Senaste nummer

Tidskrifterna presenterar innehållet i varje nyutkommet nummer.

Jag vet mycket väl … #2 2022
2023-03-15 … men ändå. Gläntas nya nummer hämtar inspiration i den franska psykoanalytikern Octave Mannonis ”men ändå”-formel för att närma sig vetenskapens mysterier och magins fundament. Vad är medvetandet? Vilken är magikerns roll i en avförtrollad värld? Vi vet mycket väl att magi inte finns, men ändå trollbinds vi av det magiska. Vi vet mycket väl hur det känns att uppleva något, men ändå tycks det omöjligt att på vetenskaplig väg förklara vad som händer. Mannonis formel guidar oss genom kvantfysikens motstridighet och den drömmande hjärnans infall, via såväl kunskapen som tron, fram till den punkt där de smärtsamma spådomarna möter de njutningsfulla bedrägerierna.»

Utställningskritik #5 2022
2023-03-06 Ett händelserikt utställningsår går mot sitt slut. I efterdyningarna av coronapandemin har fokus istället förskjutits till en orolig omvärld med rysk invasion av Ukraina, en ökande inflation och inte minst ett maktskifte som inledningsvis resulterat i avskaffad fri entré till statliga museer från årsskiftet. Parallellt med detta har ett stort antal utställningar och andra publika aktiviteter ägt rum runt om på svenska museer. Utställningskritik har under året hunnit publicera 55 artiklar varav 27 recensioner. Tack vare förnyat stöd från Kulturrådet fortsätter vi bevaka den svenska utställnings- och museisektorn även nästa år. I årets femte nummer ryms artiklar publicerade från oktober till december 2022. Våra skribenter har besökt Funäsdalen, Härnösand, Malmö, Göteborg, Stockholm, Oslo och Paris.»

Signum nr 2
Signum nr 2 2023-03-03 Ledare John Sjögren: Ickevåldets dilemma - Ukrainakriget aktualiserar ett klassiskt etiskt problem. Krönika Therese Bohman: Med en dörr på glänt Aktuellt Magdalena Dahlborg: Spänning över Europa ...»

Innehåll #1 2023
2023-03-01 Utanför fönstret är det en grå ljusfattig förmiddag. Någragrader kallt och den lilla sjön härutanför är täckt av en isskorpa så på den syns det inte att det blåser 12 sekundmeter men man ser det på de vajande trädkronorna. Inget läge för friluftsmåleri alltså och det tar emot att gå en halvtimma i motvind till ateljén. Men som tur är har ett nytt nummer av akvarellen just kommit. Det får bli länstolen, en kopp grönt te och akvarellen. Där lär man sig alltid något nytt. Visste du t.ex. att Katja Persson kanske har målat världens största akvarell. Den heter SFUMATO, är 32 meter lång och röd! Visste du att den välkända operasångerskan Lena Hoel också målar akvarell och visste du att det finns en undanskymd gammal kvarn med både å och stenbro i Mölneby på Orust som Kristian Talvik kärleksfullt målat i akvarell och känner du till hur den isländske Daði Guðbjörnsson låter kitsch kollidera med neoexpressionism i sina lustfyllda målningar. Att NAS årsmöte äger rum den 19 maj i Reykjavik, Island såg du kanske i förra akvarellen men visste du att det då kommer att väljas inte mindre än fyra nya styrelseledamöter inklusive en ny ordförande. Dessutom får du veta att det strax blir en ”akvarellstafett” på Hanaholmen i Finland och att NAS medlemmar kan gå på visning av Anna Sybergs akvareller i Köpenhamn………… å litet till! (från ledaren Akvarellen #1 2023)»

