Artiklar från Opera

Hur står sig svensk operautbildning internationellt? #5 2021
2021-11-20 Nu öppnade äntligen scenkonsten utan några publikbegränsningar den 29 september och det är det här tjocka julnumret ett bra exempel på. Inte minst den digra bevakningen av föreställningar från Umeå till Zürich. Nu är vi igång igen! ”Mötesplats Opera 2021” var ett tvådagarsseminarium i slutet av oktober som Kungliga Musikaliska Akademien arrangerade som ett led i att man firar sitt 250-årsjubileum. Första dagen var vi på Kungliga Musikhögskolan och påföljande dag på Musikaliska vid Nybrokajen. Förutom KMA var det i en samverkan med bland andra Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Institutionen för opera vid Stockholms konstnärliga högskola. Operasymposiet genomfördes i samverkan med representanter för olika yrkesgrupper och organisationer. Här gavs prov på forskningsperspektiv kring opera varvat med ett antal musikaliska inslag ur svenska operor. Själv deltog jag i en alldeles för stor panel med 16 personer under rubriken ”Public service, medias ansvar - kritik och synlighet för ny opera”, vilket ledde till att var och en inte fick sagt så mycket ... (från de inledande orden Opera #5 2021)»

Venus & Adonis och Dido & Aeneas på Confidencen
2021-11-15 Årets operauppsättning på Confidencen Opera and Music Festival är två barockpärlor, Venus & Adonis av John Blow (1684) och Dido & Aeneas av Henry Purcell (1689). Temat är kärlek, och inte av det lyckliga slaget. Döden skiljer Venus och Adonis åt precis i den spirande förälskelsen och när Aeneas överger Dido ser hon ingen annan utväg än att ta sitt liv. Confidencens salong är strikt covidanpassad för cirka 70 platser. Men förvånande nog skapar det en väldigt intim och exklusiv känsla av att känna historiens vingslag.»

Äntligen öppnar scenkonsten! #4 2021
2021-09-20 Efter en sommar med mer generösa publikbegränsningar kom den 7 september så glädjebeskedet från regeringen och Folkhälsomyndigheten att man får spela för fulla salonger igen. Restriktionerna vad gäller antalet besökare i publiken tas bort från och med den 29 september. Kulturlivet har genomgått ett ordentligt stålbad under ett och ett halvt år. Det blev en stor lättnad för Kultursverige när beskedet om lättnaderna kom. Branschens sårbarhet har synliggjorts under pandemin och det finns också en oro för kompetensbrist och för ekonomin. Dagens operaverksamhet kräver en långsiktighet, ja, rentav årsvis planering, men under pandemin har det mest blivit ad hoc-lösningar i de fall man alls har kunnat spela någonting. Vi som har längtat efter liveföreställningar kan glädjas... (ur de inledande orden Opera #4 2021)»

Är dagens politiker intresserade av kultur? #3 2021
2021-06-24 Jo, den frågan är berättigad! Under min långa publicistiska verksamhet har jag sett många politiker komma och gå, men numera har det tillkommit yngre politiker och beslutsfattare med helt andra referensramar än vad som var fallet tidigare. Generellt står inte scenkonst och då främst opera i första ledet hos dagens politiker. Själv erinrar jag mig ett tillfälle vid riksdagens högtidliga öppnande att man gav Carmen på Kungliga Operan för våra folkvalda. Dåvarande statsministern Göran Persson avstod från att gå på föreställningen. Vid samma tillfälle ondgjorde sig partiledaren för Vänsterpartiet, Gudrun Schyman, ”att här sitter vi och applåderar ett kvinnomord”. En annan statsminister, Fredrik Reinfeldt, verkar inte ha läst någon mer djupsinnig litteratur än deckare av Camilla Läckberg. En del partiledare har föreslagit en litteraturkanon och det kan nog behövas, inte minst för politikerna själva... (ur ledaren Opera #3 2021)»

