Barnboken Volume 41, 2018
Läs Barnboken Volym 41
Editorials
Introduktion
Åsa Warnqvist
Forskningen om barn- och ungdomslitteratur blomstrar världen över. Utgivningen av teoretiska böcker på de internationella universitetsförlagen ökar, och under 2000-talet har även flera vetenskapliga tidskrifter med särskilt fokus på barn- och ungdomslitteratur etablerats internationellt. Också i Sverige ser vi en positiv utveckling. De senaste åren har åtskilliga monografier och antologier publicerats, och även inskickade manus till Barnboken – tidskrift för barnlitteraturforskning har ökat i antal tack vare ett omfattande utvecklingsarbete. Det ser vi resultatet av i årgång 2018, då vi publicerar 15 artiklar och 20 recensioner av teoretiska verk, vilket är mer än något annat år i tidskriftens historia.
Barnboken – tidskrift för barnlitteraturforskning är en open access-tidskrift som sedan 2012 enbart publiceras digitalt. Tidskriften har huvudsakligen svenskt och nordiskt fokus, men har läsare över hela världen. En av de förbättringar som har genomförts är att tidskriften sedan några år tillbaka har en särskild recensionsredaktör, vilket har gjort att recensionsavdelningen avsevärt har vuxit. Fördjupande diskussioner i form av recensioner kring den teoretiska litteratur som ges ut är viktiga för det vetenskapliga samtalet, och Barnboken är stolt att kunna presentera årets 20 initierade genomlysningar av såväl svensk som internationell forskning. Hanna Liljeqvist är Barnbokens recensionsredaktör sedan 2018 och har i egenskap av detta ansvarat för avdelningen under året.
En utveckling för framtiden som tidskriften har genomfört under 2018 är att anlita gästredaktörer för särskilda teman. Årets två teman är ”Den nordiska barnboken runt 1968” och ”Med bilden i fokus”, som med säker hand har redigerats av docent Olle Widhe vid Göteborgs universitet respektive docent Mia Österlund vid Åbo Akademi. Årgångens enda övriga artikel uppmärksammar Frankenstein-jubileet och har, liksom Olle Widhes artikel till 68-temat, redigerats av undertecknad.
På temat ”Den nordiska barnboken runt 1968” har fem artiklar publicerats som på olika sätt diskuterar hur samtidens barnlitteratur förhöll sig till denna viktiga period i svenskt och internationellt kulturliv. Förutom Olle Widhes inledning, som ger en ingång till perioden, innehåller temat fyra artiklar som tar upp olika aspekter av prominenta svenska författarskap – Maria Gripes, Astrid Lindgrens, Barbro Lindgrens och Katarina Taikons – samt en artikel om hur den skandalomsusade danska boken Den lille røde bog for skoleelever (1969) togs emot runtom i världen.
På temat ”Med bilden i fokus” har Mia Österlund varit redaktör för inte mindre än nio artiklar, som tillsammans visar upp en stor bredd av perspektiv på bildens roll och funktion i barn- och ungdomslitteraturen. Österlunds inledning följs av en introduktion som beskriver var den nordiska bilderboksforskningen befinner sig i dag samt en rad artiklar som diskuterar läsarinteraktion och läsarrespons när det gäller bild, illustrationens betydelse för tolkningen av verket, samspelet mellan ljud och bild och mycket annat. Författare och bildskapare som diskuteras är bland andra Mollie Faustman, Tove Jansson, Maria Parr, Art Spiegelman och Jacob Wegelius.
Barnboken – tidskrift för barnlitteraturforskning välkomnar läsare att ta del av all denna nya, spännande och inspirerande forskning.
