Artiklar från Opera

Coronapandemin slår hårt mot operalivet ... #3 2020
2020-06-24 ... och mot många andra verksamheter som t.ex. näringsidkare, restaurang- och hotellverksamhet samt inte minst kulturlivet i stort. När dessa rader skrivs har regeringen precis lättat på reseförbudet för personer som är symtomfria. Det är tillåtet att resa igen från och med den 13 juni. Men social distansering gäller fortfarande. Sakta men säkert är vi kanske på väg mot en normalisering av våra liv igen. OPERA har i det här numret gjort en stor sammanställning över inställda sommarverksamheter och operafestivaler i såväl Sverige som utomlands. Några få internationella festivaler kommer dock att spela i sommar, bl.a. Salzburgfestspelen och ett par italienska sommaroperor. Vi undersöker också vad coronakrisen får för konsekvenser rent ekonomiskt, vilket kan få långtgående följder för kommande säsonger. OPERA kommer i sitt höstnummer att belysa vad som sker med den enskilda artisten som står utan arbetsmöjligheter och frilansare som missar redan inbokade engagemang. Vilka är konsekvenserna här... (ur ledaren Opera #3 2020»

Ur led är tiden ... #2 2020
2020-04-23 Det här numret har i dessa coronatider inte riktigt producerats som vanligt. Jag har som alltid arbetat hemifrån, så också min formgivare, något som hon nästan aldrig gör. Vi har inte träffats rent fysiskt, utan det är några få personer på vår byrå, Falck & Co, som har hållit ställningarna på plats, och de flesta arbetar på distans. Detta arbetssätt har drabbat merparten av de personer som har möjlighet att jobba hemifrån. Nya digitala möten, konferenser via Skype eller styrelsemöten via gruppsamtal på telefon. Det fungerar bra, men det sociala livet blir lidande. Coronapandemin har drabbat näringsidkare, restaurang- och hotellverksamhet samt inte minst kulturlivet mycket hårt. För att inte tala om det mänskliga lidandet världen över. När det gäller operalivet har OPERAs reporter Ingvar von Malmborg undersökt hur de svenska operahusen drabbats av coronakrisen. Många av oss är oroliga för hur detta påverkar framtiden, inte minst för frilansarna. Att producera opera är dyrt, det kräver en omfattande logistik och långsiktig planering. De ekonomiska följderna kan i värsta fall bli mycket allvarliga för oöverskådlig tid. Så OPERA lät frågan gå vidare till cheferna på de sex svenska operahusen. »

Konstnärlig förskjutning? #1 2020
2020-02-27 Mezzosopranen Ann Hallenberg tilldelas Tidskriften OPERAs pris 2019 för sin tolkning av titelrollen i Händels opera Ariodante på Drottningholms Slottsteater. Hallenberg har trots sin stora internationella karriär sjungit alltför sällan i Sverige. Sedan i fjol är hon Artist in Residence på Drottningholmsteatern, och har inflytande på repertoarvalet i samråd med teaterledningen. I sommar sjunger Hallenberg titelrollen i en annan Händelopera, Agrippina, på rokokoteatern. Vi uppmärksammar att Kungliga Operan har fått en ny musikchef - en tjänst som varit vakant länge. Det blir världsdirigenten Alan Gilbert. Jag intervjuade både honom och Operans konstnärliga chef och vd, Birgitta Svendén. Han ser det som en stor utmaning att få dirigera och utveckla en sådan välrenommerad orkester som Hovkapellet. Maestron har stor aptit på olika stilar och genrer, och dessutom vill han gärna få in verk som inte spelats tidigare. Valet av Gilbert innebär en betydande förstärkning och dessutom får han inflytande över repertoaren...»

OPERA går nu in på sitt fyrtioförsta år! #5 2019
2019-11-21 OPERA inledde hösten genom att fortsätta fira sitt 40-årsjubileum med ett seminarium om ”Opera i Norden och kulturens roll i samhället”, detta i samarbete med Medborgarskolan. En av paneldeltagarna, Leif Jakobsson, vice ordförande i styrelsen för Finlands Nationalopera i Helsingfors, menade att man måste hitta ett mer långsiktigt samarbete mellan våra nordiska operahus. Två paneler, under ledning av moderatorn Benny Marcel, talade om samarbetsmöjligheter, nordiska priser, större synlighetsgörande, återväxten, estetiken, barn och ungas musikdramatik. Eller som Kerstin Brunnberg utryckte det: ”Vi vill se mer nyskrivet - digitalisera!” »