Upptäck OPERAs nya hemsida! #2 2021
2021-04-21 Nu har OPERA arbetat fram en modern hemsida (www.tidskriftenopera.se) som är både informativ och hanterbar. Ta en titt och anmäl dig till vårt nyhetsbrev eller varför inte teckna en prenumeration på OPERA om du inte redan är prenumerant. Det kan du göra både digitalt (se sidan 33) eller i pappers-form. OPERA utkommer även i fortsättningen med fem nummer per år. Vi kommer regelbundet att lägga ut notiser och nyheter mellan våra utgåvor. Vi vill genom vår nya hemsida skapa en bättre närvaro och därmed få en vidare spridning och respons. OPERA finns på Facebook sedan 2009 och nu även på Instagram. Det är Staffan Liljas som har skapat hemsidan... (från de inledande orden Opera #2 2021»

Nya operachefer har ... #1 2021
2021-02-22 ... utsetts för Kungliga Operan och Norrlandsoperan. I Stockholm kommer den kanadensiske operaregissören Michael Cavanagh att efterträda Birgitta Svendén som konstnärlig chef till sommaren, medan hon kvarstår som vd till den 30 juni 2022. Cavanagh har tidigare iscensatt John Adams Nixon in China och Verdis Aida på Kungliga Operan. Även i sin nya roll kommer han att regissera på nationalscenen. Hans första egenplanerade säsong blir inte förrän 2023/24, så det tar tid innan han kan sätta avtryck och profil på repertoaren. Cavanagh har ett brett operaintresse, men han vill inte avslöja vad han vill prioritera repertoarmässigt trots att han har många idéer. Det han tagit fasta på är att Operan är Sveriges nationalscen, vad det nu kan innebära... (ur ledaren Opera #1 2021)»

Tack kära läsare för ert ekonomiska stöd! #5 2020
Omslag 2020-11-18 OPERA är oerhört tacksam för det ekonomiska stöd som våra prenumeranter har bistått oss med under sommaren och hösten. Genom er välvilja har det varit möjligt att producera årets sista nummer. Ett stort tack! Strax före jul får vi besked från Statens kulturråd om hur tilldelningen blir när det gäller vårt produktionsstöd för 2021. Givetvis hoppas kulturtidskrifterna att den totala potten från regeringen skrivs upp ordentligt på grund av vad pandemin har ställt till med. Någon extra tilldelning för kulturtidskrifterna har inte skett under krisen. Under hösten har det varit tillåtet med en publik om 50 personer på svenska scener, vilket regeringen sedan höjde till 300. Men lyckan blev kortvarig när coronapandemin tog fart igen, inte minst i vår omvärld. Risken för en andra våg är stor om vi inte följer Folkhälsomyndighetens och regeringens råd och rekommendationer. I dagsläget tillåts bara 50 personer i publiken. Många museer har stängt ner sin verksamhet till den 22 november. Bland våra svenska operahus har Göteborgsoperan gjort likadant - total lockdown.»

OPERA i coronatider? #4 2020
2020-09-21 Kommer Tidskriften OPERA överleva coronapandemin? Den frågan är berättigad. I förra numret bad vi prenumeranter och läsare att stödja OPERA ekonomiskt och vi är tacksamma för det stöd som vi har fått. Ett stort tack! Men den uppkomna situationen har drabbat OPERA exceptionellt hårt eftersom större delen av våra intäkter kommer från annonser - en inkomstkälla som vi beroende av. Efter en drastisk nergång i annonsförsäljningen sedan i våras kommer vi knappast att kunna överleva utan extern hjälp. Dessvärre har regeringen inte avsatt några extra medel till kulturtidskrifterna. Därför vänder vi oss till alla musik-, opera- och kulturintresserade och ber er återigen att stödja OPERA med ett valfritt belopp. Ert generösa bidrag kan säkra vår överlevnad och fortsatta planerade utgivningar. Mer information om hur man ger ett bidrag finns på sidan 9.»

