Tema Dramatik #1 2022
Vi går mot ljusare tider på mer än ett sätt. Våren närmar sig och samhället öppnar upp efter månader av vintermörker och pandemirestriktioner. Äntligen kan arrangörerna satsa på nya operaproduktioner och konsertserier. Under sommaren 2022 sätts inte mindre än fyra tidiga operor upp i Sverige och detta vårnummer av Tidig Musik far temat DRAMATIK.
På Drottningholms slottsteater satsar man på ett tidigt musikdrama av Antonio Vivaldi,
Il Giustino från 1724. Emma Sohlgren berättar om verket och Tidig Musik har intervjuat teaterns nya vd och konstnärliga ledare, Anna Karinsdotter.
Ulriksdals slottsteater i Solna norr om Stockholm, allmänt kallad Confidencen, sätter upp en gustaviansk opera som hade premiär just där 1781:
Proserpin med musik av Joseph Martin Kraus. Regissören och koreografen Sara Ekman berättar om verket och uppsättningen och vi kompletterar med flera av Anna Kjellsdotters kostymskisser till föreställningen, bland annat den för rollen Gustav III som vi placerat på tidningens omslag.
Gustavianskt blir det också under Stockholm Early Music Festival, där man spelar
Birger Jarl och Mechtild, som hade premiär vid Gustav IlIs hov 1774, men inte har spelats sedan dess. Ditte Hammar har pratat med den musikaliskt ansvarige, Mark Tatlow, om glädjen i att få använda ny kunskap om den tidens uppförandepraxis, både vad gäller musiken och det sceniska.
Vadstena-Akademien sätter upp Carlo Francesco Pollarolos opera
Il colore fa la regina, komponerad för karnevalen i Venedig 1700. Den som har lyft fram verket ur glömskan är Holger Schmitt-Hallenberg. Han skriver i artikeln
Fynd i arkiven om hur han arbetar för att leta sig fram till de musikdramatiska guldkorn som gömmer sig i bibliotek och arkiv.
I år är det 250 år sedan Gustav III kröntes till kung. Jennie Nell, ordförande i femårsjubilerande Sällskapet Gustaf III, berättar om sällskapets planer för detta dubbla jubileumsår och om hur de på olika sätt uppmärksammade att Gustav III förra året skulle ha fyllt 275 år.
När Gustav III avled 1792 iscensattes hans begravning som en operaföreställning, med pompa och ståt. Lena Rangström skriver om de olika ceremonierna och om den spektakulära, dramatiska scenografin i Riddarholmskyrkan i Stockholm.
Från gustavianskt till förbarockt. Erik Rynell har intervjuat Katharina Bäuml, som tillsammans med sin ensemble Capella de la Torre har specialiserat sig på musik från medeltid och renässans. Hon arbetar för att utveckla en ram för den förbarocka musiken som är allmänt accepterad och attraktiv för en relativt stor publik. "Den skall inte vara begränsad till de visserligen förtjänstfulla, ja helt omistliga festivalerna för tidig musik", säger hon. "Den skall finna en fast plats i de stora konsertlokalerna."
Som vanligt innehåller årets första nummer också en fullmatad kurskatalog och i år kan vi förhoppningsvis räkna med att de flesta av de många planerade kurserna kommer att gå att genomföra. Även festivalsidorna och konsertkalendariet är välfyllda och samma förhoppning gäller förstås beträffande dem.
Med önskan om en tidig musikfylld vår och försommar!
Redaktionen
Redaktionssidorna
Nytt Om Tidigt
Vivaldis "II Giustino"
Några frågor till
Anna Karinsdotter
Drottningholmsteaterns nya vd och konstnärliga ledare
Gustaviansk opera återuppväcks
Ditte Hammar
En begravning likt en operaföreställning för en död kung
Lena Rangström
Till minne av Torsten Englund
Hillevi Hogman samt
Barbro och
Gunnar Englund
Fynd i arkiven
Holger Schmitt-Hallenberg
Att leta fram musikdramatiska guldkorn
Umeå Barockensemble
Veikko Christian Kiiver
Festivaldags igen!
Jennie Nell och Sällskapet Gustaf III Proserpin återvänder till Confidencen
Sara Ekman
Katharina Bäuml och musiken från tornet
Erik Rynell
"Försvunna musiker":
Kristina Schoch
Kurskatalogen 2022
Medlemsnytt Föreningen för Tidig Musik
Konsertkalendarium
Redaktionen Tidig Musik
Publicerad: 2022-04-01
Köp Tidig Musik
Läs mer om Tidig Musik i katalogen
Fler artiklar knutna till Tidig Musik
Fler tidskrifter i kategori MUSIK