DramaForum 1-2 2015
Drabbad som i överväldigad – Drabbad som i utsatt –
Drabbning som i strid
Det bildades en Rad-cell. En gemensam för Blekinge, Kronoberg och Kalmar. Vi träffades. Reste långt för att ses. I Växjö, i Jämshög och i Karlshamn. Vi kände motstånd, de där söndagsmorgnarna som kunde varit lediga, när vi satte oss i bilen, på tåget eller cykeln på väg till de andra. Men vi fann något som vägde tyngre än förlusten av extra sömn, vila eller tid med familjen. Vi fann samhörighet, glädjen i att då och då träffa gelikar. Vi fann styrka och en stärkt yrkesidentitet. Viktiga grejer för en dramapedagog som sällan har kollegor i den bemärkelsen. Vi fick kunskap, om hur mycket som händer i vår region. Och som topping på det hela, en massa skratt, glädje och energi. Allt gott.
Så kom frågan. Ganska snart i vår nya relation. Kunde vi tänka oss att bilda redaktion för nästa nummer av DramaForums temadel? Vi sneglade lite blygt på varandra. Kan vi? Vill vi? Orkar vi? Någon började humma lite tyst, en annan började sakta röra sitt huvud, små små rörelser. Upp och ner. Fler stämde in. Tillräckligt många. Jaa, jo, Ja, JA, vi kör!
Nå, vad vill vi skriva om då? Eller snarare vad skulle vi vilja läsa om? Människor! Ett ”nära” nummer där vi får möta olika människor som drabbats av drama på något sätt. Alltså... inte bara ur dramapedagogers perspektiv. Dramapedagogiken och människan? Drama Sydost? Vad sa du förresten? Drabbad av drama? Men det skulle kunna vara nå´t... Ja... Ja. Perfekt egentligen. Vårt tema blir Drabbad av drama! Yes! Drabbad som i påverkad, gripen, utsatt eller överväldigad.
I detta nummer kommer du så att få möta några av oss dramapedagoger här i vår landshörna. Vi berättar om när vi drabbades av drama. För första gången, senaste gången eller någon helt annan gång. Johanna Thornell broderar ut sitt minne av hur hon som ung sökande Sfi-lärare drabbades av dramats kraft som en ingång i att få eleverna att våga prata, till en samtalsväv med Kirsten Fredin som har mångårig erfarenhet i ämnet. Du kommer också få träffa Magnus Holm, Regionteaterchefen som insåg behovet av dramapedagogisk kompetens på teatern och heltidsanställde en nyutbildad dramapedagog. Philip går på Regionteaterns Dramastudio för vuxna. Han har aldrig hållit på med drama och teater förrän nu. Hans upplevelser får liv av Gunilla Lindahl. Gunilla har också träffat elever på Ringsbergsskolan i Växjö. På skolan är Eva Pettersson anställd som dramapedagog. Eleverna är vana vid drama, både som ämne och metod. I artikeln får vi höra deras syn på vad drama är. Från Ronneby porträtteras två projekt från livslinjens ändar. Det ena – Teater för Äldre – riktar sig till äldre och personal på olika boenden. Det andra undersöker om forumspel kan vara grund för dramaarbete med ett- till treåringar. På Teatersmedjan i Karlshamn jobbar Sofia Prytz. Hon har låtit Molly, teaterelev sen flera år, och hennes mamma Malin som nyligen börjat i vuxengrupp berätta om vad en amatörteaterförening och dess ledare kan betyda. Erika Silfver är dramapedagog och folkhögskolelärare på Jämshögs folkhögskola. Hon undervisar bland annat på socialpedagoglinjen och beskriver hur dramaarbetet formats under åren. Hon låter oss följa med in i dramarummet och vi får också möta före detta elevers tankar om den dramaundervisning de fick. I Kalmar finns Johanna Thornell och hon bjuder på en favoritövning i form av ett bildreportage. Andreas Dahl i Växjö har samlat anekdoter från dramapedagoger i ett uppslag och Fia Böhn har illustrerat.
Vi är nöjda och stolta över vårt nummer och över de röster som får komma till tals och som är vittnen om dramats kraft att verkligen drabba, beröra, påverka, förändra och utveckla. Det blir också tydligt att kraften i drama kan få ordet drabbad att slå över i betydelsen utsatt och att kompetens är en avgörande faktor för att kraften ska få positiv riktning, Temat väcker dessutom tankar om dramaläget i landet. Om att dramapedagogiken i sig är drabbad. Av en utbildningsdiskurs som hållit mätbarhet och synliga resultat högre än en holistisk syn på människa och kunskap. Av nedlagda A- och B-kurser och hot om vilande C-kurs i Gävle. Av nedlagd D-kurs i Stockholm och risken att dramaforskningen går i stå. Av frågetecknen kring lärarlegitimation och inställda satsningar på Kulturskolan.
Med detta nummers påminnelse om dramats kraft att drabba hoppas vi att vi är många som kan ta drabbningen för att åter stärka dramapedagogiken i Sverige!
Maria Ottosson
Anita Grünbaum
Publicerad: 2015-03-19
Köp DramaForum (Nedlagd)
Läs mer om DramaForum (Nedlagd) i katalogen
Fler artiklar knutna till DramaForum (Nedlagd)
Fler tidskrifter i kategori NEDLAGDA