Innehåll #129
HJÄRNKONTOR
Hjärnstorm fyrtioårsjubilerar. Regelmässigt görs sådant genom tillbakablickande. Det ska vi naturligtvis göra också, någon gång, men vi kände inte riktigt för det just nu. Istället gör vi två nummer på raken där vi renodlar Hjärnstorms grundkoncept, det vill säga att blanda materialet så mycket det bara går, på både höjden och tvären.
Vi inleder med en essä om protomodernisten Laurence Sterne, som var bara några år äldre än vad Hjärnstorm är nu då han 1759 skrev följande: ”Regler, fy fan, nej det enda raka är att ”snurra ihop dem, riva dem i bitar och kasta dem på elden”. Det är svårt att veta vad Sternes verk
Tristran Shandy egentligen handlar om. Den verkar ha plats för allt… som är av intresse!
Och på samma vis fortsätter det här jubileumsnumret. Poeten Marika Plavan diskuterar tandvård vilket konstnären Hedwig Edsfort eventuellt också gör. Bo Bjelvehammar försöker greppa den undflyende kärnan i Curt Askers konst, där himlen är en viktig byggsten. David Brolin tar sig an det oresonliga hat som Palme fick utstå. Staffan Kling, som för fyrtio år sedan grundade Hjärnstorm,aa bidrar med en essä om tristessens poetiska kvaliteter. I Terese Bolanders Tröst vävs text och bild ihop. De vardagsgrå trådarna bildar mönster, förunderliga och med överraskande symmetrier. Marja-leena Sillanpää besöker och beskriver dem i sin text om konstgörandets förmåga att hålla en i handen.
Med det sagt svarar Jo Alfredsson “jag skulle känna på såret i min mun men råkade istället plocka ut hela tungan” från verket
Anteckningar. Utdrag från skeenden och situationer som bygger upp inre dialoger. I sin erfarenhet vilar de uppgivna och konsumerade. Allt i frånvaron av längtan och drömmar. De konstaterar fast de längre inte vill.
I Joel Mauricio Isabel Ortiz novell Mammor blottläggs familjens omöjliga form. Snabba och rappa svar spottas fram. Tiden stampar intensivt på en och samma plats. Bilden av mamman löses upp och kvinnan positionerar sig som subjekt och utifrån den begärs reflektion av läsaren. Samtidigt undersöker Diana Agunbiade-Kolawoles intimitet utifrån morgonritualer i verket
Morning After Breakfast. Genom fotografier och texter, som tar avstamp i relationerna med tidigare partners, granskas betydelsen och innebörden av intimiteten. Verket vilar i väntan på ett samtal och försöker återigen väcka liv i den frusna bilden. Och mitt i allt tittar Christer Themptander fram med några selfies.
Redaktionen
SELFIE I DÖDSSKUGGANS DAL
/ CHRISTER THEMPTANDER
VÄLBORNE HERR TRISTRAM SHANDY, HANS LIV OCH MENINGAR – EN INTRODUKTION
/ EDVARD DERKERT
SELFIE I DÖDSSKUGGANS DAL
/ CHRISTER THEMPTANDER
TÄNDER
/ MARIKA PLAVAN
PERFEKTION
/ HEDWIG EDSFORT
MORNING AFTER BREAKFAST
/ DIANA AGUNBIADE – KOLAWOLE
TRÖSTANDET
/ TERESE BOLANDER
TRÖSTEN
/ MARJA-LEENA SILLANPÄÄ
SELFIE I DÖDSSKUGGANS DAL
/ CHRISTER THEMPTANDER
TRISTESSENS POESI
/ STAFFAN KLING
SELFIE I DÖDSSKUGGANS DAL
/ CHRISTER THEMPTANDER
#1. THE WHITE WORLD MAP. #2. PLASTIC DRINK
/ SUSH VARTANIAN
ANTECKNINGAR
/ JO ALFREDSSON
SELFIE I DÖDSSKUGGANS DAL
/ CHRISTER THEMPTANDER
”…..TY HANS TID ÄR SNART UTE” OM PALMEHATETS ANATOMI
/ DAVID BROLIN
ILLUSTRATION
/ NAHUEL ARNAU BERGDAHL YANE’Z
MAMMOR
/ JOEL MAURICE ISABEL ORTIZ
OM CURT ASKER
/ BO BJELVEHAMMAR
Publicerad: 2018-03-13
Köp Hjärnstorm
Läs mer om Hjärnstorm i katalogen
Fler artiklar knutna till Hjärnstorm
Fler tidskrifter i kategori ALLMÄNNA
Fler tidskrifter i kategori KONST & DESIGN