Artiklar från Opera

Repertoarnivellering? #5 2022
2022-11-17 I slutet av oktober presenterade Kungliga Operan sitt program för jubileumsåret 2023. Det inleds den 18 januari för att fira den första operan på svenska språket, Francesco Antonio Uttinis Thetis och Pelée till libretto av Johan Wellander, och samtidigt firas grundandet av institutionen Kungliga Operan. Pressträffen i Operans guldfoajé var som vilken säsongspresentation som helst - ingen speciell festivitas. Det talades om att nå en ny publik och det med urpremiären av Michael Karlssons helaftonsopera Melancholia, som bygger på Lars von Triers framgångsrika film. Men hur många nya besökare fångar man in när operan bara ges fem gånger? Jubileumsåret avslutas med Mozarts Don Giovanni, för vilken gång i ordningen på nationalscenen? Ole Anders Tandberg satte upp hela da Ponte-cykeln och Don Giovanni spelades senaste gången juni 2019. Och även i nyuppsättningen görs titelrollen av Jeremy Carpenter. Operans jubileumssäsong består till stor del av repriser av standardverk som ... (ledare Opera #5 2022)»

Svenska sommaroperor och festivaler #4 2022
2022-09-14 Jag var i somras på tre svenska operapremiärer och där var publiken fulltalig. Längtan efter levande scenkonst är mycket stor efter det långa avbräcket under coronapandemin. Operapubliken fyllde salongerna i våras medan teaterinstitutionerna hade det desto svårare. Nu finns det indikationer på att operasalongerna inte kommer att fyllas på grund av den ekonomiska krisen med en djup lågkonjunktur. Livsmedelspriserna, elräkningarna och bolånen etc. blir dyrare, vilket gör att man ser om sitt hus och prioriterar. Då väljs kanske en del saker som kultur bort. Eller så har man fått andra vanor under pandemin. När dessa rader skrivs är det knappt två veckor kvar till valdagen och här finns det ett riksdagsparti som tycker att opera är onödigt. I Västerbotten vill Sverigedemokraterna skära ner på skattepengarna som går till kulturen, till exempel till Norrlandsoperan. I början av augusti besökte partiledaren Jimmie Åkesson Umeå och han tyckte att vård, skola och omsorg ska prioriteras, men att det är viktigt med kultur i hela landet. Han ser ett värde i att opera finns i andra delar av landet än bara i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det låter falskt i mina öron eftersom andra av hans partikamrater ville lägga ner Malmö Opera med motivationen att det räcker med en nationalscen för opera i Sverige. Senast ville någon partiföreträdare sänka Göteborgsoperans anslag med 100 miljoner. De här argumenten kring dagisplatser och sjukvård känner jag igen från den infekterade operadebatten om ett nytt operahus i Göteborg på 1970-talet, men då var det extremvänstern som argumenterade på samma sätt. »

Nytt Operahus! #3 2022
2022-06-21 Att Stockholm saknar ett nytt och modernt operahus ... ... det vet vi. Frågan om ett nytt operahus har aktualiserats igen efter att förra finansminstern, vår nuvarande statsminister, Magdalena Andersson, satte stopp för projektet Ny Opera i Operan, den renovering och utbyggnad som den dåvarande alliansregeringen 2013 anslog med två miljarder i indexuppräknade kronor. Statens fastighetsverk fick hösten 2020 i uppdrag att utreda ett så kallat nollalternativ, främst en omfattande renovering av ventilationssystemet. Inga nya ytor skulle tillkomma, utan befintliga skulle i stället försvinna. Det här uppdraget kom från finansdepartementet, inte från kulturdepartementet. På detta har Kungliga Operan svarat och att situationen inte på något sätt har förbättrats ... (från inledningen Opera #3 2022)»

Ryska artister i karantän #2 2022
Omslag 2022-04-29 Tre dagar efter att OPERAs februarinummer utkom har världsläget förändrats radikalt. Rysslands aggressiva invasion av Ukraina är ett mycket grovt brott mot folkrätten. Här har en stormakt invaderat en suverän stat och målet är att kuva och få kontroll över hela landet. Ukrainarna har stått emot övermakten på ett beundransvärt sätt och Ryssland med sin militära överlägsenhet har kört fast i sin offensiv. Denna invasion är fullständigt oacceptabel, för att inte tala om civilbefolkningens lidande, och inte värdigt i en civiliserad värld på 2000-talet. Redan som barn blev jag medveten om och intresserad av världspolitiken och 1968 var ett märkesår. Samma dag som Warszawapakten invaderade Tjeckoslovakien började jag ... (från de inledande orden Opera #2 2022)»