Coronapandemin slår hårt mot operalivet ... #3 2020
2020-06-24 ... och mot många andra verksamheter som t.ex. näringsidkare, restaurang- och hotellverksamhet samt inte minst kulturlivet i stort. När dessa rader skrivs har regeringen precis lättat på reseförbudet för personer som är symtomfria. Det är tillåtet att resa igen från och med den 13 juni. Men social distansering gäller fortfarande. Sakta men säkert är vi kanske på väg mot en normalisering av våra liv igen. OPERA har i det här numret gjort en stor sammanställning över inställda sommarverksamheter och operafestivaler i såväl Sverige som utomlands. Några få internationella festivaler kommer dock att spela i sommar, bl.a. Salzburgfestspelen och ett par italienska sommaroperor. Vi undersöker också vad coronakrisen får för konsekvenser rent ekonomiskt, vilket kan få långtgående följder för kommande säsonger. OPERA kommer i sitt höstnummer att belysa vad som sker med den enskilda artisten som står utan arbetsmöjligheter och frilansare som missar redan inbokade engagemang. Vilka är konsekvenserna här... (ur ledaren Opera #3 2020»

Ur led är tiden ... #2 2020
2020-04-23 Det här numret har i dessa coronatider inte riktigt producerats som vanligt. Jag har som alltid arbetat hemifrån, så också min formgivare, något som hon nästan aldrig gör. Vi har inte träffats rent fysiskt, utan det är några få personer på vår byrå, Falck & Co, som har hållit ställningarna på plats, och de flesta arbetar på distans. Detta arbetssätt har drabbat merparten av de personer som har möjlighet att jobba hemifrån. Nya digitala möten, konferenser via Skype eller styrelsemöten via gruppsamtal på telefon. Det fungerar bra, men det sociala livet blir lidande. Coronapandemin har drabbat näringsidkare, restaurang- och hotellverksamhet samt inte minst kulturlivet mycket hårt. För att inte tala om det mänskliga lidandet världen över. När det gäller operalivet har OPERAs reporter Ingvar von Malmborg undersökt hur de svenska operahusen drabbats av coronakrisen. Många av oss är oroliga för hur detta påverkar framtiden, inte minst för frilansarna. Att producera opera är dyrt, det kräver en omfattande logistik och långsiktig planering. De ekonomiska följderna kan i värsta fall bli mycket allvarliga för oöverskådlig tid. Så OPERA lät frågan gå vidare till cheferna på de sex svenska operahusen. »

Konstnärlig förskjutning? #1 2020
2020-02-27 Mezzosopranen Ann Hallenberg tilldelas Tidskriften OPERAs pris 2019 för sin tolkning av titelrollen i Händels opera Ariodante på Drottningholms Slottsteater. Hallenberg har trots sin stora internationella karriär sjungit alltför sällan i Sverige. Sedan i fjol är hon Artist in Residence på Drottningholmsteatern, och har inflytande på repertoarvalet i samråd med teaterledningen. I sommar sjunger Hallenberg titelrollen i en annan Händelopera, Agrippina, på rokokoteatern. Vi uppmärksammar att Kungliga Operan har fått en ny musikchef - en tjänst som varit vakant länge. Det blir världsdirigenten Alan Gilbert. Jag intervjuade både honom och Operans konstnärliga chef och vd, Birgitta Svendén. Han ser det som en stor utmaning att få dirigera och utveckla en sådan välrenommerad orkester som Hovkapellet. Maestron har stor aptit på olika stilar och genrer, och dessutom vill han gärna få in verk som inte spelats tidigare. Valet av Gilbert innebär en betydande förstärkning och dessutom får han inflytande över repertoaren...»


« Förra sidan | Nästa sida »
rss 0.91 för Tidskrift.nu: Artiklar från  Opera

Annons:

Senaste nummer:

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

2023-10-12
Populär Astronomi 3 2023

2023-10-11
Divan 1-2 2023

2023-10-10
Glänta 2 2023

2023-10-09
Haimdagar 3-4 2023
Akvarellen 3 2023

2023-10-08
Medusa 3 2023

2023-10-07
Tidig Musik 3 2023

2023-10-05
Opera 4 2023
Parnass 3 2023

2023-09-29
Ale 2 2023

2023-09-18
Lyrikvännen 3 2023

2023-09-08
Signum 6

2023-08-28
Balder 2 2023

2023-08-22
FLM 3 2023

2023-08-20
Fjärde Världen 3 2023

2023-08-18
Teatertidningen 2-3 2023

2023-08-16
Utställningskritik 3 2023

2023-08-09
Populär Astronomi 2 2023

2023-08-05
Lira Musikmagasin 2 2023

Äldre resuméer