Bond. Få andra populärkulturella fenomen kan matcha James Bond, som alltsedan den första romanen, Casino Royale, blivit till en hel industri. Många menar till och med att den enorma franchiseverksamheten har stått modell för det moderna Hollywoods marknadsföringsstrategier.
Bond har också regelmässigt beskyllts för att vara ett kalla krigs-soldat vid frontlinjen mot kommunismen och det brittiska imperiets siste förkämpe, en sexist, chauvinist och rasist som borde ha förvisats till populärkulturens historieböcker. Alla anklagelser är naturligtvis sanna, men de kan inte vara hela sanningen För 00-agenten har överlevt och gjort comeback tid efter annan, ofta just när de något överdrivna ryktena om hans död börjat cirkulera. Det måste alltså finnas något mer komplext och fascinerande hos Bond som gör att han stannat hos oss i femtio år som romanfigur och fyrtio år som filmhjälte.
Först ut i numret är James Chapman, som faktiskt var den utlösande faktorn till det här numret genom sin analytiskt skarpa och genuint underhållande bok Licence to Thrill: A Cultural History of the James Bond Films. Hans essä handlar om den senaste i raden av överraskande återkomster för Bond, då denne i GoldenEye – sex år efter den föregående, Tid för hämnd, som ekonomiskt gick så dåligt att producenterna övervägde att lägga ner serien – plötsligt blev en storsäljande actionhjälte på 1990-talet. Idag är Bond-industrin större än någonsin: leksaker, dataspel, drinkböcker, kläder och mycket annat säljs med 007 som varumärke.
I essä nummer två går John Baxter tillbaka till Bonds ursprung: Ian Fleming, själv underättelseofficer under andra världskriget. Här möter vi också Bonds föregångare, till exempel Sapper och Bulldog Drummond. Numera är de flesta bortglömda, men åtskilligt från dem lever vidare i Bond. Tony Earnshaw kompletterar Baxter med en essä som ger en bakgrundsteckning till filmseriens producent, Albert R Broccoli, och även speglar förändringen av Bond genom åren.
Sist ut är Toby Miller, som arbetar på en bok om James Bond, med en essä om 007 som en komplex och motsägelsefull fiktionsgestalt snarare än en banal, imperialistisk klichéfigur. Med utgångspunkt i det som blivit stapelvaror i filmerna – exotiska miljöer, oftast i tredje världen, och de ständigt tillgängliga kvinnorna – finner han en hjälte ansatt av feminism och frihetsrörelser i det brittiska imperiets snabbt försvinnande värld. Utöver de temaessäerna går Olof Hedling igenom några av de senare årens filmer om rockmusikindustrin. Det finns också en längre essä om tre av Carl Theodor Dreyers filmer i recensionsavdelningen.

Filmhäftet nummer 124 är historiens kanske allra sista. Under trettio år har tidningen varit en fördjupande och analytisk röst i ett mestadels okunnigt mediebrus som mest intresserar sig för lättsinnigt tyckande och poängsättningar. Nu fortsätter vi i engelskspråkiga Film International men också i en mer experimentell form i webbtidningen på www.filmint.nu, där vi även fortsättningsvis kommer att publicera texter på svenska. Åtskilligt av materialet på hemsidan finner du bara där. Både den tryckta tidningen och webbtidningen kommer att publiceras helt utan reklam. Inte heller finansieras vi av någon av världens snabbt växande mediejättar. Det ser vi som en tillgång i en bransch, där gränsupplösningen mellan journalistik och reklam börjar bli allt mer oroande suddig. Därför är vi helt beroende av din prenumeration. Prenumerera.

Michael Tapper
Ägare/chefredaktör

Innehåll:

Tema: 007: 40 år av snobberi med våld på vita duken

James Bond: En filmografi - av Michael Tapper
Från GoldenEye till Die Another Day - av James Chapman
Det var en gång... - av John Baxter
James Bonds många ansikten - av Tony Earnshaw
Kulturimperialist eller man på fallrepet? - av Toby Miller

Dessutom i nr 124:

Med volymen på elva - en studie i sentida rockfilmer av Olof Hedling

Bokrecensioner
Filmrecensioner

Venedig 2002 - en festivalrapport av Jan Lumholdt

Publicerad: 2003-01-02

Köp Film International
Läs mer om Film International i katalogen
Fler artiklar knutna till Film International
Fler tidskrifter i kategori DANS, FILM, TEATER & UTSTÄLLNINGAR



Annons:

Senaste nummer:

2024-11-18
Amnesty Press 3 2024

2024-11-09
Omkonst Höst 2024

2024-11-01
Signum 7

2024-10-30
Tidig Musik 3 2024

2024-10-28
Medusa 3 2024

2024-10-26
Haimdagar 3-4

2024-10-16
Konstperspektiv 4

2024-10-13
Akvarellen 3 2024

2024-10-11
Utställningskritik 4 2024

2024-10-03
Opera 4 2024

2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024

2024-09-22
Balder 3 2024

2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024

2024-09-13
Signum 6

2024-09-10
Medusa 2 2024

2024-09-01
Utställningskritik 3 2024

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-20
Karavan 2 2024

2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024

2024-07-21
Parnass 2 2024

2024-07-16
Tidig Musik 2 2024

2024-06-29
Balder 2 2024

2024-06-28
Signum 5

2024-06-25
Opera 3 2024

2024-06-23
Omkonst Vår 2024

2024-06-21
Amnesty Press 2 2024

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-20
Karavan 1 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-20
Balder 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

Äldre resuméer