Omslag Nutida Musik #2 2011

Litteratur

LEDARE
Vad är skillnaden mellan att komponera musik och skriva litteratur? Hur ser man på material och form i musik respektive litteratur? Hur ställer sig interpretation i relation till det litterära skapandet? I det nya numret av Nutida Musik presenterar vi några musiker, tonsättare och ljudkonstnärer som ägnar sig åt det litterära. Det handlar inte så mycket om hybridformer som om parallella verksamheter. Christian Hörgren presenterar noisemusikern Ronnie Sundin, som kombinerar musikskapandet med serietecknandet. Violinisten Anna Lindal berättar om hur hon sadlade om för att ägna sig åt poesi, och därigenom fann ett sätt att fördjupa sig i musiken. Mats Almegård pratar med den tyske skivbolagsdirektören Achim Szepanski, vid millennieskiftet en av de viktigaste teoretikerna kring den nya elektronikan, som numera författar romaner. Carin Bartosch Edström berättar för Stina Lyles om hur musiken lägger sig på både ett innehållsligt och strukturellt plan i sin deckardebut. I samtalet med Hild Borchgrevink berättar norske tonsättaren Eivind Buene om hur han använder musikens former för att utveckla den narrativa strukturen i sin roman Enmansorkester. Pianisten Love Derwinger samtalar med Helena Boberg om litterärt skapande och musikalisk interpretation. Axel Englund skriver om musiken i poeten Paul Celans poesi.

I kritiksektionen figurerar bland annat Hanna Hartman, Curious Chamber Players, Lars Bröndum, Ann Rosén, John Tilbury, Keith Rowe, Torben Snekkestad, Tim Hecker, Christina Kubisch, Robin Minard, Pe Lang, Kim Hedås, Christina Ouzounidis, Ryoji Ikeda, Lisa Nordwall, Stefan Östersjö, Jonathan Liljedahl & Daniel Karlsson, Pär Svensson, Xenakis.

Vi har varit på festivaler, utställningar, konserter och konferenser i Stockholm, London, Humlebæk, Borås, Göteborg, Roskilde, Ulrichsberg, Berlin, Reykjavík, Frankfurt.
Vidare intervjuar vi Catharina Backman inför Nordiska Musikdagar.

I vår pågående serie om internationella tidskrifter om konstmusik presenterar vi Montréalbaserade Circuit.

Hur ligger det till med soundscape i bildkonsten? Vad kan man säga om jämställdheten i samtidsmusiken? Hur mår den japanska ljudkonsten idag? Vilken väg bör Sveriges radio P2 gå för att kunna bedriva public service? Om detta och en del annat går det att läsa om i nya numret av Nutida Musik.

Anna Lindal byter spår och stannar kvar

Ronnie SundinChristian Hörgren frågar om noise och serier

Trångföring och storform Eivind Buene intervjuas av Hild Borchgrevink

Komposition och komposition Carin Bartosch Edström intervjuas av Stina Lyles

Frasering paus tystnad – Love Derwinger intervjuas av Helena Boberg

Knaster språk & tegelstenar – Mats Almegård intervjuar Achim Szepanski

Axel Englund om Paul Celan

Nordiska musikdagar Catharina Backman intervjuas

Internationella tidskrifter Circuit

BESÖKT
Frankfurt, Stockholm, Göteborg, Berlin, Reykjavík, Roskilde, Borås, London, Ulrichsberg, Humlebaek, japansk ljudkonst, Kim Hedås, Christina Ouzounidis, Christina Kubisch, Robin Minard, Pe Lang, Henrik Rylander, her noise, Tony Blomdahl, kvinnor i avantgardet, Steve Reich, Xenakis, freq_out, Tim Hecker, jämstäldhet, George Benjamin, Ryoji Ikeda, Ola Beskow, juun/64/

AVLYSSNAT
Hanna Hartman, Curious Chamber Players, Malin Bång, John Tilbury/Keith Rowe, Stefan Östersjö, Torben Snekkestad, Lisa Nordwall, Camilla Berg, Daniel Karlsson, Jonathan Liljedahl

PÅLÄST
Soundscape i konsten, computer music, M. A. Numminen, Nordic Sound Art, White Fungus, Art App

DEBATT
P2 och public service

Publicerad: 2012-08-16

Köp Nutida Musik
Läs mer om Nutida Musik i katalogen
Fler artiklar knutna till Nutida Musik
Fler tidskrifter i kategori MUSIK



Annons:

Senaste nummer:

2024-12-16
Cora 79 2024

2024-12-13
Signum 8

2024-12-12
Fjärde Världen 3-4 2024

2024-12-08
Parnass 4 2024

2024-11-27
Opera 5 2024

2024-11-18
Amnesty Press 3 2024

2024-11-09
Omkonst Höst 2024

2024-11-01
Signum 7

2024-10-30
Tidig Musik 3 2024

2024-10-28
Medusa 3 2024

2024-10-26
Haimdagar 3-4

2024-10-16
Konstperspektiv 4
Cora 78 2024

2024-10-13
Akvarellen 3 2024

2024-10-11
Utställningskritik 4 2024

2024-10-03
Opera 4 2024

2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024

2024-09-22
Balder 3 2024

2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024

2024-09-13
Signum 6

2024-09-10
Medusa 2 2024

2024-09-01
Utställningskritik 3 2024

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-20
Karavan 2 2024

2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024

2024-08-14
Parnass 3 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024

2024-07-21
Parnass 2 2024

2024-07-16
Tidig Musik 2 2024

2024-06-29
Balder 2 2024

2024-06-28
Signum 5

2024-06-25
Opera 3 2024

2024-06-23
Omkonst Vår 2024

2024-06-21
Amnesty Press 2 2024

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-20
Karavan 1 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2

Äldre resuméer