Artiklar från Opera

Ryska artister i karantän #2 2022
Omslag 2022-04-29 Tre dagar efter att OPERAs februarinummer utkom har världsläget förändrats radikalt. Rysslands aggressiva invasion av Ukraina är ett mycket grovt brott mot folkrätten. Här har en stormakt invaderat en suverän stat och målet är att kuva och få kontroll över hela landet. Ukrainarna har stått emot övermakten på ett beundransvärt sätt och Ryssland med sin militära överlägsenhet har kört fast i sin offensiv. Denna invasion är fullständigt oacceptabel, för att inte tala om civilbefolkningens lidande, och inte värdigt i en civiliserad värld på 2000-talet. Redan som barn blev jag medveten om och intresserad av världspolitiken och 1968 var ett märkesår. Samma dag som Warszawapakten invaderade Tjeckoslovakien började jag ... (från de inledande orden Opera #2 2022)»

Hur uppfattar vi relationen mellan musik och Förintelsen? #1 2022
2022-02-23 Uruppförandet av Mats Larssons Gothes och Susanne Markos opera Löftet är en berättelse om Förintelsen. Den historien som måste berättas åter och återigen. Men hur fungerar ämnet som opera? Det finns lyckade operor som t.ex. Mieczysław Weinbergs Die Passagierin, som OPERA har bevakat i flera uppsättningar. Löftet bygger på Susanne Markos föräldrars livshistoria. Båda överlevde Auschwitz. Jag tänker inte föregå Erik Wallrups recension i detta nummer utan principiellt skriva om mina upplevelser. Susanne Markos historia kan ingen ta ifrån henne. I min bekantskapskrets har jag själv förintelseöverlevare och jag har hört fasaväckande berättelser om vad de har varit med om. Problemet med Löftet på Kungliga Operan är just librettot med sina långa textsjok som ska sjungas. Ämnet ligger Susanne Marko för nära och det hade kanske varit bättre om någon annan mer erfaren operalibrettist fått ta sig an ämnet. Librettots svagheter förstärks än mer av Stefan Larssons statiska regi, vilket gör att det mer känns som ett oratorium. Den mycket erfarne och framgångsrike teaterregissören Stefan Larsson har inte haft samma framgång när han har regisserat opera... (ur de inledande orden Opera #1 2022)»

Hur står sig svensk operautbildning internationellt? #5 2021
2021-11-20 Nu öppnade äntligen scenkonsten utan några publikbegränsningar den 29 september och det är det här tjocka julnumret ett bra exempel på. Inte minst den digra bevakningen av föreställningar från Umeå till Zürich. Nu är vi igång igen! ”Mötesplats Opera 2021” var ett tvådagarsseminarium i slutet av oktober som Kungliga Musikaliska Akademien arrangerade som ett led i att man firar sitt 250-årsjubileum. Första dagen var vi på Kungliga Musikhögskolan och påföljande dag på Musikaliska vid Nybrokajen. Förutom KMA var det i en samverkan med bland andra Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Institutionen för opera vid Stockholms konstnärliga högskola. Operasymposiet genomfördes i samverkan med representanter för olika yrkesgrupper och organisationer. Här gavs prov på forskningsperspektiv kring opera varvat med ett antal musikaliska inslag ur svenska operor. Själv deltog jag i en alldeles för stor panel med 16 personer under rubriken ”Public service, medias ansvar - kritik och synlighet för ny opera”, vilket ledde till att var och en inte fick sagt så mycket ... (från de inledande orden Opera #5 2021)»

Venus & Adonis och Dido & Aeneas på Confidencen
2021-11-15 Årets operauppsättning på Confidencen Opera and Music Festival är två barockpärlor, Venus & Adonis av John Blow (1684) och Dido & Aeneas av Henry Purcell (1689). Temat är kärlek, och inte av det lyckliga slaget. Döden skiljer Venus och Adonis åt precis i den spirande förälskelsen och när Aeneas överger Dido ser hon ingen annan utväg än att ta sitt liv. Confidencens salong är strikt covidanpassad för cirka 70 platser. Men förvånande nog skapar det en väldigt intim och exklusiv känsla av att känna historiens vingslag.»

