Motiv med öppna ögon
Enstaka färger drar sig igenom det grå diset. Det skarpt blå i plaströren som ligger staplade i högar utanför de framväxande huskropparna. De självlysande västarna glittrar svagt från taken, bakom skottkärror och genom främmande språk.
– En bild är omedelbar. Den kommer till dig direkt. Är den bra så stannar den kvar, erbjuder dig någonting att återvända till, att stanna upp vid. En bra bild innehåller alltid mer än vad den visar. En bra bild erbjuder dig ett sätt att se.
Det skarpt röda i en ung BMW längs Hammarby Allé i Stockholm. Skylten på Pressbyrån i gathörnet: Välkommen till Bagdad Café. Vik av på tvärgatan mittemot och fortsätt mot den gamla industrilokalen. Högst där uppe har Lena Granefelt, ansvarig utgivare och en av grundarna till fototidskriften Motiv, sin kontorsplats.
– Målet med Motiv är att vara bejakande och undersökande. Vi vill visa att vårt seende saknar begränsande regler – det finns inga rätt eller fel. Vi vill visa på möjligheterna.
På bottenplanet är motorcyklar uppställda i rader, i övrigt tomt. Hissen längst in och dörrarna som glider isär och knallgula väggar och gröna maskiner i Ronald Sundbergs finmekaniska verkstad. Sväng höger mot korridoren, vid sidan av dörren längst bort står hennes namn.
– Vi startade Motiv för fyra år sedan. Vi var ett gäng fotografer som tyckte att det saknades en plattform för att visa bilder gjorda på våra egna villkor. Oftast är bilder underställda en text eller ska användas som illustration till något på förhand bestämt. Det är väldigt sällan bilder tillåts berätta sin egen historia. Vi ville skapa en plattform för att visa bilder i sin egen rätt. Vi ville skapa ett fotogalleri i tidningsform. Det är Motiv.
Det vita tyget över fönstren mäter upp ljusa kvadrater över rummet. Lena håller bägge händerna runt den varma tekoppen.
– Första numret gjorde vi i redaktionen själva, för att anlägga en ton och visa hur det skulle kunna se ut. Med fotot som den självklara utgångspunkten ville vi röra oss fritt mellan genrer som dokumentärfotografi och bildjournalistik, hela vägen över till konceptuella eller mer abstrakta vinklingar.
– Varje nummer är upplagt utifrån ett tema, de tre senaste har varit Hem, Avatar och Offentligt. Vi presenterar dem på vår hemsida och så får fotografer söka in med sina verk. Vårt jobb på redaktionen är framförallt att sätta ihop tidskriften till en bra mix av bilder, ibland gör vi även egna grejer. Vi publicerar enbart foton som inte visats tidigare, och vi försöker ha en bra balans mellan nybörjare och mer etablerade namn. Det är väldigt många som skickar in sina bilder och jag tycker att vi genomgående lyckas hålla en hög nivå.
Vi sitter i vad som tidigare var ett mörkrum. Den yttre väggen är borttagen, men gränsen är fortfarande tydlig. Utanför rinner ett svagt surrande från verkstaden förbi.
– Vi är ett ganska litet, men extremt samkört Motivcrew, och vi är väldigt överens om vad vi vill att tidskriften ska vara. Vid sidan av Motiv jobbar alla i redaktionen professionellt med bilder och tillsammans har vi ett stort kontaktnät. Som till exempel Maria Lantz, vår bildredaktör, hon jobbar som lärare på Konstakademien, så hon har väldigt bra koll på studenter och träffar många unga fotografer på gång.
– Motiv är en väldigt smal tidskrift. Från början trodde vi att vi skulle nå ut till fler fotoklubbar och, ja, alla fotointresserade. Men i vår strävan efter att hela tiden förnya oss och visa spännande fotografi nischar vi oss också mot en viss publik … För ett tag sedan hade vi till exempel tema Natur, och då fick vi in mycket solnedgångar och svanar. Det är en typ av naturfotografi som oftast inte är särskilt nyskapande. Det blev väldigt tydligt att hela det fotosegmentet inte berörs av oss – vi visar inte deras bilder och de köper inte vår tidskrift. Det är en stor grupp människor.
