Artiklar från Opera

Nya operachefer har ... #1 2021
2021-02-22 ... utsetts för Kungliga Operan och Norrlandsoperan. I Stockholm kommer den kanadensiske operaregissören Michael Cavanagh att efterträda Birgitta Svendén som konstnärlig chef till sommaren, medan hon kvarstår som vd till den 30 juni 2022. Cavanagh har tidigare iscensatt John Adams Nixon in China och Verdis Aida på Kungliga Operan. Även i sin nya roll kommer han att regissera på nationalscenen. Hans första egenplanerade säsong blir inte förrän 2023/24, så det tar tid innan han kan sätta avtryck och profil på repertoaren. Cavanagh har ett brett operaintresse, men han vill inte avslöja vad han vill prioritera repertoarmässigt trots att han har många idéer. Det han tagit fasta på är att Operan är Sveriges nationalscen, vad det nu kan innebära... (ur ledaren Opera #1 2021)»

Tack kära läsare för ert ekonomiska stöd! #5 2020
Omslag 2020-11-18 OPERA är oerhört tacksam för det ekonomiska stöd som våra prenumeranter har bistått oss med under sommaren och hösten. Genom er välvilja har det varit möjligt att producera årets sista nummer. Ett stort tack! Strax före jul får vi besked från Statens kulturråd om hur tilldelningen blir när det gäller vårt produktionsstöd för 2021. Givetvis hoppas kulturtidskrifterna att den totala potten från regeringen skrivs upp ordentligt på grund av vad pandemin har ställt till med. Någon extra tilldelning för kulturtidskrifterna har inte skett under krisen. Under hösten har det varit tillåtet med en publik om 50 personer på svenska scener, vilket regeringen sedan höjde till 300. Men lyckan blev kortvarig när coronapandemin tog fart igen, inte minst i vår omvärld. Risken för en andra våg är stor om vi inte följer Folkhälsomyndighetens och regeringens råd och rekommendationer. I dagsläget tillåts bara 50 personer i publiken. Många museer har stängt ner sin verksamhet till den 22 november. Bland våra svenska operahus har Göteborgsoperan gjort likadant - total lockdown.»

OPERA i coronatider? #4 2020
2020-09-21 Kommer Tidskriften OPERA överleva coronapandemin? Den frågan är berättigad. I förra numret bad vi prenumeranter och läsare att stödja OPERA ekonomiskt och vi är tacksamma för det stöd som vi har fått. Ett stort tack! Men den uppkomna situationen har drabbat OPERA exceptionellt hårt eftersom större delen av våra intäkter kommer från annonser - en inkomstkälla som vi beroende av. Efter en drastisk nergång i annonsförsäljningen sedan i våras kommer vi knappast att kunna överleva utan extern hjälp. Dessvärre har regeringen inte avsatt några extra medel till kulturtidskrifterna. Därför vänder vi oss till alla musik-, opera- och kulturintresserade och ber er återigen att stödja OPERA med ett valfritt belopp. Ert generösa bidrag kan säkra vår överlevnad och fortsatta planerade utgivningar. Mer information om hur man ger ett bidrag finns på sidan 9.»

Coronapandemin slår hårt mot operalivet ... #3 2020
2020-06-24 ... och mot många andra verksamheter som t.ex. näringsidkare, restaurang- och hotellverksamhet samt inte minst kulturlivet i stort. När dessa rader skrivs har regeringen precis lättat på reseförbudet för personer som är symtomfria. Det är tillåtet att resa igen från och med den 13 juni. Men social distansering gäller fortfarande. Sakta men säkert är vi kanske på väg mot en normalisering av våra liv igen. OPERA har i det här numret gjort en stor sammanställning över inställda sommarverksamheter och operafestivaler i såväl Sverige som utomlands. Några få internationella festivaler kommer dock att spela i sommar, bl.a. Salzburgfestspelen och ett par italienska sommaroperor. Vi undersöker också vad coronakrisen får för konsekvenser rent ekonomiskt, vilket kan få långtgående följder för kommande säsonger. OPERA kommer i sitt höstnummer att belysa vad som sker med den enskilda artisten som står utan arbetsmöjligheter och frilansare som missar redan inbokade engagemang. Vilka är konsekvenserna här... (ur ledaren Opera #3 2020»

