DramaForum nr 3-4 2016
Det lossnar på utbildningsfronten
DramaForum säger tack och adjö
Tre nya pedagogutbildningar i drama och teater har startat i höst! Det är en unik situation att glädjas åt. På tre utbildningsorter har lyckliga omständigheter och mycket hängivet arbete resulterat i att Blekinge folkhögskola startar 2-årig dramapedagogutbildning, Stockholms universitet en 3-årig ämnesdidaktisk utbildning med inriktning drama/teater och Örebro universitet 3-årigt teaterpedagogprogram. Äntligen lossnar det på utbildningsfronten! Det speglas naturligtvis i detta sista nummer av DramaForum med svar på frågor från alla tre utbildningarna.
Tre nyutbildade dramapedagoger samlade på Västerbergs folkhögskola ger synpunkter på vad som varit viktigt i deras utbildning. Dramapedagogutbildningen i Storvik, som har saknat samarbete med systerutbildning sedan Ljungskile folkhögskolas utbildning lades på is 1999, får en kompanjon i Blekinge att samspela med. Min erfarenhet av betydelsen av utbyte mellan utbildningar talar för ett större nätverk, där studerande och lärare från alla likartade pedagogutbildningar kan mötas. När dramapedagogutbildningen startade 1974 stöttades ett sådant utbyte av de statliga barnteaterkonsulenten Barbro Frambäck och senare av hennes efterföljare Barbro Cotte. Deras kontinuerliga stöd och engagemang betydde mycket för utvecklingen de kommande decennierna. Det satte också utbildningarna i direkt kontakt med svensk barnteaters stora kvalitetsskutt.
Barbro Frambäck inleder DramaForums sista nummer med en fängslande återblick på tidsandan och den utredning som hon tillsammans med Maud Backéus och Siv Nilsson gjorde i början av 1970-talet. Det följs av en artikel av Viveka Rasmusson som knyter samman personliga minnesbilder från gångna tider med nutid vid Högskolan i Malmö. Ulrika von Schantz ger oss en blick in i en möjlig poetisk framtid genom att berätta om hur Sisters Academy intagit en skola i Simrishamn. Från Kent Hägglund kommer högst konkreta råd till gamla, nya och framtida utbildare.
Temat för numret lyder Utbildning under lupp men har snarare blivit Utbildning i fokus. Tyngdpunkten ligger på yrkesutbildning men vidgas till Kulturskolor. Landets dramaprofessor Eva Österlind granskar med forskarögon vad vi vet och inte vet om kulturskolor. Norrköpings och Hässleholms kulturskolor exemplifierar olika sätt att möta behov och efterfrågan i en större och en mindre kommun. En fjortonåring i Hässleholm har skrivit ett brev till DramaForum om vad drama och teater på kulturskolan har betytt för henne – ett brev att ge politiker som behöver argument i striden för mer resurser till den vidgade kulturskolan. En gymnasieskola i framkant – Viktor Rydbergs Gymnasium Jarlaplan – presenteras av sin rektor Lisa Dahlberg.
Det är första gången som DramaForum utsätts för en regelrätt diskursundersökning. Malin Martinsson, som har utgått från hur DramaForum skriver om funktionshindrade, gör en mycket intressant analys av detta med bäring för alla som arbetar med andra människor. Från grannlandet Finland rapporterar förlagschef Raija Airaksinen om sommarkurs i Kaskö. Ingen är bättre lämpad att uppmärksamma Shakespeare-jubileet än Kent Hägglund. Han gör det genom att belysa Roland Heiels arbete med tidskriften Shakespeare.
Glädje och sorg följs åt. Nya utbildningar startas och skapar framtidshopp samtidigt som DramaForum efter tolv år måste läggas ner. Åtta gånger har RAD:s styrelse sökt kulturtidskriftsbidrag från Statens Kulturråd. Utan motivering har det avslagits lika många gånger. Trots att Kulturrådet ska främja kultur med barn och inte bara för barn, finns ett grundmurat ointresse för drama och teater med barn och unga alla kategorier – det som DramaForum haft som främsta syfte att stimulera. I längden blir det omöjligt att ge ut en kulturtidskrift utan statligt bidrag. Det känns givetvis sorgligt för mig som ideell redaktör dessa tolv år, men i nuläget känner jag ändå mest stolthet över den dokumentation av allt fantastiskt drama- och teaterjobb som vi har gjort tillsammans och glädje över vad som skapas bland barn, ungdomar och vuxna, bland människor med och utan särskilda behov, i skolor, kulturskolor, gymnasier, folkhögskolor, universitet, amatörteatrar, barnkulturcentra, studieförbund, handikappteater, professionell teater och arbetsliv. Allt detta fortsätter och får ny växtkraft av den generation som just nu har startat sin utbildning. ■
Anita Grünbaum
Publicerad: 2016-10-24
Köp DramaForum (Nedlagd)
Läs mer om DramaForum (Nedlagd) i katalogen
Fler artiklar knutna till DramaForum (Nedlagd)
Fler tidskrifter i kategori NEDLAGDA