Befinner vi oss i en backlash? #1 2023
2023-02-23 För tio, femton år sedan debatterades bristen på jämställdhet inom Teatersverige livligt. I det här numret av Teatertidningen dyker vi ner i ett tema kring just jämställdhet och frågar oss var vi står idag. Anna Hedelius håller i ett rundabordssamtal med Jenny Andreasson, Ann Petrén, Liv Elf Karlén och Felicia Ohly. De dryftar allt från vilka erfarenheter de tog med sig från projekt som Modärna kvinnor och Spetsprojektet, till vad metoo har betytt för arbetsmiljön på teatrarna. • Det är tydligt att på teatrarnas största scener dominerar de manliga regissörerna under säsongen 2022/2023. Det visar vår undersökning där vi har tittat på hur könsfördelningen ser ut på olika scener, när det gäller dramatiker och regissörer. Sara Beer har intervjuat några teaterchefer på våra största institutionsteatrar för att fråga dem om resultatet av undersökningen. • Mikaela Blomqvist ifrågasätter å sin sida, i sin teaterkrönika, betydelsen av representation. Spelar det någon roll ifall det är män eller kvinnor som står som upphovspersoner till det som spelas på våra scener? • Birgitta Haglund tittar närmare på vad som har hänt efter metoo när det gäller arbetet med att motverka sexuella trakasserier och tystnadskulturer på våra teatrar. Scen & Film och Svensk Scenkonst driver ett gemensamt projekt kring detta och Paula Lejonkula, som varit projektledare, berättar om hur läget ser ut idag. • Vidare intervjuar Vesna Prekopic kulturministerns statssekreterare, Karin Svanborg-Sjövall, och får bland annat veta att effektivitet är en ledstjärna i regeringens kommande kulturpolitik. • Hur är det att få sin teater sönderbombad och tvingas evakuera sin ensemble? Det vet tre ukrainska regissörer som Sofia Nyblom har intervjuat och som berättar hur deras teater har rest sig ur askan. • Sara Cronberg skriver i sin regidagbok om arbetet med sin uppsättning av En midsommarnattsdröm, som nyligen invigde nyrenoverade Hipp i Malmö. Och i vår scenkonststafett skriver Mille Bostedt om ett verk av Afrang Nordlöf Malekian, Keeping up with the Iranians, som sänder pinnen vidare till Ruhani Islam i föreställningen Jakten på heterovaccinet. • Numrets pjäs är Dagmar, av Rebecca Örtman, där metoo-rörelsen ekar i bakgrunden då hon förflyttar Dagmar, Arvids bedragna fru i Hjalmar Söderbergs roman Den allvarsamma leken, till nutid och gör Dagmar till huvudperson.»

Konstperspektiv nr 2, 2023
Ett ensamt träd mot en blek bakgrund, med höga hus 2023-02-22 Sommarens Konstperspektiv ute den 9 maj. Vi besöker bl.a. Bergslagen och tittar djupt ner i Ställbergs gamla gruva där idag konsten huserar. Detta och mycket mer på 52 sidor konstläsning!»

Tema Bokens doldisar #1 2023
2023-02-21 När ett verk går i tryck är förstås författaren huvudpersonen, men varje utgivet projekt är ett teamwork: Träffa bokens doldisar! Formgivaren som fångar Frödings själ. Förläggaren som ser utgivningen av poesi som förlagets ekonomiska ryggrad - från Stagnelius till Ann Jäderlund. Korrläsaren som stänger av sin inbyggda autokorrekt och upptäcker - ja, vilka är de vanligaste felen i manus? Hur kommer AI in i bilden i framtiden? Sven Delblanc som redaktör, hur var han? Och vilka roller fanns på förlagen för 100 år sedan? (från de inledande orden Parnass #1 2023)»

Opera- och musiklivet sitter hårt åt ... #1 2023
2023-02-16 I höstas kom en propå från Arts Council England som krävde att English National Opera skulle flytta ut sin verksamhet från London. Om man vägrade skulle anslagen slopas helt eller delvis. Förslaget gick ut på att flytta till Manchester och spela i Factory International, en arena som ska invigas i sommar. Varken ägarna i Manchester eller ENO var informerade om saken. Mer om detta kan läsas i intervjun (s. 44) med ENO:s konstnärliga ledare <strong>Annilese Miskimmon</strong>, som precis har regisserat <strong>Benjamin Brittens</strong> <em>The Turn of the Screw</em> på Folkoperan. En svensk långbänk är frågan om Kungliga Operans ombyggnad. Blir det en ombyggnad eller bara ett nollalternativ? Statens fastighetsverk äskade 177 miljoner kronor för att åtgärda de mest akuta problemen i det 125 år gamla operahuset. 133 miljoner har beviljats och nu väntar Operan på klartecken för att åtgärda fasad- och takrenovering, som väntas starta i vår. Arbetet beräknas pågå hela sommaren och tre år framåt. Om Ny Opera i Operan (NOiO) ska genomföras försvinner 15 procent av arbetsytorna om man inte får göra någon tillbyggnad. Om däremot nollalternativet ska genomföras beräknas operahuset vara stängt i tre år. Det här känns som moment 22. Själv förespråkar jag ett nytt operahus! Men är våra politiker ens villiga att beakta det alternativet? (ur ledare Opera #1 2023)»