Ur led är tiden ... #2 2020
2020-04-23 Det här numret har i dessa coronatider inte riktigt producerats som vanligt. Jag har som alltid arbetat hemifrån, så också min formgivare, något som hon nästan aldrig gör. Vi har inte träffats rent fysiskt, utan det är några få personer på vår byrå, Falck & Co, som har hållit ställningarna på plats, och de flesta arbetar på distans. Detta arbetssätt har drabbat merparten av de personer som har möjlighet att jobba hemifrån. Nya digitala möten, konferenser via Skype eller styrelsemöten via gruppsamtal på telefon. Det fungerar bra, men det sociala livet blir lidande. Coronapandemin har drabbat näringsidkare, restaurang- och hotellverksamhet samt inte minst kulturlivet mycket hårt. För att inte tala om det mänskliga lidandet världen över. När det gäller operalivet har OPERAs reporter Ingvar von Malmborg undersökt hur de svenska operahusen drabbats av coronakrisen. Många av oss är oroliga för hur detta påverkar framtiden, inte minst för frilansarna. Att producera opera är dyrt, det kräver en omfattande logistik och långsiktig planering. De ekonomiska följderna kan i värsta fall bli mycket allvarliga för oöverskådlig tid. Så OPERA lät frågan gå vidare till cheferna på de sex svenska operahusen. »

Konstnärlig förskjutning? #1 2020
2020-02-27 Mezzosopranen Ann Hallenberg tilldelas Tidskriften OPERAs pris 2019 för sin tolkning av titelrollen i Händels opera Ariodante på Drottningholms Slottsteater. Hallenberg har trots sin stora internationella karriär sjungit alltför sällan i Sverige. Sedan i fjol är hon Artist in Residence på Drottningholmsteatern, och har inflytande på repertoarvalet i samråd med teaterledningen. I sommar sjunger Hallenberg titelrollen i en annan Händelopera, Agrippina, på rokokoteatern. Vi uppmärksammar att Kungliga Operan har fått en ny musikchef - en tjänst som varit vakant länge. Det blir världsdirigenten Alan Gilbert. Jag intervjuade både honom och Operans konstnärliga chef och vd, Birgitta Svendén. Han ser det som en stor utmaning att få dirigera och utveckla en sådan välrenommerad orkester som Hovkapellet. Maestron har stor aptit på olika stilar och genrer, och dessutom vill han gärna få in verk som inte spelats tidigare. Valet av Gilbert innebär en betydande förstärkning och dessutom får han inflytande över repertoaren...»

OPERA går nu in på sitt fyrtioförsta år! #5 2019
2019-11-21 OPERA inledde hösten genom att fortsätta fira sitt 40-årsjubileum med ett seminarium om ”Opera i Norden och kulturens roll i samhället”, detta i samarbete med Medborgarskolan. En av paneldeltagarna, Leif Jakobsson, vice ordförande i styrelsen för Finlands Nationalopera i Helsingfors, menade att man måste hitta ett mer långsiktigt samarbete mellan våra nordiska operahus. Två paneler, under ledning av moderatorn Benny Marcel, talade om samarbetsmöjligheter, nordiska priser, större synlighetsgörande, återväxten, estetiken, barn och ungas musikdramatik. Eller som Kerstin Brunnberg utryckte det: ”Vi vill se mer nyskrivet - digitalisera!” »

Operavärldens internationalisering ... #4 2019
2019-09-16 Operavärldens internationalisering ... I min förra ledare skrev jag om det svenska sångarundret, där fler och fler av våra främsta artister sjunger på all världens ledande scener. I det här numret har vi följt Michael Weinius när han gjorde båda Siegfriedrollerna i Nibelungens ring på Deutsche Oper am Rhein i Düsseldorf. Vidare Kristina Hammarström på Salzburgfestspelen, Malin Byström på Teatro Real i Madrid och Ann Hallenberg på Drottningholmsteatern. Glädjande är också dirigenten Olof Bomans fina framgång som konstnärlig chef för Confidencens internationella operafestival, som inleddes med Händels Acis och Galatea. Det lovar mycket gott inför nästa sommars operafestival. »

Det svenska sångarundret #3 2019
2019-06-24 ... är ett faktum sedan länge, men nu har vi fler operasångare än någonsin som sjunger på all världens ledande scener. Själv har jag följt det svenska operalivet regelbundet i 45 år och det internationella i nästan 40 och jag har sett artister komma och gå. Att OPERA ska följa var och en av våra främsta artister är både en ekonomisk och praktisk omöjlighet.»