Äntligen öppnar scenkonsten! #4 2021
2021-09-20 Efter en sommar med mer generösa publikbegränsningar kom den 7 september så glädjebeskedet från regeringen och Folkhälsomyndigheten att man får spela för fulla salonger igen. Restriktionerna vad gäller antalet besökare i publiken tas bort från och med den 29 september. Kulturlivet har genomgått ett ordentligt stålbad under ett och ett halvt år. Det blev en stor lättnad för Kultursverige när beskedet om lättnaderna kom. Branschens sårbarhet har synliggjorts under pandemin och det finns också en oro för kompetensbrist och för ekonomin. Dagens operaverksamhet kräver en långsiktighet, ja, rentav årsvis planering, men under pandemin har det mest blivit ad hoc-lösningar i de fall man alls har kunnat spela någonting. Vi som har längtat efter liveföreställningar kan glädjas... (ur de inledande orden Opera #4 2021)»

Är dagens politiker intresserade av kultur? #3 2021
2021-06-24 Jo, den frågan är berättigad! Under min långa publicistiska verksamhet har jag sett många politiker komma och gå, men numera har det tillkommit yngre politiker och beslutsfattare med helt andra referensramar än vad som var fallet tidigare. Generellt står inte scenkonst och då främst opera i första ledet hos dagens politiker. Själv erinrar jag mig ett tillfälle vid riksdagens högtidliga öppnande att man gav Carmen på Kungliga Operan för våra folkvalda. Dåvarande statsministern Göran Persson avstod från att gå på föreställningen. Vid samma tillfälle ondgjorde sig partiledaren för Vänsterpartiet, Gudrun Schyman, ”att här sitter vi och applåderar ett kvinnomord”. En annan statsminister, Fredrik Reinfeldt, verkar inte ha läst någon mer djupsinnig litteratur än deckare av Camilla Läckberg. En del partiledare har föreslagit en litteraturkanon och det kan nog behövas, inte minst för politikerna själva... (ur ledaren Opera #3 2021)»

Upptäck OPERAs nya hemsida! #2 2021
2021-04-21 Nu har OPERA arbetat fram en modern hemsida (www.tidskriftenopera.se) som är både informativ och hanterbar. Ta en titt och anmäl dig till vårt nyhetsbrev eller varför inte teckna en prenumeration på OPERA om du inte redan är prenumerant. Det kan du göra både digitalt (se sidan 33) eller i pappers-form. OPERA utkommer även i fortsättningen med fem nummer per år. Vi kommer regelbundet att lägga ut notiser och nyheter mellan våra utgåvor. Vi vill genom vår nya hemsida skapa en bättre närvaro och därmed få en vidare spridning och respons. OPERA finns på Facebook sedan 2009 och nu även på Instagram. Det är Staffan Liljas som har skapat hemsidan... (från de inledande orden Opera #2 2021»

Nya operachefer har ... #1 2021
2021-02-22 ... utsetts för Kungliga Operan och Norrlandsoperan. I Stockholm kommer den kanadensiske operaregissören Michael Cavanagh att efterträda Birgitta Svendén som konstnärlig chef till sommaren, medan hon kvarstår som vd till den 30 juni 2022. Cavanagh har tidigare iscensatt John Adams Nixon in China och Verdis Aida på Kungliga Operan. Även i sin nya roll kommer han att regissera på nationalscenen. Hans första egenplanerade säsong blir inte förrän 2023/24, så det tar tid innan han kan sätta avtryck och profil på repertoaren. Cavanagh har ett brett operaintresse, men han vill inte avslöja vad han vill prioritera repertoarmässigt trots att han har många idéer. Det han tagit fasta på är att Operan är Sveriges nationalscen, vad det nu kan innebära... (ur ledaren Opera #1 2021)»

