Marginaliserade av skolan

Skolans uppgift är att vara en plats för bildning där eleverna kan utvecklas till fria och självständiga människor. Men för många är det precis tvärtom. För dem som lämnar skolan utan godkända slutbetyg är det en plats för social utslagning.

Dessa ungdomar lämnar skolan med en känsla av misslyckande och när de möter en tuff arbetsmarknad där godkänt gymnasium är ett absolut minimikrav fogas misslyckande till misslyckande. Enligt en statlig utredning från 2003 har cirka 30.000 ungdomar i åldern 16–24 ett starkt socialt utanförskap. De har varken studerat, arbetat, varit inskrivna på arbetsförmedlingen eller haft någon annan för myndigheterna känd sysselsättning de sista två åren.

Utredningens djupintervjuer med dessa ungdomar avslöjar att de har upplevt ungdomstiden som en ständig kamp om social status där de är förlorare. Det finns ofta många och sammansatta orsaker till deras problem och utanförskap, men skolmisslyckandet har definitivt spätt på deras känsla av att vara förlorare.

Regeringens förslag om ett yrkesinriktat gymnasium och en lärlingsutbildning tror en del kommer att hjälpa många ungdomar. Risken med den linjen är att klassamhället cementeras. Barn från arbetarklassen och barn födda utomlands är starkt överrepresenterade bland dem som inte klarar av skolan. Och med Alliansens förslag till ny gymnasieskola skulle alltså många av dem gå direkt ut till lågavlönade jobb utan att ha skaffat sig högskolebehörighet i gymnasiet.

Ett annat angreppssätt är att som socialarbetaren Sören Lindmark i detta nummer hävda att det är skolan som har utlärningssvårigheter istället för att det är eleven som misslyckas. Det ökar pressen på skolan att göra något åt situationen, att förändra pedagogiken, sätta in mer resurser och se till att alla når målen.
/Rdaktionen

Temartiklar
Lars H Gustafsson – Hård disciplin ger inte lugn och ro

Carl-Magnus Höglund – Kunskapsskolan slår ut elever

Siri Reuterstrand – Avancerad pedagogik men låg status

Sören Lindmark – Dåliga skolresultat skapar utanförskap

Magnus Dahlstedt – Moralisk fostran i brist på reell demokrati

Päivi Gynther – Vilka har rätt till utbildning?

Christer Wigerfelt – Ny gymnasieutbildning restaurerar klassamhället


Publicerad: 2007-08-08

Köp KRUT (Nedlagd)
Läs mer om KRUT (Nedlagd) i katalogen
Fler artiklar knutna till KRUT (Nedlagd)
Fler tidskrifter i kategori NEDLAGDA



Annons:

Senaste nummer:

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-02-05
Amnesty Press 4 2023

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

2023-10-12
Populär Astronomi 3 2023

2023-10-11
Divan 1-2 2023

2023-10-10
Glänta 2 2023

2023-10-09
Haimdagar 3-4 2023
Akvarellen 3 2023

2023-10-08
Medusa 3 2023

2023-10-07
Tidig Musik 3 2023

2023-10-05
Opera 4 2023
Parnass 3 2023

2023-09-29
Ale 2 2023

2023-09-18
Lyrikvännen 3 2023

2023-09-08
Signum 6

Äldre resuméer