Operavärldens internationalisering ... #4 2019
2019-09-16 Operavärldens internationalisering ... I min förra ledare skrev jag om det svenska sångarundret, där fler och fler av våra främsta artister sjunger på all världens ledande scener. I det här numret har vi följt Michael Weinius när han gjorde båda Siegfriedrollerna i Nibelungens ring på Deutsche Oper am Rhein i Düsseldorf. Vidare Kristina Hammarström på Salzburgfestspelen, Malin Byström på Teatro Real i Madrid och Ann Hallenberg på Drottningholmsteatern. Glädjande är också dirigenten Olof Bomans fina framgång som konstnärlig chef för Confidencens internationella operafestival, som inleddes med Händels Acis och Galatea. Det lovar mycket gott inför nästa sommars operafestival. »

Det svenska sångarundret #3 2019
2019-06-24 ... är ett faktum sedan länge, men nu har vi fler operasångare än någonsin som sjunger på all världens ledande scener. Själv har jag följt det svenska operalivet regelbundet i 45 år och det internationella i nästan 40 och jag har sett artister komma och gå. Att OPERA ska följa var och en av våra främsta artister är både en ekonomisk och praktisk omöjlighet.»

Tidskriften OPERA firar 40 år #2 2019
Omslag 2019-04-12 … med sin 184:e utgåva. Som också är nr 84 av Tidskriften OPERA! Hur hänger det ihop? Jo, OPERA relanserades hösten 2002 från föregångaren MusikDramatik (MD), som startade i en blygsam skala i slutet av 1970-talet. Men mycket har skett sedan dess, inte minst när det gäller digitalisering och produktion. Under mina sexton år som chefredaktör har vi försökt fortsätta att utveckla produkten än mer, både innehållsligt och formmässigt. Vårt layoutarbete med Falck & Co har fördjupats, även om vi haft olika formgivare under åren. Och vår art director Annki Andersson och formgivaren Pia Towers har en mycket skarp blick för form och bild. I och med nr 1/15 ändrade vi formatet så att text och bild korresponderar än mer, inte minst har läsbarheten ökat. Sedan i höstas finns OPERA även i digital form. Detta i ett samarbete med Paperton. Vi genomförde en omfattande läsarundersökning hösten 2017, där det bl.a. framkom att 25 procent av våra prenumeranter också ville läsa tidningen digitalt. Du som redan är prenumerant på papperstidningen har även möjlighet att läsa den digitala versionen gratis. Därutöver kan man prenumerera enbart på den digitala versionen. Missa inte OPERAs aktiviteter under jubileumsåret! Först ut är (ur de inledande orden #2 2019)»

Segrare Ida Falk Winland #1
omslag 2019-02-18 Sopranen Ida Falk Winland tilldelas Tidskriften OPERAs pris 2018 för sin tolkning av Adalgisa i Vincenzo Bellinis opera Norma på Göteborgsoperan. Operahuset vid Packhuskajen har varit en mycket viktig scen för sångerskan alltsedan debuten och genombrottet med Cleopatra i Händels Julius Caesar för drygt tio år sedan. Här har Ida Falk Winland blivit lite av en ”husartist”, jämte sin internationella karriär, med framträdanden nästan varje säsong sedan debuten. Strax före jul hade hon en stor framgång med Gilda i Rigoletto på Kungliga Operan (uppsättningen recenseras på sidan 24) och nya roller är på gång i Göteborg, Nedda i Pajazzo och Grevinnan i Figaros bröllop. Göteborgsoperan har tillsammans med/.../ (ur de inledande orden Opera #1 2019)»

Digitalisering och 40-årsjubileum #5 2018
2018-11-22 Nu finns Tidskriften OPERA också i digital form. Vi sjösätter projektet samtidigt som det här numret utkommer. Vi kommer att gå ut med mer information via våra sociala medier, hemsidan och på Facebook. Förra hösten genomförde OPERA en omfattande läsarundersökning och där framkom bl.a. att 25 procent av prenumeranterna även vill läsa tidningen digitalt. Du som redan är prenumerant på papperstidningen har också möjlighet att läsa den digitala versionen gratis. Därutöver kan man enbart prenumerera på den digitala versionen. För mer information se sidan 17. Digitaliseringen har kunnat genomföras tack vare ekonomiskt stöd från Kjell och Märta Beijers Stiftelse, vilket vi är oerhört tacksamma för.»