Tack kära läsare för ert ekonomiska stöd! #5 2020
Omslag 2020-11-18 OPERA är oerhört tacksam för det ekonomiska stöd som våra prenumeranter har bistått oss med under sommaren och hösten. Genom er välvilja har det varit möjligt att producera årets sista nummer. Ett stort tack! Strax före jul får vi besked från Statens kulturråd om hur tilldelningen blir när det gäller vårt produktionsstöd för 2021. Givetvis hoppas kulturtidskrifterna att den totala potten från regeringen skrivs upp ordentligt på grund av vad pandemin har ställt till med. Någon extra tilldelning för kulturtidskrifterna har inte skett under krisen. Under hösten har det varit tillåtet med en publik om 50 personer på svenska scener, vilket regeringen sedan höjde till 300. Men lyckan blev kortvarig när coronapandemin tog fart igen, inte minst i vår omvärld. Risken för en andra våg är stor om vi inte följer Folkhälsomyndighetens och regeringens råd och rekommendationer. I dagsläget tillåts bara 50 personer i publiken. Många museer har stängt ner sin verksamhet till den 22 november. Bland våra svenska operahus har Göteborgsoperan gjort likadant - total lockdown.»

OPERA i coronatider? #4 2020
2020-09-21 Kommer Tidskriften OPERA överleva coronapandemin? Den frågan är berättigad. I förra numret bad vi prenumeranter och läsare att stödja OPERA ekonomiskt och vi är tacksamma för det stöd som vi har fått. Ett stort tack! Men den uppkomna situationen har drabbat OPERA exceptionellt hårt eftersom större delen av våra intäkter kommer från annonser - en inkomstkälla som vi beroende av. Efter en drastisk nergång i annonsförsäljningen sedan i våras kommer vi knappast att kunna överleva utan extern hjälp. Dessvärre har regeringen inte avsatt några extra medel till kulturtidskrifterna. Därför vänder vi oss till alla musik-, opera- och kulturintresserade och ber er återigen att stödja OPERA med ett valfritt belopp. Ert generösa bidrag kan säkra vår överlevnad och fortsatta planerade utgivningar. Mer information om hur man ger ett bidrag finns på sidan 9.»

Coronapandemin slår hårt mot operalivet ... #3 2020
2020-06-24 ... och mot många andra verksamheter som t.ex. näringsidkare, restaurang- och hotellverksamhet samt inte minst kulturlivet i stort. När dessa rader skrivs har regeringen precis lättat på reseförbudet för personer som är symtomfria. Det är tillåtet att resa igen från och med den 13 juni. Men social distansering gäller fortfarande. Sakta men säkert är vi kanske på väg mot en normalisering av våra liv igen. OPERA har i det här numret gjort en stor sammanställning över inställda sommarverksamheter och operafestivaler i såväl Sverige som utomlands. Några få internationella festivaler kommer dock att spela i sommar, bl.a. Salzburgfestspelen och ett par italienska sommaroperor. Vi undersöker också vad coronakrisen får för konsekvenser rent ekonomiskt, vilket kan få långtgående följder för kommande säsonger. OPERA kommer i sitt höstnummer att belysa vad som sker med den enskilda artisten som står utan arbetsmöjligheter och frilansare som missar redan inbokade engagemang. Vilka är konsekvenserna här... (ur ledaren Opera #3 2020»


« Förra sidan | Nästa sida »
rss 0.91 för Tidskrift.nu: Artiklar från  Opera

Annons:

Senaste nummer:

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-19
OEI 104-105 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024

2024-07-21
Parnass 2 2024

2024-07-16
Tidig Musik 2 2024

2024-06-28
Signum 5

2024-06-25
Opera 3 2024

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-02-05
Amnesty Press 4 2023

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023
Med andra ord 117 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

Äldre resuméer