Tema: Avhumanisering #3-4 2022
2023-01-29 Vad gör man när kriget hörs in i allas våra rum, när de fasor som skildras i nyhetssändningarna inte går att stänga av, och när skeenden på internationell nivå forcerar den sedan länge pågående politiska omsvängningen? Man inventerar sin egen yrkeskunskap i hopp om att något kan komma till nytta, och vad föregångarna har gjort som kan vara relevant. Man gör en ny Divan, nr 3-4 /2022 med tema Avhumanisering. I bärande texter visar Vamik Volkan, Igor Romanov och Michael O’Loughlin hur psykoanalytiskt tänkande kan kasta ljus över kollektiva trauman i dåtid och i ett akut nu. Jila Mossaed och Peter Cornell diktar på det dubbla temat hemlöshet och hemkomst, Oliver Parland förmedlar ett varande som krigsbarn. Lene Auestad diskuterar homofobi som misogyni och rasism, Clarence Crafoord patologisk narcissism och avhumanisering. John Swedenmark möter antifascistisk konst i det svenska 1930-talet, Nina Weibull uppmärksammar ukrainska mästares lysande bidrag i de ”ryska” 1910-1930-talen. Johan Eriksson visar på betydelsen av Freuds libidoteori för det egentligt mänskliga, medan Fredrik Bensköld riktar blicken mot den urtida savannmänniskan och cyborgen: ”myten är vår förhandling med det förflutna och med framtiden”. Kan detta locka till läsning? (från inledningen Divan #3-4 2022)»

Signum nr 1
Signum nr 1 2023-01-27 Ledare Ulf Jonsson: Synod på villovägar - Om den synodala vägen i Tyskland. Krönika Mats Alvesson: Människoförbättringsprofessionalism Aktuellt Olle Brandt: Benedictus XVI:s död och begravning S...»

Hälsa #4 2022
2023-01-22 Fokus i Henriks Schedins essä är införsel av medicin till behövande i Nepal. Dessutom har vi nedslag i Pakistan kring de myggburna sjukdomarna denguefeber och malaria och i Sri Lanka en intervju kring folkhälsan i krisens spår. Anna Nilsdotter och Arif Jabbar Khan från organisationen Water Aid skriver i sin debattartikel om vikten av grundläggande sanitet. Situationen i Pakistan förvärrades under 2023 till följd av de omfattande översvämningarna i landet. Än fler saknar nu tillgång till en välfungerande toalett. »


« Förra sidan | Nästa sida »
rss 0.91 för Tidskrift.nu: Senaste nummer

Annons:

Senaste nummer:

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-10-27
Signum 7

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

2023-10-10
Glänta 2 2023

2023-10-09
Haimdagar 3-4 2023

2023-10-08
Medusa 3 2023

2023-10-07
Tidig Musik 3 2023

2023-10-05
Opera 4 2023

2023-09-29
Ale 2 2023

2023-09-18
Lyrikvännen 3 2023

2023-09-08
Signum 6

2023-08-28
Balder 2 2023

2023-08-22
FLM 3 2023

2023-08-20
Fjärde Världen 3 2023

2023-08-18
Teatertidningen 2-3 2023

2023-08-16
Utställningskritik 3 2023

2023-08-05
Lira Musikmagasin 2 2023

2023-08-04
Iconographisk Post 3-4 2022

2023-08-01
Glänta 1 2023

2023-07-16
KLASS 2 2023

2023-07-12
20TAL 8 2023

2023-07-10
FLM 2 2023

2023-07-01
Utställningskritik 2 2023

2023-06-30
Lyrikvännen 2 2023

2023-06-29
Medusa 2 2023
Tidig Musik 2 2023

2023-06-28
Nio-Fem 1 2023

2023-06-26
Kritiker 67 2023

2023-06-23
Opera 3 2023

2023-06-22
Signum 5

2023-06-19
Världshorisont 2 2023

2023-06-15
Släkthistoriskt Forum 3 2023
Världshorisont 2 2023

2023-06-12
Amnesty Press 2 2023

2023-06-07
Akvarellen 2 2023

2023-06-01
Glänta 2-3 2022

2023-05-25
Parnass 2 2023
Släkthistoriskt Forum 2 2023

2023-05-12
Signum 4

2023-05-08
Hjärnstorm 151 2023

2023-05-02
Haimdagar 1-2 2023

2023-05-01
Lira Musikmagasin 1 2023

2023-04-30
Fjärde Världen 1-2 2023

2023-04-28
Balder 1 2023

Äldre resuméer