Hur uppfattar vi relationen mellan musik och Förintelsen? #1 2022
2022-02-23 Uruppförandet av Mats Larssons Gothes och Susanne Markos opera Löftet är en berättelse om Förintelsen. Den historien som måste berättas åter och återigen. Men hur fungerar ämnet som opera? Det finns lyckade operor som t.ex. Mieczysław Weinbergs Die Passagierin, som OPERA har bevakat i flera uppsättningar. Löftet bygger på Susanne Markos föräldrars livshistoria. Båda överlevde Auschwitz. Jag tänker inte föregå Erik Wallrups recension i detta nummer utan principiellt skriva om mina upplevelser. Susanne Markos historia kan ingen ta ifrån henne. I min bekantskapskrets har jag själv förintelseöverlevare och jag har hört fasaväckande berättelser om vad de har varit med om. Problemet med Löftet på Kungliga Operan är just librettot med sina långa textsjok som ska sjungas. Ämnet ligger Susanne Marko för nära och det hade kanske varit bättre om någon annan mer erfaren operalibrettist fått ta sig an ämnet. Librettots svagheter förstärks än mer av Stefan Larssons statiska regi, vilket gör att det mer känns som ett oratorium. Den mycket erfarne och framgångsrike teaterregissören Stefan Larsson har inte haft samma framgång när han har regisserat opera... (ur de inledande orden Opera #1 2022)»

Hur står sig svensk operautbildning internationellt? #5 2021
2021-11-20 Nu öppnade äntligen scenkonsten utan några publikbegränsningar den 29 september och det är det här tjocka julnumret ett bra exempel på. Inte minst den digra bevakningen av föreställningar från Umeå till Zürich. Nu är vi igång igen! ”Mötesplats Opera 2021” var ett tvådagarsseminarium i slutet av oktober som Kungliga Musikaliska Akademien arrangerade som ett led i att man firar sitt 250-årsjubileum. Första dagen var vi på Kungliga Musikhögskolan och påföljande dag på Musikaliska vid Nybrokajen. Förutom KMA var det i en samverkan med bland andra Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Institutionen för opera vid Stockholms konstnärliga högskola. Operasymposiet genomfördes i samverkan med representanter för olika yrkesgrupper och organisationer. Här gavs prov på forskningsperspektiv kring opera varvat med ett antal musikaliska inslag ur svenska operor. Själv deltog jag i en alldeles för stor panel med 16 personer under rubriken ”Public service, medias ansvar - kritik och synlighet för ny opera”, vilket ledde till att var och en inte fick sagt så mycket ... (från de inledande orden Opera #5 2021)»

Venus & Adonis och Dido & Aeneas på Confidencen
2021-11-15 Årets operauppsättning på Confidencen Opera and Music Festival är två barockpärlor, Venus & Adonis av John Blow (1684) och Dido & Aeneas av Henry Purcell (1689). Temat är kärlek, och inte av det lyckliga slaget. Döden skiljer Venus och Adonis åt precis i den spirande förälskelsen och när Aeneas överger Dido ser hon ingen annan utväg än att ta sitt liv. Confidencens salong är strikt covidanpassad för cirka 70 platser. Men förvånande nog skapar det en väldigt intim och exklusiv känsla av att känna historiens vingslag.»

Äntligen öppnar scenkonsten! #4 2021
2021-09-20 Efter en sommar med mer generösa publikbegränsningar kom den 7 september så glädjebeskedet från regeringen och Folkhälsomyndigheten att man får spela för fulla salonger igen. Restriktionerna vad gäller antalet besökare i publiken tas bort från och med den 29 september. Kulturlivet har genomgått ett ordentligt stålbad under ett och ett halvt år. Det blev en stor lättnad för Kultursverige när beskedet om lättnaderna kom. Branschens sårbarhet har synliggjorts under pandemin och det finns också en oro för kompetensbrist och för ekonomin. Dagens operaverksamhet kräver en långsiktighet, ja, rentav årsvis planering, men under pandemin har det mest blivit ad hoc-lösningar i de fall man alls har kunnat spela någonting. Vi som har längtat efter liveföreställningar kan glädjas... (ur de inledande orden Opera #4 2021)»