Tidskriften OPERA firar 40 år #2 2019
Omslag 2019-04-12 … med sin 184:e utgåva. Som också är nr 84 av Tidskriften OPERA! Hur hänger det ihop? Jo, OPERA relanserades hösten 2002 från föregångaren MusikDramatik (MD), som startade i en blygsam skala i slutet av 1970-talet. Men mycket har skett sedan dess, inte minst när det gäller digitalisering och produktion. Under mina sexton år som chefredaktör har vi försökt fortsätta att utveckla produkten än mer, både innehållsligt och formmässigt. Vårt layoutarbete med Falck & Co har fördjupats, även om vi haft olika formgivare under åren. Och vår art director Annki Andersson och formgivaren Pia Towers har en mycket skarp blick för form och bild. I och med nr 1/15 ändrade vi formatet så att text och bild korresponderar än mer, inte minst har läsbarheten ökat. Sedan i höstas finns OPERA även i digital form. Detta i ett samarbete med Paperton. Vi genomförde en omfattande läsarundersökning hösten 2017, där det bl.a. framkom att 25 procent av våra prenumeranter också ville läsa tidningen digitalt. Du som redan är prenumerant på papperstidningen har även möjlighet att läsa den digitala versionen gratis. Därutöver kan man prenumerera enbart på den digitala versionen. Missa inte OPERAs aktiviteter under jubileumsåret! Först ut är (ur de inledande orden #2 2019)»

Segrare Ida Falk Winland #1
omslag 2019-02-18 Sopranen Ida Falk Winland tilldelas Tidskriften OPERAs pris 2018 för sin tolkning av Adalgisa i Vincenzo Bellinis opera Norma på Göteborgsoperan. Operahuset vid Packhuskajen har varit en mycket viktig scen för sångerskan alltsedan debuten och genombrottet med Cleopatra i Händels Julius Caesar för drygt tio år sedan. Här har Ida Falk Winland blivit lite av en ”husartist”, jämte sin internationella karriär, med framträdanden nästan varje säsong sedan debuten. Strax före jul hade hon en stor framgång med Gilda i Rigoletto på Kungliga Operan (uppsättningen recenseras på sidan 24) och nya roller är på gång i Göteborg, Nedda i Pajazzo och Grevinnan i Figaros bröllop. Göteborgsoperan har tillsammans med/.../ (ur de inledande orden Opera #1 2019)»


Nästa sida »
rss 0.91 för Tidskrift.nu: Artiklar från  Opera

Annons:

Senaste nummer:

2021-04-09
Signum 3
Tiden Magasin 1 2021

2021-04-07
Populär Astronomi 1 2021

2021-04-06
Mimers brunn 1 2021
KLASS 1 2021
Galago 1 2021

2021-04-05
Bild & Bubbla 226 2021

2021-04-04
Mimers brunn 6 2020

2021-04-03
Mimers brunn 3 2020

2021-04-02
Mimers brunn 3 2020
Mimers brunn 4 2020

2021-04-01
Mimers brunn 1 2020
Mimers brunn 2 2020

2021-03-31
Kontrast Magasin 1 2021

2021-03-30
SocialPolitik 1 2021

2021-03-22
Medusa 1 2021

2021-03-21
Amnesty Press 1 2021

2021-03-18
Found Review 10 2020
Teatertidningen 1 2021

2021-03-14
Fjärde Världen 1-2 2021

2021-03-13
Byggnadskultur 1 2021

2021-03-11
Cirkeln 4 2020

2021-03-10
Tidig Musik 1 2021
OEI 90-91 2021

2021-03-09
Sydasien 1 2021
Med andra ord 105 2020

2021-03-08
Tiden Magasin 4 2020

2021-03-05
Populär Poesi 47 2020
Signum 2 2021

2021-03-04
Omkonst v9 2021

2021-03-03
Nordens Tidning 1 2021
Lira Musikmagasin 1 2021

2021-02-28
ponton 4 2020

2021-02-27
Orientaliska Studier 163 2020

2021-02-26
Konstperspektiv 1 2021

2021-02-23
Akvarellen 1 2021

2021-02-22
Opera 1 2021

2021-02-21
Accent 1 2021

2021-02-16
Byggnadskultur 4 2020

2021-02-10
Sydasien 1 2021

2021-02-08
Fronesis 68-69 2020

2021-02-05
Parnass 4 2020

2021-02-04
Tydningen 37-38 2020

2021-02-01
Current Swedish Archaeology 28 2020
Karavan 4 2020

2021-01-31
Karavan 3 2020

2021-01-30
Teatertidningen 5 2020
Balder 4 2020
Respons 6 2020

2021-01-29
Signum 1

Äldre resuméer