Tema Sträng #3 2021

Hösten börjar göra sig påmind samtidigt som vi slits mellan förhoppningar och oro inför framtiden. Kommer vi att klara oss undan en fjärde våg av coronaviruset, kommer tillräckligt många att vara vaccinerade eller ha haft viruset, så att smittspridningen inte tar fart igen? De flesta av oss hoppas och planerar för framtida kulturaktiviteter. Det gäller inte minst alla musiker, dansare, arrangörer, producenter, regissörer och kulturansvariga runt om i landet som praktiskt taget har haft yrkesförbud i 18 månader.

Årets höstnummer har tema STRÄNG. Hillevi och Roland Hogman har besökt HansErik Svensson, som under sitt mångåriga arbete med att bygga och restaurera historiska klaverinstrument har skaffat sig betydande kunskaper om deras konstruktion. Mycket av hans verksamhet har handlat om strängar och besträngning och nu delar han med sig av sina insikter om hur material, mensur, spänning och strängens ändpunkter kan förändra klangen.

Heidi Rohlin Westin har via Skype och telefon intervjuat harpisten och sångerskan Arianna Savall. Som dotter till den katalanske gambanestorn Jordi Savall och sångerskan Montserrat Figueras blev hon tidigt medveten om musikens alla möjligheter och bestämde sig så småningom för att det var harpa hon ville spela. Idag har hon, tillsammans med norskfödde maken Petter Udland Johansen, sin bas i Schweiz och har just kommit ut med sin första soloskiva.

En som har många strängar på sin lyra är Per Buhre — violonist, saligare, regissör, fotograf och videokonstnär baserad i Västsverige. Tidig Musik har frågat honom hur det kommer sig att han har en sådan bredd. Läs hans svar i intervjun!

Vi har även ställt några frågor till fyra "strängmusiker". De spelar nyckelharpa, barockcello, harpa respektive vevlira och har svarat på Tidig Musiks frågor om hur det kom sig att de fastnade för just "sitt" instrument, om instrumentets repertoar och om hur deras arbetsliv ser ut.

En ensemble med många stränginstrument i är Camerata Øresund, baserad i södra Sverige och östra Danmark. Ensemblens grundare och konstnärlige ledare Peter Spissky, intervjuad av Roland Kjellström, berättar om hur allt började, om ensemblens filosofi och om aktuella och kommande projekt.

Vi återvänder också till vår serie om "försvunna" musiker. Erik Rynell har pratat med gitarristen och lutenisten Tommie Andersson, som sedan många år bor i Australien. Han spelar i Australian Brandenburg Orchestra, i Opera Australias orkester på Operahuset i Sydney och undervisar vid Sydney Conservatorium of Music.

Maria Bania har tittat närmare på om det under 1600- och 1700-talen fanns en mer eller mindre allmän, detaljerad lära om hur affekter kunde uttryckas i musik och om hur musikaliska parametrar kunde representera specifika affekter. Om det inte fanns någon "affektlära", finns det i så fall missförstånd som kan uppkomma av att använda ordet?

Owe Ander avslutar sin tvådelade artikelserie om Johann Jacob Bachs händelserika liv. I förra numret av Tidig Musik berättade han om hur Johann Jacob rekryterades som musiker till Karl XII:s arme, följde med armen under det tyska fälttåget i början av 1700-talet och överlevde slaget vid Pollava. I den avslutande artikelns inledning flyr Johann Jacob, tillsammans med andra överlevande svenska musiker och soldater, mot Turkiet.

Konsertkalendariet och våra festivalsidor ser lovande välfyllda ut inför hösten och på Medlemsnytt berättas om kommande studiebesök och speldagar. Vi håller tummarna för att allt ska gå att genomföra!



Nytt Om Tidigt
Beviljade projektbidrag
Skivnytt
Göteborg Baroque på turné
Peter Pontvik prisad
Boknytt
CoCo turnerar i Sverige
Dohyo Sol Årets artist
Utile Dulci till Aten med svensk 1700-tals musik

Med många strängar på sin lyra: Per Buhre Birgitta Wennerström

Senaste nytt om Uttinis "La Passione" Berndt Malmros

Arianna Savall och de sju harporna Heidi Rohlin Westin

Camerata Øresund – en ensemble med talande stråkar och dans i kroppen Roland Kjellström

Rapport från Sundsgården Baroque Heidi Rohlin Westin

Klingande strängar Hillevi Hogman

“Försvunna” musiker: Tommie Andersson Erik Rynell

Jacob Bach – en yrkesmusikers äventyrliga liv i 1700-talets Europa Owe Ander

Strängmusiker

Vilhelmina av Bayreuths ”Argenore” får Sverigepremiär på Confidencen

Festivaldags igen!

Om termen affektlära i diskussioner om 1600-talets och det tidiga 1700-talets musik Maria Bania

Medlemsnytt Föreningen för Tidig Musik

Publicerad: 2021-09-20

Köp Tidig Musik
Läs mer om Tidig Musik i katalogen
Fler artiklar knutna till Tidig Musik
Fler tidskrifter i kategori MUSIK



Annons:

Senaste nummer:

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-02-05
Amnesty Press 4 2023

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

2023-10-12
Populär Astronomi 3 2023

2023-10-11
Divan 1-2 2023

2023-10-10
Glänta 2 2023

2023-10-09
Haimdagar 3-4 2023
Akvarellen 3 2023

2023-10-08
Medusa 3 2023

2023-10-07
Tidig Musik 3 2023

2023-10-05
Opera 4 2023
Parnass 3 2023

2023-09-29
Ale 2 2023

2023-09-18
Lyrikvännen 3 2023

2023-09-08
Signum 6

Äldre resuméer