Systrarna Snook tar grepp om Norrbotten

DramaForum nr 3-4 2015

Från Luleå till Silkeborg
– drama vinner mark

Höstens nummer av DramaForum har Norrländskt perspektiv som tema och leder läsaren rakt in i ett projekt med norrbottniska förtecken. Anneli Morian och Ann Sidén på Kulturskolan i Luleå beskriver hur de som systrarna Snook har fört elever i mellanstadieklasser genom länet från fjäll till hav i ett tätnande mysterium. Barnen har djupdykt i Norrbottens historia, geografi, basindustri och mytologi i sökande efter svar på en gåta. Forskaren Märtha Andersson har följt den annorlunda undervisningen och gör en analys av multimodalt lärande och den estetiska lärprocessen. Hon visar bl.a. att eleverna skapade mening ”genom att de blandade fiktion med en för dem igenkännbar värld.”

Anneli Morian och Ann Sidén bidrar med ännu en artikel om ett ambitiöst hbtq-program. Det utgår ett från ett 300-årigt rättsprotokoll och handlar om Ulrika Eleonora som utgav sig för att vara soldaten Vilhelm Edstedt.
I Skellefteå arbetar Anita Risberg och Anna Sundqvist på Kulturpedagogiskt centrum på Nordanö-området. De har valt att berätta om hur de arbetar med Bäbislek för att inspirera andra att möta de allra yngsta och deras föräldrar. Anna-Karin Kask delar med sig av övergripande tankar för Kulturcentrum för barn och unga i Umeå och beskriver de olika delarna av verksamheten. Malin Larsson kompletterar med processdrama på Östra Ersbodaskolan.
På Jamtli i Östersund är Lisbeth Sun­nergren under hösten engagerad i På flykt som når åk 9 och i Spela roll från Forum för levande historia för gymnasieklasser. Två högaktuella program som visar att Jamtli är i takt med tiden och i högsta grad ett levande museum.
DramaForum har tagit tempen på arbetssituationen för dramapedagoger i de fyra städerna. I Luleå har Barnkulturcentrum Kotten gått upp i Kulturskolan. Den är glädjande nog gratis för alla. Arbetsformen från barnkulturcentrum med genomarbetade program har förts över från barnkulturcentrum. Det ger pedagogerna frihet att styra arbetet mot de behov som de nosar sig till i skolor och förskolor och frågor som de själva brinner för.
Kulturpedagogiskt centrum i Skellefteå är situationen mer pressad av sparbeting och förvaltningsstruktur. Kulturpedagogiskt centrum tillhör Kulturenheten och styrs av Kulturnämnden men är strategiskt en del av Kulturskolan, som i sin tur ligger under Barn och grundskolenämnden. Det finns politiskt beslut på att pedagogerna på KPC ska göra delar av sin tjänst i Kulturskolan. Olika ekonomier, olika chefer och olika nämnder komplicerar arbetssituationen. En paraplyorganisation med politiker och ledningsfunktioner från skolan, kulturenheten och fritid fungerar som styrgrupp för Kulturskolan.
I och med ny enhetschef har Kulturcentrum för barn och unga i Umeå påbörjat ett processarbete som handlar om mötesstruktur och organisation. Fem pedagoger arbetar dagtid också med scenografi- och producentuppgifter m.m. En pedagogtjänst försvann i fjol men stödet från politiker uppfattas nu som stabilt.
På Jamtli ingår dramapedagogen i en stor och välorganiserad personalstyrka, där arbetsglädje råder. I Östersund med omnejd finns flera drama- och teaterpedagoger verksamma på kulturskolan, estetiska programmet och i Östersunds väletablerade teaterverkstad. Hackås teaterverkstad har förlorat sin teaterlokal i en brand i år men verksamheten lever vidare.
Luleå, Skellefteå, Umeå och Östersund är som små öar i ett vidsträckt hav. Finns drama och teater i skolan i Pajala, Boden, Kiruna, Jokkmokk, Arvidsjaur etc? Hur många kommuner har en utvidgad kulturskola, barnkulturcentrum eller kulturpedagogiskt centrum? Kanske är det inte någon större skillnad på Övre Norrland och övriga landet. Den undersökningen återstår att göra.
I Höganäs har Erik Ruuth kulturhus utvecklats efter en annan modell, som Lotta Korths berättar om. På många håll är skapande skola-pengar inblandade och gör det möjligt med särskilda satsningar. Tack vare ett sådant bidrag har särskoleelever på Kullsvedsskolan på Värmdö deltagit i ett historiskt teaterprojekt som de nog kommer att minnas hela livet. Det gäller med stor sannolikhet också för deltagarna i uppsättningen av Oktober 43 i Höganäs.
Romateatern på Gotland har under sommaren samlat till ett lyckat Shake­speare-symposium med nationella och internationella gäster. Det rapporterar Kent Hägglund om.
I augusti genomförde Dansk drama­lärarförening i samarbete med en rad organisationer en utomordentligt väl organiserad Drama Boreale – nordisk konferens som hålls vart tredje år. Många deltagare bidrar till att göra rapporten från Silkeborg fylld av personliga minnesbilder och reflektioner.
Sverige har fått sin första professor i drama med didaktisk inriktning – Eva Österlind. Arbetet för att få in drama som ämne i skolan kommer att intensifieras. Om tre år är det Sveriges tur att arrangera Drama Boreale. Då gäller det att visa på nya marker!
Anita Grünbaum

Publicerad: 2015-10-16

Köp DramaForum (Nedlagd)
Läs mer om DramaForum (Nedlagd) i katalogen
Fler artiklar knutna till DramaForum (Nedlagd)
Fler tidskrifter i kategori NEDLAGDA



Annons:

Senaste nummer:

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

2023-10-12
Populär Astronomi 3 2023

2023-10-11
Divan 1-2 2023

2023-10-10
Glänta 2 2023

2023-10-09
Haimdagar 3-4 2023
Akvarellen 3 2023

2023-10-08
Medusa 3 2023

2023-10-07
Tidig Musik 3 2023

2023-10-05
Opera 4 2023
Parnass 3 2023

2023-09-29
Ale 2 2023

2023-09-18
Lyrikvännen 3 2023

2023-09-08
Signum 6

2023-08-28
Balder 2 2023

2023-08-22
FLM 3 2023

2023-08-20
Fjärde Världen 3 2023

2023-08-18
Teatertidningen 2-3 2023

2023-08-16
Utställningskritik 3 2023

2023-08-09
Populär Astronomi 2 2023

2023-08-05
Lira Musikmagasin 2 2023

Äldre resuméer