Artiklar från Opera

Repertoarhål #1 2024
2024-03-07 Jag påtalade i en ledare för drygt ett år sedan de svenska operahusens fantasilösa repertoarval. Hur ofta spelas inte verk ur standardrepertoarens tio-i-topplista. Mest traditionellt var väl Kungliga Operans 250-årsjubileum i form av idel repriser av verk som Tosca, Salome, Elektra, Rigoletto och Madama Butterfly. Nu senast har våra tre största operahus spelat Don Giovanni samtidigt. På Kungliga Operan satte Ole Anders Tandberg upp hela da Ponte-cykeln i närtid. Nästa säsong utlovas vi ytterligare en nyuppsättning av Figaros bröllop, för vilken gång i ordningen? Det finns ju faktiskt annan högkaratig repertoar att botanisera i, till och med hos Mozart! I senaste numret av OV-Revyn går Nils-Göran Olve igenom nationalscenens uppsättningar av Rossinioperor utifrån den aktuella uppsättningen av Barberaren i Sevilla (recenserad på sidan 30). Fram till 1967 spelades bara Barberaren och Wilhelm Tell. Nu, under de senaste tjugo åren, tillkommer också Askungen i två uppsättningar ... (ur ledaren Opera #1 2024)»

Är kritiker ett utdöende släkte? #5 2023
omslag 2023-11-29 ... En av OPERAs kritiker frågade mig varför dagspressen inte recenserar urpremiärer eller Sverigepremiärer av operaverk längre. Jag noterade att uruppförandet av Mytomania i Göteborg inte recenserades av Svenska Dagbladet. Expressen hoppade i somras över Sverigepremiären av Rameaus Dardanus på Confidencen och Aftonbladet skrev inte om Don Giovanni i Malmö. Dagens Nyheter recenserar inte heller allt längre. Givetvis har det med ekonomin att göra. En annan trend är nätet där allt ska vara tillgängligt i realtid och få så många ”klick” som möjligt. Östgöta Correspondenten i Norrköping har numera inte någon kulturredaktör. Danska Jyllands-Posten kommer efter nyår att upphöra med teaterkritik. Har fördjupad kulturjournalistik någon framtid? Det kan man fråga sig! Vi på OPERA försöker bevaka så mycket som möjligt trots små resurser, vilket årets sista nummer är ett bevis på. Numera är vi också mycket aktiva på våra sociala medier (hemsida, Facebook och Instagram), där recensioner kommer att läggas ut så fort en uppsättning haft premiär. Där kan du även läsa notiser och minnesord. Du får tillgång till allt och när du vill på mobil, padda och dator. Du har även tillgång till OPERAs digitala arkiv från 2015 och framåt. Är du pappersprenumerant har du tillgång till allt detta. En digital prenumeration kostar endast 39 kronor i månaden ... (från ledaren Opera #5 2023)»

Kulturen i Norrköping får stryka på foten ... #4 2023
2023-10-05 Redan för ett år sedan, i min ledare i nr 4/22, skrev jag om vad de politiska partierna vill med kulturen. Då pekade jag ut Sverigedemokraterna som bland annat i Västerbotten ville skära ner på skattepengar som går till kulturen, till exempel till Norrlandsoperan. • Nu rasar en het debatt om hur man vill slakta kulturlivet i Norrköping, där kommunalrådet Sophia Jarl (M) och den politiska majoriteten M+KD+L med stöd av SD vill lägga ner kulturförvaltningen, ta bort kommunens kulturchef och ersätta detta med ett Tillväxtkontor. Detta har lett till massiv kritik. Flera kloka debattinlägg har skrivits i både dagspressen och på sociala medier. Norrköping har ett rikt kulturliv i form av sina museer och inte minst stadens symfoniorkester (SON), som håller världsklass. Jag har själv upplevt den ett otal gånger. Konserthuset, De Geerhallen, som drivs i kommunal regi, ska nu läggas ut till kommersiella intressenter och vara mer självfinansierad. SON har gjort en mängd cd-inspelningar med den tyska labeln cpo, inte minst alla Allan Petterssons symfonier och annan svensk musik, som t.ex. Wilhelm Stenhammars opera Gillet på Solhaug. Drygt 20 000 skolungdomar kommer varje år i kontakt med symfoniorkestern. Politiker födda på sent 1970-tal och senare är tyvärr i stor utsträckning obildade när det gäller klassisk musik och litteratur, vilket till stor del kan skyllas på bristande skolutbildning. Vi har ibland sett häpnadsväckande okunskap om litteratur hos våra partiledare ... (från ledaren Opera #4 2023) »