Hennes röst är distinkt klar i de stora mjölkbleka rummen.
– Men Motiv försöker hitta sig själv även mot andra gränser. För en tid sedan började det till exempel ramla in väldigt mycket bilder från England och andra europeiska länder, vilket gjorde att vi i redaktionen var tvungna försöka definiera Motiv på nytt. Vi kom fram till att vi vill visa nordisk fotografi, med särskild tonvikt på Sverige. Vi har ingen målsättning att bredda Motiv mot en internationell arena – vi vill visa vad som händer på den fotografiska scenen närmast oss.
Kan du se några utmärkande drag när det gäller svensk eller nordisk fotografi?
– Jag kan se vissa trender, vad som görs på konstscenen och inom skolorna och så. I en internationell jämförelse berättar vi mer allvarliga historier. Vi har en tungsinthet. Just nu kombineras den med mycket fantasi, där vi bygger upp egna världar. Men samtidigt tror jag också att det beror mycket på vilka teman vi har för tillfället och vad vi vill visa med Motiv. Vi har ett tydligt fokus på berättande fotografi.
Lena reser sig upp från soffan och drar ut några tidigare nummer av Motiv från hyllan bredvid.
– Den här är en av mina favoriter.
Det är Motiv nummer 3. Framsidan täcks av små rödskimrande ovaler. På högersidan är en svart siluett på väg ut ur bilden. Längst ned på sidan står det aktuella temat i skrivstil: ”Livet är någon annanstans”.
– Den här mannen, säger Lena och bläddrar snabbt genom sidorna, lider av ett funktionshinder. Jag tycker det är helt fantastiska bilder.
Han sitter i en säng med ett blått täcke över underkroppen, färgglada fjärilar flyger över tyget. Lakanet är svagt lila, bakom honom en vit vägg. Han har mörka ögon och kortklippt hår. Han tittar rakt in i kameran, på fotografen Hans-Christian Stoltz. På oss.
Lena drar med fingertopparna över bilden. Vänder blad.
– Berättande fotografi kan vara ett jättelångt undersökande bildreportage eller en enda bild. Kärnan ligger i att fotografen ska vilja visa någonting, berätta en historia.
På nästa uppslag har Motivredaktören Susanne Walström gjort en serie bilder på Natacha Peyre, då 20 år gammal och känd genom utvik. Första bilden visar Natacha bakom skärmen på sin dator, där hon retuscherar och rättar till sin kropp digitalt efter ytterligare en fotografering.
– Med Motiv har vi möjlighet att visa små berättelser, de som inte fungerar som en hel utställning eller fotobok. Dessutom kan vi lyfta fram tidigare okända fotografer som saknar andra kanaler för att publicera sig fritt. Vi är intresserade av personliga och intressanta berättelser som kan fungera som tårtbitar till det aktuella temat.
Några sidor längre fram har Anna Eineborg bläddrat igenom sin senildementa mormors fotoalbum. Det är avskalat betraktande bilder på de andra patienterna på långvårdsavdelningen, på besökarna, krukväxterna och utsikten från fönstret.
– Med Motiv vill vi visa att man kan läsa bilder obegränsat. Vi vill öppna upp för mer obunden fotografi och ett friare sätt att berätta, säger Lena.
Hissdörrarna som öppnas på bottenplan och en gul skurhink och sopborsten som står lutad mot en av motorcyklarna. Någon visslar från ett närliggande rum.
– Jag tycker fotografi är så fantastiskt spännande, säger Lena och slår ihop tidskriften. Vårt senaste nummer om Offentlighet har precis kommit ut. Nästa tema blir Mat.
Utanför porten tar den skröpliga vinterhimlen stöd mot hustaken. Enstaka motiv drar sig igenom det grå diset. Titta igen. Det finns fler.
Motiv har sin största återförsäljare i Sydkorea.
Jonas Lennermo
Publicerad: 2008-03-25
Köp Motiv (Nedlagd)
Läs mer om Motiv (Nedlagd) i katalogen
Fler artiklar knutna till Motiv (Nedlagd)
Fler tidskrifter i kategori NEDLAGDA