Detta är ett ovanligt vackert nummer med fyra olika omslag av Alex Rich och Jürg Lehni i en form av Jonas Williamsson

Publiken

Detta, det sista, numret av tidskriften Visslingar & Rop handlar om scenkonstens kanske enskilt viktigaste beståndsdel: Publiken. Hur fungerar begreppet, hur har det fungerat och vad finns det för fällor att fastna i? Detta nummer innehåller:


Publiken: Den just nu viktigaste frågan för teatersverige att diskutera
av Danjel Andersson, redaktören, numera även konstnärlige ledaren för scenkonstfestivalen TUPP i Uppsala och Perfect Performance i Stockholm, gör i höst ett masterprogram på Teaterhögskolan i Stockholm kallat "den autonoma skådespelaren". Visslingar & Rop har alltid handlat om publikperspektivet. De som visslar eller ropar är publiken.

Den emanciperade betraktaren
av Jacques Rancière, en fransk professor emeritus i filosofi vid St. Denis universitetet i Paris, som blev känd när han skrev Reading Capital (1968) med den marxistiske filosofen Louis Althusser. Han blev tillfrågad av Mårten Spångberg om han kunde tänka på publikbegreppet och ur sig öste han denna numera nära nog klassiska text och svindlande resa i begreppet publikens färd till nu.

Publiken är en illusion Kierkegaard som mediekritiker
av Håkan Lindgren är frilansskribent vi blev så glada då vi läste hans utredande artikel i DN om den danske filosofen Kirkegaards syn på begreppet publik att vi bad honom utveckla artikeln till oss.

Publiken: Vad jag vet och vad jag skulle vilja veta
av Willmar Sauter som är professor i teatervetenskap. Sedan 1992 han har ägnat en stor del av sin forskargärning till olika typer av publikundersökningar, allt för att nå närmare till det möte mellan aktörer och mottagare som vi kallar teater. Han kallar dem teaterhändelser.


Det finns ett ord för folk som er: publik Åskådaren som dåligt vittne och dålig voyeur
av Florian Malzacher som är dramaturg för bland andra Rimini Protokoll och gör scenkonstprogrammet på festivalen Steirischer Herbst i Graz. Han är också ansvarig för att Nature Theater of Oklahoma skapade sin senaste föreställning "Life and Times - Episode 1" på Burgtheater i Wien. Denna text är hämtad från hans antologi "Not Even a Game Anymore: The Theatre of Forced Entertainment".

Ilusion som verklighet på teater
av Anders Carlsson som är en av de drivande bakom den smutskastade malmöbaserade teatern Institutet. Deras relation till publiken har alltid varit speciell. Man kan kalla den intim. Deras publik är minst lika viktig för föreställningarna som de själva. Lite som klubben med det bästa dansgolvet. Det kräver att folk dansar hårt.

19:14:01 Erik Berg har bytt ämne till “PUBLIKEN”
av Poste Restante
Erik Berg är konstvetare, curator och Poste Restantes producent. Poste Restante består av Linn Hilda Lamberg och Stefan Åkesson. De skapar interaktiva performanceverk där besökarens individuella upplevelse och aktiva deltagande står i centrum. Trots att de endast har satt upp fyra verk (det mest uppmärksammade var Dinner Club på Polska institutet i Stockholm) har de etablerat sig som ett av Sveriges mest intressanta kompanier. Just nu verksamma med sitt femte verk producerat delvis i Polen med det flyttbara platsspecifika Sanatorium Frédéric.

KING KONG CLUB
av Bastian Trost är en av de fasta medlemmarna i Berlinbaserade performancekollektivet Gob Squad (med Johanna Freiburg, Sean Patten, Berit Stumpf, Sarah Thom och Simon Will). Gob Squad är en av alla de grupper som etablerats kring utbildningen ATW i Giessen. De har länge brottats med en slags hat-kärlek till hela teatersituationen och har på olika sätt konfronterat den. När publiken skall avhandlas är Gob Squad en självklar referens.

THE END av Danjel Andersson

Publicerad: 2010-07-20

Köp Visslingar & Rop (nedlagd)
Läs mer om Visslingar & Rop (nedlagd) i katalogen
Fler artiklar knutna till Visslingar & Rop (nedlagd)
Fler tidskrifter i kategori NEDLAGDA



Annons:

Senaste nummer:

2024-11-18
Amnesty Press 3 2024

2024-11-09
Omkonst Höst 2024

2024-11-01
Signum 7

2024-10-30
Tidig Musik 3 2024

2024-10-28
Medusa 3 2024

2024-10-26
Haimdagar 3-4

2024-10-16
Konstperspektiv 4

2024-10-13
Akvarellen 3 2024

2024-10-11
Utställningskritik 4 2024

2024-10-03
Opera 4 2024

2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024

2024-09-22
Balder 3 2024

2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024

2024-09-13
Signum 6

2024-09-10
Medusa 2 2024

2024-09-01
Utställningskritik 3 2024

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-20
Karavan 2 2024

2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024

2024-07-21
Parnass 2 2024

2024-07-16
Tidig Musik 2 2024

2024-06-29
Balder 2 2024

2024-06-28
Signum 5

2024-06-25
Opera 3 2024

2024-06-23
Omkonst Vår 2024

2024-06-21
Amnesty Press 2 2024

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-20
Karavan 1 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-20
Balder 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

Äldre resuméer