Opera #3 2023
2023-06-23 Christina Hörnell blir Malmö Operas nya vd och konstnärliga chef • Den lite överraskande nyheten kom i början av juni och det är bara att gratulera Malmö Opera till förvärvet. Christina Hörnell har en diger meritlista som kormästare på Kungliga Operan i nitton år. Under sex säsonger ledde hon också Göteborgs symfoniska kör. Själv intervjuade jag henne i Bayreuth 2005 när hon var assisterande kormästare vid Wagnerfestspelen. Nu närmast har hon verkat som Director musices vid Linköpings universitet samt varit dirigent för Linköpings Studentsångare och Östgöta Kammarkör. Hörnell tillträder sitt chefskap i Malmö den 1 oktober och förordnandet löper på tre år. • Vi får intervjua Christina Hörnell när hon blivit lite varm i kläderna och höra hur hon vill utveckla Malmö Opera i framtiden. Personligen tycker jag det är bra att det blev en svensk chef med insikter om det svenska opera- och musiklivet. Trenden att importera utländska operachefer till svenska scener har inte varit alldeles idealisk. Stephen Langridge på Göteborgsoperan ville hellre regissera än att vara chef. Jag undrar om samma sak gäller Kungliga Operans konstnärlige chef sedan 2021, Michael Cavanagh. Nästa säsong är Madama Butterfly aktuell både i Köpenhamn och Oslo. • I en intervju i Svenska Dagbladet (30 maj) talar han om att den internationella operavärlden inte alltid förhåller sig till samtiden ... (från ledaren Opera #3 2023)»

I Bergen bygger man ett operahus! #2 2023
2023-04-20 Idén om att bygga ett operahus i Bergen föddes för fem år sedan. Och i Norge råder en politisk acceptans för ett nytt operahus på riksnivå, i Vestland fylke som Bergen tillhör, och i Bergen kommune. Det har redan avsatts drygt två miljarder norska kronor till bygget. Nu pågår en öppen arkitekttävling med hundra intressenter som i två etapper ska kokas ner till fem kandidater i mitten av november. Det nya operahuset ska ligga i anslutning till Grieghallen och förbindas med en underjordisk gång mellan byggnaderna. En av initiativtagarna är Bergen Filharmonins administrative chef Bernt E. Bauge, vars förhoppning är att operahuset ska kunna invigas om sju-åtta år. Bauge innehade tidigare samma tjänst på Den Norske Opera & Ballett i Oslo och han var tillsammans med bland andra DNO:s tidigare konstnärlige chef, Bjørn Simensen, den som såg till att det till slut byggdes ett nytt operahus i Bjørvika.»

