Förnyelse #4 2018
Redan de gamla grekerna visste att allt levande förändras och förnyas — stillastående vatten blir som alla vet så småningom en illaluktande göl. På samma sätt utvecklas och förnyas alla levande musiktraditioner, så även den tidiga musiken. Årets sista nummer av Tidig Musik har temat FÖRNYELSE.
En aspekt av förnyelsen av den tidiga musiken är att det skrivs ny musik för renässans- och barockinstrument. Allt fler sceniska verk där musik av barockens tonsättare interfolieras med nyskriven sådan sätts upp i Sverige. I september 2018 uruppfördes
Syskonen i Mantua på Drottningholms slottstea-ter, med musik av bland andra 1600-talstonsättarna Salamone Rossi och Francesca Caccini samt med nykomponerad musik av Djuro Zivkovic och Andreas Edlund. I mars nästa år sätter Norrlandsoperan i Umeå upp
Vi - en okänd opera av Bach? med musik av Bach och nyskriven musik och i maj 2019 tas ett liknande grepp av Kungliga Operan i samarbete med Operahögskolan i Stockholm, då man sätter upp Orlando, med musik av Händel och Johan Ramström.
Tidig Musik samlade fyra personer — musiker och kompo-sitörer — till ett runda bords-samtal för att diskutera hur det kommer sig att man en bra bit in på 2000-talet komponerar musik för till exempel barockfiol, blockflöjt eller luta och varför man som musiker väljer att ägna sitt yrkesliv åt denna kanske något smala nisch.
En annan aspekt av förnyelsen gäller själva instrumenten. Dan Laurin skriver om Örnflöjten, den ljudstarka blockflöjt som har konstruerats av Adriana Breukink och som redan har hunnit få sin egen repertoar, däribland en konsert med symfoniorkester.
Det går förstås också att förnya konsertformen för att på så sätt hitta en ny publik och gjuta nytt liv i genren. Danska blockflöjtsduon Tann og Manzi berättar om sina sceniska föreställningar för barn på asylcenter.
Sven Ove Hansson har läst boken The Oxford Handbook of Music Revival, vars författare lyfter fram många olika genrer som genom historien har återupplivats och förnyats. Någon oföränderlig musiktradition finns inte — musiker har 1 alla tider sökt nya uttryck och möten med annan musik har inspirerat till nyskapande som har berikat och utvecklat traditionen. Så karaktäriseras till exempel den europeiska folkmusiken av gränslöshet och ständig korsbefruktning mellan olika regioner och musikstilar.
I Trondheim har den tidiga musiken förnyat regionens kulturliv. Eldsjälen Martin Wåhlberg, violinist och dirigent, berättar om festivalen Barokkfest och om sitt stora intresse för den franska 1700-talskulturen. Det har nu resulterat i en uppsättning av Andre Gretrys opera
Raoul Barbe Bleue (Ridilar Blåskägg) från revolutionsåret 1789, i samarbete med Centre de Musique Baroque de Versailles.
I väntan på ljusets återkomst till våra breddgrader och vårens förnyelse av allt levande finns det många inomhus-aktiviteter att ägna sig åt. Vi tipsar som vanligt om festivaler och konserter och Föreningen för Tidig Musik, som fyller 40 år 2019, bjuder på Medlemsnytt in till speldagar i januari och till ett februaribesök i Göteborg, då Göteborg Baroques nybyggda claviorganum invigs.
God läsning och en riktigt lång och skön helgperiod med mycket tidig musik önskar Redaktionen
Liturgiska handskrifter online
Mattias Lundberg
Nytt Om Tidigt (evenemangsrapport)
Barockmusik för barn på danska asylcenter
Monica Schmidt Anderen & Kristine Lindeman
Örnflöjten En förnyad blockflöjt förundrar musikvärlden
Dan Laurin
På barockvikingafärd i Norden
Olof Larsson, Filip Angeria & Ulrika Lundgren Bengtsson intervjuas
Att återuppliva musikgenrer och förnya den
Sven Ove Hansson
Renässans- och barockinstrument i ny musik
Hillevi Hogman
1600-talslibrettots historia och formvärld
Dag Hedman
Vinterfestivaler
Sara Levys värld och Felix Mendelssohns julklapp
Erik Rynell
Tidig musik i Nordnorge
Birgitta Wennerström
Medlemsnytt Föreningen för Tidig Musik
Konsertkalendarium
Publicerad: 2018-12-23
Köp Tidig Musik
Läs mer om Tidig Musik i katalogen
Fler artiklar knutna till Tidig Musik
Fler tidskrifter i kategori MUSIK