DramaForum 1-09
Tema: Ledarskap som konst
Till synes enkla övningar
med kraft till förändring
Idén om skolan som det goda växthuset med vatten, värme och näring anpassad till varje liten planta ersätts idag av föreställningar om den effektiva sorteringsmaskinen som producerar för en glupsk och krävande arbetsmarknad. I detta läge finns det anledning att påminna om vad som kan hjälpa dagens pedagoger att hämta kraft att vidmakthålla den goda skolan.
Ledarskap som konst är temat för detta nummer. Vi riktar uppmärksamheten mot den medvetna träning av ledarskap, den dynamiska pedagogik, som Dan Lipschütz och hans medarbetare utvecklade på Kordainstitutet med start 1966.
Eva Borseman har i en magisteruppsats fördjupat sig i en undersökning av Dan Lipschütz liv i relation till den dynamiska pedagogikens framväxt. Hennes analys skapar en klangbotten för övriga artiklar som alla på olika sätt vittnar om betydelsen av hur man hanterar ”till synes enkla övningar”. När dessa genomförs med känsla för sammanhang och grundläggande mänskliga behov, med avvägning av rörelse, rytm, tonfall, pauser etc. och med känsla för konstnärlighet parad med intresse för gruppdynamiska processer och en humanistisk grundsyn, kan man tala om att ledarskapet utövas som konst.
Greta Hause har haft den allra största betydelse för hur rörelse och musik integrerats i dynamisk pedagogik. Fiddeli Persson gör ett färgstarkt porträtt av henne. En annan färgstark pedagog i Kordakretsen är Gunnel Johannesson. Hon har haft motsvarande betydelse för att bildskapande från allra första början satt sin prägel på den dynamiska pedagogiken. Två andra pionjärer – Olle Österberg och Rutger Ingelman berättar om hur dynamisk pedagogik påverkat deras egen lärargärning.
Dynamisk pedagogik frodas på kurser inom Stockholms Universitet och fortsätter att sätta spår i dagens skolverksamhet. Exempel på det ger Ann Engström och Tuula Viitanen, som hjälper modersmålslärare i Haninge att utveckla sitt ledarskap. Jeanette Gustafsson hämtar som rektor kraft från dynamisk pedagogik att skapa ett öppnare skolklimat. Några glimtar av Dan på dramapedagogutbildningen förmedlar Inger Lundmark och Katarina Liss.
I samspel med eller inspirerade av Dan Lipschütz har alla dessa personer bidragit till att ett stort antal ledare inom människovårdande yrken fått nya insikter om hur det egna jaget påverkar ledarroll och förhållningssätt mot elever, klienter och kollegor.
Ledarskap är också en balanskonst, vilket Katrin Byréus uppmärksammat oss på i två tidigare krönikor. Denna gång funderar hon på var gränsen går till den svarta pedagogiken. På forumsidorna finns det också information om vårens forumteaterfestival i Halmstad och Lennart Ottosson rapporterar om forumteater på kafé.
Shakespeareexperten Kent Hägglund har synpunkter på tre nya böcker av giganten. Den nyutkomna antologin med Gavin Boltons texter har satt fart på Maud Backéus tillbakablickar till 1970-talet och funderingar omkring hur vi väljer terminologi.
I dynamisk pedagogik fungerar rörelse, musik, bildskapande och dramatisk gestaltning som ingång till tänkande och förståelse. De estetiska uttryckssätten står i direkt relation till växande och lärande. I det nya lärarutbildningsförslaget har undervisning i estetiska ämnen reducerats till en bråkdel eller helt och hållet försvunnit. Det utarmar både lärarutbildningen och den framtida skolan. Läs Eva Österlinds sammanfattning av läget och skriv skyndsamt ett remissyttrande!
Anita Grünbaum
Jenny Dahlerus
Carl-Michael Karlsson
Bengt Möller
Anita Grünbaum
Publicerad: 2009-02-27
Köp DramaForum (Nedlagd)
Läs mer om DramaForum (Nedlagd) i katalogen
Fler artiklar knutna till DramaForum (Nedlagd)
Fler tidskrifter i kategori NEDLAGDA