Opera- och musiklivet sitter hårt åt ... #1 2023
2023-02-16 I höstas kom en propå från Arts Council England som krävde att English National Opera skulle flytta ut sin verksamhet från London. Om man vägrade skulle anslagen slopas helt eller delvis. Förslaget gick ut på att flytta till Manchester och spela i Factory International, en arena som ska invigas i sommar. Varken ägarna i Manchester eller ENO var informerade om saken. Mer om detta kan läsas i intervjun (s. 44) med ENO:s konstnärliga ledare <strong>Annilese Miskimmon</strong>, som precis har regisserat <strong>Benjamin Brittens</strong> <em>The Turn of the Screw</em> på Folkoperan. En svensk långbänk är frågan om Kungliga Operans ombyggnad. Blir det en ombyggnad eller bara ett nollalternativ? Statens fastighetsverk äskade 177 miljoner kronor för att åtgärda de mest akuta problemen i det 125 år gamla operahuset. 133 miljoner har beviljats och nu väntar Operan på klartecken för att åtgärda fasad- och takrenovering, som väntas starta i vår. Arbetet beräknas pågå hela sommaren och tre år framåt. Om Ny Opera i Operan (NOiO) ska genomföras försvinner 15 procent av arbetsytorna om man inte får göra någon tillbyggnad. Om däremot nollalternativet ska genomföras beräknas operahuset vara stängt i tre år. Det här känns som moment 22. Själv förespråkar jag ett nytt operahus! Men är våra politiker ens villiga att beakta det alternativet? (ur ledare Opera #1 2023)»

Repertoarnivellering? #5 2022
2022-11-17 I slutet av oktober presenterade Kungliga Operan sitt program för jubileumsåret 2023. Det inleds den 18 januari för att fira den första operan på svenska språket, Francesco Antonio Uttinis Thetis och Pelée till libretto av Johan Wellander, och samtidigt firas grundandet av institutionen Kungliga Operan. Pressträffen i Operans guldfoajé var som vilken säsongspresentation som helst - ingen speciell festivitas. Det talades om att nå en ny publik och det med urpremiären av Michael Karlssons helaftonsopera Melancholia, som bygger på Lars von Triers framgångsrika film. Men hur många nya besökare fångar man in när operan bara ges fem gånger? Jubileumsåret avslutas med Mozarts Don Giovanni, för vilken gång i ordningen på nationalscenen? Ole Anders Tandberg satte upp hela da Ponte-cykeln och Don Giovanni spelades senaste gången juni 2019. Och även i nyuppsättningen görs titelrollen av Jeremy Carpenter. Operans jubileumssäsong består till stor del av repriser av standardverk som ... (ledare Opera #5 2022)»

Svenska sommaroperor och festivaler #4 2022
2022-09-14 Jag var i somras på tre svenska operapremiärer och där var publiken fulltalig. Längtan efter levande scenkonst är mycket stor efter det långa avbräcket under coronapandemin. Operapubliken fyllde salongerna i våras medan teaterinstitutionerna hade det desto svårare. Nu finns det indikationer på att operasalongerna inte kommer att fyllas på grund av den ekonomiska krisen med en djup lågkonjunktur. Livsmedelspriserna, elräkningarna och bolånen etc. blir dyrare, vilket gör att man ser om sitt hus och prioriterar. Då väljs kanske en del saker som kultur bort. Eller så har man fått andra vanor under pandemin. När dessa rader skrivs är det knappt två veckor kvar till valdagen och här finns det ett riksdagsparti som tycker att opera är onödigt. I Västerbotten vill Sverigedemokraterna skära ner på skattepengarna som går till kulturen, till exempel till Norrlandsoperan. I början av augusti besökte partiledaren Jimmie Åkesson Umeå och han tyckte att vård, skola och omsorg ska prioriteras, men att det är viktigt med kultur i hela landet. Han ser ett värde i att opera finns i andra delar av landet än bara i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det låter falskt i mina öron eftersom andra av hans partikamrater ville lägga ner Malmö Opera med motivationen att det räcker med en nationalscen för opera i Sverige. Senast ville någon partiföreträdare sänka Göteborgsoperans anslag med 100 miljoner. De här argumenten kring dagisplatser och sjukvård känner jag igen från den infekterade operadebatten om ett nytt operahus i Göteborg på 1970-talet, men då var det extremvänstern som argumenterade på samma sätt. »