Introduction
Åsa Warnqvist
Tema: Den nordiska barnboken runt 1968 / Theme: Nordic Children’s Literature Around 1968
Introduktion till temat Den nordiska barnboken runt 1968
Olle Widhe
Introduction to theme: Nordic Children’s Literature Around 1968
Olle Widhe
Slåss mot alla orättvisor: Katarina Taikon och föreställningen om barnets rättigheter runt 1968
Olle Widhe
Leken i antropocen: Skräpestetik i Barbro Lindgrens Loranga, Masarin och Dartanjang (1969) och Loranga, Loranga (1970)
Lydia Wistisen
Exporting the Nordic Children’s ’68: The global publishing scandal of The Little Red Schoolbook
Sophie Heywood, Helle Strandgaard Jensen
Kjell Gredes Hugo och Josefin: Ett barnkulturellt uttryck i samtiden och en barnfilm för framtiden
Malena Janson
Pippi och utopin: En omslagsbild i den västtyska studentrevoltens kölvatten
Lisa Källström
Tema: Med bilden i fokus / Theme: Focusing on the Picture
Introduktion till temat Med bilden i fokus
Mia Österlund
Introduction to theme: Focusing on the Picture
Mia Österlund
Var befinner sig den svenska bilderboksforskningen? En kartläggning av bilderboksforskningens etablering och expansion
Elina Druker
Bildens status i läsarkommentarer på nätet: Narrativ interaktion i Jakob Wegelius Legenden om Sally Jones och Mördarens apa
Lena Manderstedt, Annbritt Palo
Från romantik till normkritik: Visuell kommunikation inom digitala fangemenskaper
Tuva Haglund
“Absent Illustrations” in The Listener: Visual Narration Across Tove Jansson’s Authorship
Ida Moen Johnson
Ljudet som pusselbit: Multimodal auralitet i Martin Widmarks och Helena Willis Schlagersabotören (2012)
Jonas Asklund
”Men kläder det vill ingen hava på: ’Ack, mamma, låt oss alltid nakna gå!’” Mollie Faustmans gestaltning av nakna barn
Kristin Hallberg
Hva er det med monsteret? Fryd, frykt og ”andregjøring” i Når alle sover (2011)
Rebecca Stubsjoen, Åse Marie Ommundsen
Translating Landscape: Maria Parr’s Tonje Glimmerdal from an ecocritical perspective
Maria Pujol Valls
Bilden som gör förflutenhet: Den tecknade serien, medieekologi och minne i Maus och Vi kommer snart hem igen
Per Israelson
Övriga artiklar/Other Articles
Monstret, barnet och disciplineringens konsekvens: Intermedial dialog i Allan Rune Petterssons berättelser om Frankensteins faster
Peter Kostenniemi
Recensioner/Book Reviews
Anna Katarina Gutierrez, Mixed Magic: Global-Local Dialogues in Fairy Tales for Young Readers
Malin Alkestrand
Åse Hedemark och Maria Karlsson (red.), Unga läser: Läsning, normer och demokrati
Johan Elmfeldt
Nina Goga and Bettina Kümmerling-Meibauer (red.), Maps and Mapping in Children's Literature: Landscapes, Seascapes and Cityscapes
Maria Lassén-Seger
Clémentine Beauvais and Maria Nikolajeva (red.), The Edinburgh Companion to Children's Literature
Mia Österlund
Helle Strandgaard Jensen, From Superman to Social Realism: Children’s Media and Scandinavian Childhood
Olle Widhe
Roxanne Harde & Lydia Kokkola (red.), The Embodied Child: Readings in Children’s Literature and Culture
Mia Österlund
Roberta Seelinger Trites, Twenty-First-Century Feminisms in Children's and Adolescent Literature
Mia Österlund
Anna Feuerstein & Carmen Nolte-Odhiambo (red.), Childhood and Peethood in Literature and Culture: New Perspectives on Childhood Studies and Animal Studies
Pia Ahlbäck
Christopher Kelen & Björn Sundmark (red.), Child Autonomy and Child Governance in Children's Literature: Where Children Rule
Gustav Borsgård
Caren J. Town, LGBTQ Young Adult Fiction: A critical survey, 1970s–2010s
B.J. Epstein
Victoria Ford Smith, Between Generations: Collaborative Authorship in the Golden Age of Children’s Literature
Vanessa Joosen
Samlingsrecension: Vampyrer och gotisk barnlitteratur/Review Essay: Vampires and Children's Gothic
Peter Kostenniemi
Lars Wallner, Framing Education: Doing Comics Literacy in the Classroom
Marianne Eskebæk Larsen
Per Israelson, Ecologies of The Imagination: Theorizing The Participatory Aesthetics of The Fantastic
David Rudd
Roni Natov, The Courage to Imagine: The Child Hero in Children’s Literature
Rebecka Fokin
Peter Langemeyer & Karen Patrick Knutsen (red.), Narratology Plus/Narratologie Plus
Vera N. Veldhuizen
Phil Nel, Was The Cat in The Hat Black?: The Hidden Racism of Children’s Literature, and the Need for Diverse Books
Lydia Kokkola
Don K. Philpot, Character Focalization in Children's Novels
Sarah Hardstaff
Kenneth B. Kidd & Joseph T. Thomas, JR. (red.), Prizing Children's Literature: The Cultural Politics of Children’s Book Awards
Jerry Määttä
Macarena García-González, Origin Narratives: The Stories We Tell Children about Immigration and International Adoption
Karin Nykvist
Publicerad: 2018-11-29
Läs mer om Barnboken - tidskrift för barnlitteraturforskning i katalogen
Fler artiklar knutna till Barnboken - tidskrift för barnlitteraturforskning
Fler tidskrifter i kategori LITTERATUR
Fler tidskrifter i kategori OM BARN & UNGDOM