Kan dramapedagogik + entreprenörskap flätas samman?

DramaForum nr 1-2 2013

Magert utbud på fler lärosäten betyder inte slutet för dramapedagogiken

Dramapedagogiken går mot nya tider – tider av möjligheter och utmaningar. Detta trots ett alltmer magert utbud av dramapedagogiska kurser på flera lärosäten i Sverige. Ett sådant exempel är Uppsala universitets beslut om att lägga ner de estetiska ämnena med omedelbar verkan. Men på andra håll i Sverige, till exempel Linnéuniversitetet, utlyser man ett lektorat i dramapedagogik!

På Malmö högskola har vi blivit lovade att få behålla våra fristående kurser upp till 90hp, både dag och kvällstid. På min institution Kultur, Språk, Medier finns åtta olika kunskapsområden, varav Drama är ett. Det som är nytt gällande våra kurser i drama är att de från och med hösten 2013 kan sökas som 30 hp kurser, istället som nu 15 hp. Samtliga kurser har dessutom skrivits om och förnyats.
På Malmö högskola finns Centrum för akademiskt lärarskap (AKL) som har till uppgift att stödja den pedagogiska utvecklingen, dels i form av högskolepedagogisk utbildning och dels genom att skapa mötesplatser där högskolepedagogiska frågor kan behandlas. Dessa kurser är fakultetsövergripande, vilket innebär att de ska ges till samtliga anställda, oavsett fakultetsanknytning. Syftet är att konkretisera kursinnehållet så att deltagarna sedan kan tillämpa detta i sina respektive undervisningssammanhang. Det som gläder mig är att dramapedagogen Mikael Björk har blivit knuten till AKL under de kommande tre åren! Likaså har jag fått 20% i min tjänst, som universitetsadjunkt i dramapedagogik, för att fungera som pedagogisk utvecklare och bollplank på AKL. Här finns en fantastisk möjlighet för ämnet dramapedagogik, även om det inom dessa kurser mer fungerar som en teknik för att öka de studentaktiva arbetssätten och lärarens repertoarer. Dock ser jag det som en signal på att nya pedagogiska kunskaper synliggörs och bryter ny mark. Och här finns dramapedagogen som en viktig kugge. Mikael Björk återkommer, förhoppningsvis, längre fram och bidrar med en artikel utifrån sin nya roll som pedagogisk utvecklare.
Under det senaste året har jag funderat mycket på hur dramapedagogiken kan stärkas, få laddas om med ny energi och flätas samman likt en hybrid med andra starka och mindre starka – men starkt växande – kunskapsfält. Närmast tänker jag på entreprenörskap ur den breda ansatsen, som kan kopplas till kvaliteter och kompetenser mot sociala och pedagogiska faktorer. Entreprenörskap handlar här om kvaliteter och färdigheter och vad som gör det möjligt för individen inom olika arenor att agera flexibelt och kreativt.
Målet med följande nummer, som är knutet till Malmö-regionen, är att ha en bred skrivkrets med flera intressanta och kreativa sammanflätningar mellan olika pedagogiska, sociologiska och psykologiska fält. Men även att ge nyexaminerade dramastudenter utrymme och möjligheter att synas och sammanställa sina dramapedagogiska uppsatser i artikelform. En mängd intervjuer med spännande dramamänniskor har också gjorts för detta nummer. Det visar vilken fantastisk yrkesgrupp vi är som besitter kunskaper inom vitt skilda kunskapsområden. Vi är ett segt släkte som likt kameleonter kan anpassa oss till nya omständigheter, och givetvis även utveckla vårt eget kunskapsområde, leda och bryta ny mark!
När jag fick förfrågan om att ansvara för detta nummer, kändes det både överväldigande och en smula hysteriskt; var det möjligt att göra detta parallellt med mina andra högskoleåtaganden? Det har varit både slitsamt och stimulerande på en och samma gång! Jag vill dock tacka Viveka Rasmusson, utan henne hade det varit magert och alltför ensamt. Viveka har gjort ett gediget arbete med alla sina engagerade intervjuer och recensioner. Även Anita Grünbaum har räckt en hjälpande hand – haft förmåga att stötta och uppmuntra i rätt läge.
Så min förhoppning är att ni finner artiklar och allt annat ni läser i detta nummer inspirerande, nytänkande och lustfyllda – med tron på att nya tvärvetenskapliga och gränsöverskridande arbeten väntar på oss att mötas vid och utveckla vidare tillsammans!

Balli Lelinge

Publicerad: 2013-03-15

Köp DramaForum (Nedlagd)
Läs mer om DramaForum (Nedlagd) i katalogen
Fler artiklar knutna till DramaForum (Nedlagd)
Fler tidskrifter i kategori NEDLAGDA



Annons:

Senaste nummer:

2024-11-18
Amnesty Press 3 2024

2024-11-09
Omkonst Höst 2024

2024-11-01
Signum 7

2024-10-30
Tidig Musik 3 2024

2024-10-28
Medusa 3 2024

2024-10-26
Haimdagar 3-4

2024-10-16
Konstperspektiv 4

2024-10-13
Akvarellen 3 2024

2024-10-11
Utställningskritik 4 2024

2024-10-03
Opera 4 2024

2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024

2024-09-22
Balder 3 2024

2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024

2024-09-13
Signum 6

2024-09-10
Medusa 2 2024

2024-09-01
Utställningskritik 3 2024

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-20
Karavan 2 2024

2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024

2024-07-21
Parnass 2 2024

2024-07-16
Tidig Musik 2 2024

2024-06-29
Balder 2 2024

2024-06-28
Signum 5

2024-06-25
Opera 3 2024

2024-06-23
Omkonst Vår 2024

2024-06-21
Amnesty Press 2 2024

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-20
Karavan 1 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-20
Balder 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

Äldre resuméer