Nytt Operahus! #3 2022
2022-06-21 Att Stockholm saknar ett nytt och modernt operahus ... ... det vet vi. Frågan om ett nytt operahus har aktualiserats igen efter att förra finansminstern, vår nuvarande statsminister, Magdalena Andersson, satte stopp för projektet Ny Opera i Operan, den renovering och utbyggnad som den dåvarande alliansregeringen 2013 anslog med två miljarder i indexuppräknade kronor. Statens fastighetsverk fick hösten 2020 i uppdrag att utreda ett så kallat nollalternativ, främst en omfattande renovering av ventilationssystemet. Inga nya ytor skulle tillkomma, utan befintliga skulle i stället försvinna. Det här uppdraget kom från finansdepartementet, inte från kulturdepartementet. På detta har Kungliga Operan svarat och att situationen inte på något sätt har förbättrats ... (från inledningen Opera #3 2022)»

Ryska artister i karantän #2 2022
Omslag 2022-04-29 Tre dagar efter att OPERAs februarinummer utkom har världsläget förändrats radikalt. Rysslands aggressiva invasion av Ukraina är ett mycket grovt brott mot folkrätten. Här har en stormakt invaderat en suverän stat och målet är att kuva och få kontroll över hela landet. Ukrainarna har stått emot övermakten på ett beundransvärt sätt och Ryssland med sin militära överlägsenhet har kört fast i sin offensiv. Denna invasion är fullständigt oacceptabel, för att inte tala om civilbefolkningens lidande, och inte värdigt i en civiliserad värld på 2000-talet. Redan som barn blev jag medveten om och intresserad av världspolitiken och 1968 var ett märkesår. Samma dag som Warszawapakten invaderade Tjeckoslovakien började jag ... (från de inledande orden Opera #2 2022)»

Hur uppfattar vi relationen mellan musik och Förintelsen? #1 2022
2022-02-23 Uruppförandet av Mats Larssons Gothes och Susanne Markos opera Löftet är en berättelse om Förintelsen. Den historien som måste berättas åter och återigen. Men hur fungerar ämnet som opera? Det finns lyckade operor som t.ex. Mieczysław Weinbergs Die Passagierin, som OPERA har bevakat i flera uppsättningar. Löftet bygger på Susanne Markos föräldrars livshistoria. Båda överlevde Auschwitz. Jag tänker inte föregå Erik Wallrups recension i detta nummer utan principiellt skriva om mina upplevelser. Susanne Markos historia kan ingen ta ifrån henne. I min bekantskapskrets har jag själv förintelseöverlevare och jag har hört fasaväckande berättelser om vad de har varit med om. Problemet med Löftet på Kungliga Operan är just librettot med sina långa textsjok som ska sjungas. Ämnet ligger Susanne Marko för nära och det hade kanske varit bättre om någon annan mer erfaren operalibrettist fått ta sig an ämnet. Librettots svagheter förstärks än mer av Stefan Larssons statiska regi, vilket gör att det mer känns som ett oratorium. Den mycket erfarne och framgångsrike teaterregissören Stefan Larsson har inte haft samma framgång när han har regisserat opera... (ur de inledande orden Opera #1 2022)»


Nästa sida »
rss 0.91 för Tidskrift.nu: Artiklar från  Opera

Annons:

Senaste nummer:

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

2023-10-12
Populär Astronomi 3 2023

2023-10-11
Divan 1-2 2023

2023-10-10
Glänta 2 2023

2023-10-09
Haimdagar 3-4 2023
Akvarellen 3 2023

2023-10-08
Medusa 3 2023

2023-10-07
Tidig Musik 3 2023

2023-10-05
Opera 4 2023
Parnass 3 2023

2023-09-29
Ale 2 2023

2023-09-18
Lyrikvännen 3 2023

2023-09-08
Signum 6

2023-08-28
Balder 2 2023

2023-08-22
FLM 3 2023

2023-08-20
Fjärde Världen 3 2023

2023-08-18
Teatertidningen 2-3 2023

2023-08-16
Utställningskritik 3 2023

2023-08-09
Populär Astronomi 2 2023

2023-08-05
Lira Musikmagasin 2 2023

Äldre resuméer