Varför inga operafestivaler i Sverige? #4 2018
2018-09-12 I det här numret kan du läsa om en mängd internationella operafestivaler och även om några svenska operascener som vi har bevakat och recenserat. Vi har besökt festspelen i Bayreuth, Salzburg, München och Aldeburgh. Erik Graune har varit flitig i sitt resande och rapporterar från Berlin och Komische Opers säsongsavslutning, där man samlat ihop spelårets alla premiärer under en julivecka. Det sker varje sommar och det har utvecklat sig till en publiksuccé med många tillresta operaentusiaster. I år firade Komische Oper sitt sjuttioårsjublieum och där... (ur de inledande orden Opera #4 2018)»

I Birgit Nilssons fotspår #3 2018
Omslag 2018-06-20 Att Birgit Nilssons hundraårsdag har firats ordentligt kan inte ha undgått några operaälskare. Tv-sänd galakonsert från Göteborgsoperan på hennes födelsedag den 17 maj, där några av våra främsta operasångerskor medverkade. Två dagar senare firades La Nilsson på sin hemmascen, Kungliga Operan. Den konserten direktsändes via Folkets Hus och Parker Live på bio. Vid båda konserterna var ett av dragplåstren Nina Stemme, som samma vecka hade tilldelats The Birgit Nilsson Prize på en miljon dollar, nästan nio miljoner svenska kronor. Att Birgit Nilsson var en megastjärna i modern tid på den internationella operascenen råder inget tvivel om. Men i dag, drygt 35 år sedan hon drog sig tillbaka, är bredden på våra svenska internationellt verksamma operasångare så mycket större. Nina Stemme, Iréne Theorin, Ingela Brimberg, Elisabet Strid ...»


Nästa sida »
rss 0.91 för Tidskrift.nu: Artiklar från  Opera

Annons:

Senaste nummer:

2020-09-15
Bildkonstnären 3 20120

2020-09-11
Signum 6

2020-09-06
Accent 3 2020

2020-08-25
ponton 2 2020

2020-08-24
Konstperspektiv 3

2020-08-21
Nio-Fem 1 2020

2020-08-20
Lyrikvännen 3 2020

2020-08-18
20TAL 1 2020

2020-08-16
Hjärnstorm 1-2 2020
Bildkonstnären 2 2020

2020-08-10
Svensk Mykologisk Tidskrift 3 2018
Lyrikvännen 2 2020

2020-08-04
Svensk Mykologisk Tidskrift 2 2018

2020-08-01
Walden 17-18 2020
Lyrikvännen 1 2020

2020-07-30
Glänta 1-2 2020

2020-07-29
Fjärde Världen 2 2020

2020-07-23
Tydningen 1 2020

2020-07-22
Kontrast Magasin 1 2020

2020-07-16
Bildkonstnären 1 2020

2020-07-11
Entomologisk Tidskrift 1-2 2017
Världshorisont 2 2020

2020-07-07
Sveriges fåglar 2019

2020-07-05
Ornis Svecica 30 2020

2020-07-04
Ornis Svecica 29 2019
Sveriges fåglar 2019

2020-07-03
20TAL 1 2020
Världshorisont 1 2020

2020-07-01
Populär Astronomi 2 2020

2020-06-30
Tidig Musik 2 2020
ponton 1 2020

2020-06-29
Medusa 2 2020

2020-06-26
Signum 5 2020
Vår Fågelvärld 2 2020

2020-06-25
Med andra ord 103 2020
KLASS 2 2020

2020-06-24
Opera 3 2020

2020-06-23
Yrfän 2 2020
Amnesty Press 2 2020

2020-06-22
Yrfän 1 2020

2020-06-21
C´est Bon Anthology 47 2020

2020-06-20
Arkitekturtidskriften KRITIK #44
Arkitekturtidskriften KRITIK #45

2020-06-19
Svensk Botanisk Tidskrift volym 114 2020

2020-06-17
Galago 139 2020

2020-06-15
Lira Musikmagasin 2 2020
Kritiker 55 2020

2020-06-11
OEI 88-89 2020

2020-06-03
Parnass 2 2020

2020-05-29
Nordens Tidning 2 2020

Äldre resuméer