Är dagens politiker intresserade av kultur? #3 2021
2021-06-24 Jo, den frågan är berättigad! Under min långa publicistiska verksamhet har jag sett många politiker komma och gå, men numera har det tillkommit yngre politiker och beslutsfattare med helt andra referensramar än vad som var fallet tidigare. Generellt står inte scenkonst och då främst opera i första ledet hos dagens politiker. Själv erinrar jag mig ett tillfälle vid riksdagens högtidliga öppnande att man gav Carmen på Kungliga Operan för våra folkvalda. Dåvarande statsministern Göran Persson avstod från att gå på föreställningen. Vid samma tillfälle ondgjorde sig partiledaren för Vänsterpartiet, Gudrun Schyman, ”att här sitter vi och applåderar ett kvinnomord”. En annan statsminister, Fredrik Reinfeldt, verkar inte ha läst någon mer djupsinnig litteratur än deckare av Camilla Läckberg. En del partiledare har föreslagit en litteraturkanon och det kan nog behövas, inte minst för politikerna själva... (ur ledaren Opera #3 2021)»

Upptäck OPERAs nya hemsida! #2 2021
2021-04-21 Nu har OPERA arbetat fram en modern hemsida (www.tidskriftenopera.se) som är både informativ och hanterbar. Ta en titt och anmäl dig till vårt nyhetsbrev eller varför inte teckna en prenumeration på OPERA om du inte redan är prenumerant. Det kan du göra både digitalt (se sidan 33) eller i pappers-form. OPERA utkommer även i fortsättningen med fem nummer per år. Vi kommer regelbundet att lägga ut notiser och nyheter mellan våra utgåvor. Vi vill genom vår nya hemsida skapa en bättre närvaro och därmed få en vidare spridning och respons. OPERA finns på Facebook sedan 2009 och nu även på Instagram. Det är Staffan Liljas som har skapat hemsidan... (från de inledande orden Opera #2 2021»

Nya operachefer har ... #1 2021
2021-02-22 ... utsetts för Kungliga Operan och Norrlandsoperan. I Stockholm kommer den kanadensiske operaregissören Michael Cavanagh att efterträda Birgitta Svendén som konstnärlig chef till sommaren, medan hon kvarstår som vd till den 30 juni 2022. Cavanagh har tidigare iscensatt John Adams Nixon in China och Verdis Aida på Kungliga Operan. Även i sin nya roll kommer han att regissera på nationalscenen. Hans första egenplanerade säsong blir inte förrän 2023/24, så det tar tid innan han kan sätta avtryck och profil på repertoaren. Cavanagh har ett brett operaintresse, men han vill inte avslöja vad han vill prioritera repertoarmässigt trots att han har många idéer. Det han tagit fasta på är att Operan är Sveriges nationalscen, vad det nu kan innebära... (ur ledaren Opera #1 2021)»


Nästa sida »
rss 0.91 för Tidskrift.nu: Artiklar från  Opera

Annons:

Senaste nummer:

2023-01-29
Divan 3-4 2022

2023-01-27
Signum 1

2023-01-22
Sydasien 4 2022

2023-01-20
Medusa 4 2022

2023-01-18
Akvarellen 4 2022
Omkonst dec 2022

2023-01-13
Världshorisont 4 2022

2023-01-12
Kontrast Magasin 3-4 2022

2023-01-04
Teatertidningen 5 2022

2023-01-02
Hjärnstorm 150 2022

2022-12-30
OEI 96-97 2022

2022-12-27
Balder 4 2022

2022-12-24
Amnesty Press 4 2022

2022-12-22
Nordens Tidning 4 2022

2022-12-18
Haimdagar 5-6 2022

2022-12-16
Tidig Musik 4 2022

2022-12-10
Fjärde Världen 4 2022

2022-12-08
Signum 8
Galago 154 2022

2022-11-27
Parnass 4 2022

2022-11-17
Opera 5 2022
Kritiker 4 2022

2022-11-15
Världshorisont 3 2022

2022-11-14
Utställningskritik 4 2022

2022-11-11
Nordens Tidning 3 2022

2022-11-08
20TAL 7 2022

2022-11-05
Teatertidningen 4 2022

2022-11-02
Balder 3 2022
Sydasien 3 2022

2022-11-01
Verk. 4 2022
FLM 3-4 2022
Judisk Krönika 3 2022

2022-10-31
Nio-Fem 2 2022

2022-10-29
Parnass 3 2022

2022-10-27
Signum 7

2022-10-26
Konstperspektiv 4

2022-10-21
Fronesis 74-75 2022

2022-10-15
Signum 6
Omkonst sept. 2022

2022-10-11
Glänta 1-2 2022

2022-10-10
Med andra ord 112 2022

2022-10-06
FokusKina 3 2022

2022-10-05
Populär Astronomi 3 2022

2022-10-03
Akvarellen 3 2022
Kontrast Magasin 1-2 2022

2022-10-02
Medusa 3 2022

2022-10-01
Tidig Musik 3 2022

2022-09-29
Amnesty Press 3 2022

2022-09-16
Fjärde Världen 3 2022

2022-09-14
Opera 4 2022

Äldre resuméer