Nutida Musik # 4 2009
För en tid sedan sökte Nutida Musik medlemskap i det europeiska nätverket för kulturtidskrifter
Eurozine. Vi ombads att skicka tre fyra nummer till redaktionen och en referensgrupp. Vi blev inte antagna. Det var inte på grund av bristande kvalitet (vi uppfyllde kraven); det fanns inte plats för fler medlemmar, särskilt inte från Sverige som är väl representerat.
Det finns ingen anledning att betvivla vare sig det ena eller andra. Men det står klart att detta följer ett mönster där vissa kulturtidskrifter ”är med” och vissa inte: de tidningar som kommit att ingå i Eurozine är ungefär samma som år efter år cashar in mest från Kulturrådets tidskriftsstöd, som är samma som dem det skrivs mest om i media, som är samma vars skribenter också är skribenter och redaktörer i dagstidningarna, som är samma som inbjuds att medverka i seminarium och debatter, som är samma som ...
Nätverk och gemenskaper är något man själv bygger. Men det är också något man tillhör i andras ögon. Nutida Musik tillhör inte etablissemanget bland svenska kulturtidskrifter. Låt oss konstatera det.
Men betyder detta att vi står utanför samtiden, debatten, att vi saknar nätverk, att Nutida Musik skulle vara mindre internationell?
I fjolårets debatt om det förestående avsmalnandet av kulturtidskriftsbegreppet, hävdades det att några av de ”hotade” tidskrifterna genom sitt medlemskap i Eurozine inte bara deltar i den globala debatten, utan därigenom också är de mest internationella, rent av föredömen. Också i sammanhanget är detta en synnerligen smal definition av internationalism. För ingår man inte i en gemenskap, den gemenskapen, kanske man ingår i andra.
Bara i de senaste numren av Nutida Musik har vi:
– publicerat unikt och för Nutida Musik beställda artiklar av skribenter från Kina, Japan, Singapore, USA, Finland, Danmark, Norge, Tyskland, England, Kanada, Polen, Italien, Litauen;
– skrivit om musiklivet i Italien, Kambodja, Vietnam, Singapore, Kina, Finland, Litauen, Polen, Belgien, Kanada;
– recenserat skivor med musik från Turkiet, Nederländerna, Korea, Malaysia, Frankrike, Schweiz, Ungern, Finland, Thailand, Kina, Spanien, Argentina, Tyskland, Japan;
– skrivit om böcker publicerade på skandinaviska, tyska, engelska, franska;
– rapporterat från festivaler och utställningar i Litauen, Estland, Frankrike, Danmark, Nederländerna, Österrike, Spanien, Vietnam, Finland, Norge, Italien, Tyskland.
Går vi ytterligare ett par nummer bakåt blir världen ännu större.
Detta har varit möjligt tack vare ett unikt nätverk av kunniga och djupt engagerade skribenter och kritiker, i Sverige och över hela världen. Nutida Musiks nätverk – som vi byggt upp.
I detta nummer fortsätter vår serie om musikkritik i världen, denna gång med med fokus på Litauen. Vi intervjuar också den litauiske särlingen Rytis Mažulis, samt recenserar skivor från landet där Europas geografiska centrum ligger.
I Bryssel, Gent och Berlin fångade vi i flykten noisemusikens globetrotter nummer ett Zbigniew Karkowski, som vid sidan av en mängd skivor nyligen också blivit föremål för en bok och en film – vi intervjuar och recenserar.
Med anledning av den uppmärksamhet och debatt kritiken fått sista tiden har Sven Rånlund gjort en parallelläsning av tre tidskrifter som gjort
temanummer om kritik: 00TAL, Paletten och Nutida Musik.< Nutida Musiks nya redaktionsmedlem Johan Redin ha i sin tur läst några antologier som presenterar tre betydande personligheter på kulturkritikens område: Mats G Bengtsson, Bo Wallner och Erik Beckman.
Och som vanligt kritik: skivor av Tetuzi Akyama, Phill Niblock, Feliksas Bajoras, Nina de Heney, Lisa Ullén, Lotta Wennäkoski, Luigi Nono, Lars-Gunnar Bodin, Unsuk Chin, Stenhammarkvartetten, m fl; böcker av Gunnar Bucht, Liz Kotz, Rasmus Fleischer, m fl. Och så har vi besökt evenemang i Barcelona, Sandviken, Donaueschingen, ’s-Hertogenbosch, Malmö, Stockholm, Berlin.
Andreas Engström
Publicerad: 2010-04-05
Köp Nutida Musik
Läs mer om Nutida Musik i katalogen
Fler artiklar knutna till Nutida Musik
Fler tidskrifter i kategori MUSIK