Artiklar från Utställningskritik

Utställningskritik #3 2022
2022-07-01 Välkomna till årets tredje nummer av Utställningskritik! Tidskriftens skribenter har besökt museer i Lidköping, Stockholm, Lund, Göteborg, Uppsala, Nyköping och Köpenhamn för att rapportera från nya utställningar och återöppnade museer ... (från Ledaren #3 2022) »

Utställningskritik #2 2022
2022-05-07 Välkomna till vårens andra nummer av Utställningskritik. Arbetet med detta nummer har präglats av den pågående ryska invasionen av Ukraina. Den innebär först och främst ett stort mänskligt lidande, men har också visat på kulturarvsinstitutionernas symboliska betydelse i händelse av krig. Kan museer vara forum för de alltmer olika perspektiven på den gemensamma historien även när minneskulturer missbrukas och glider isär? Hanna Sjöberg besökte det Tysk-ryska museet i Karlshorst i mitten av februari - en institution som alltid försökt hantera en föränderlig omvärld men där konsensus kring utställningarnas innehåll kanske inte längre går att nå ... (från Ledare #2 2022)»

Utställningskritik #1 2022
2022-03-02 Välkomna till årets första nummer av Utställningskritik, och mitt (Aron Ambrosianis) första som chefredaktör. Till vardags är jag digital producent vid Nordiska museet men kommer att göra mitt yttersta för att hålla isär dessa dubbla roller, med hjälp av en kompetent styrelse och redaktion. Jag har varit engagerad i UtställningsEstetiskt Forum sedan 2010 och ser fram emot chansen att sätta min prägel på utgivningen. Jag ser två viktiga uppgifter för Utställningskritik framöver: Dels behöver vi fortsätta kritiskt bevaka och recensera museernas publika verksamhet, i praktiken oftast utställningar. Som trogna läsare vet är det svårt att recensera utställningar. Form och innehåll samspelar på ett sätt som kräver mycket av recensenten. Lägg därtill det kunskapsförmedlande uppdrag som museerna har - till skillnad från en roman eller teaterpjäs har kulturhistoriska utställningar ofta ett uttalat pedagogiskt, folkbildande eller på andra sätt uppfordrande syfte som ska giftas ihop med den konstnärliga upplevelsen. Det är svårt att göra en bra utställning, men vi får inte sluta försöka! (från Ledare #1 2022)»

Utställningskritik #6 2021
2022-02-01 Jag fick en fråga om ett superroligt uppdrag: kunde jag tänka mig att vara gästredaktör för ett nummer av Utställningskritik? Jajamensan, såklart. Några av de mest angelägna frågorna idag handlar om hållbarhet och mångfald, men också om vikten av kunskap för att kunna agera i samtiden. Det är med dessa tankar i bakhuvudet som årets sista nummer av Utställningskritik har arbetats fram. Med blicken riktad mot museerna dyker skribenterna ner i ett antal brännande frågor ... (från ledare #6 2022)»

Utställningskritik #5 2021
2021-11-22 Det här nummer blir mitt sista som chefredaktör. Uppdraget har under de senaste två och ett halv åren varit ett av de mest lärorika och inspirerande under min karriär, men nu väntar andra utmaningar. Jag lämnar med varm hand över till gästredaktören Amanda Creutzer för årets sista nummer, och Aron Ambrosiani som efter årsskiftet axlar rollen som chefredaktör. Vad jag främst kommer ta med mig av tiden som redaktör på Utställningskrititk är den kollektiva kraftens möjligheter. Tillsammans med styrelsen, textredaktören Daniel Strand och skribenterna har tidskriften under min tid som redaktör ökat läsarantalet från 6 900 unika användare till prognosen för 2021 på över 22 000 unika användare, vilket känns fantastiskt fint. Att få förvalta och utveckla tidskriften som Eva Persson startade med UtställningsEstetiskt Forum 2005 ... (från ledaren Utställningskritik #5 2021)»

Innehåll #4 2021
2021-08-24 Inför höstens utställningar och program vid landets museer infinner sig en blandning av känslor inför det fysiska och det digitala museibesöket. Jag längtar efter att vara på plats för att se och uppleva utställningar igen, men är samtidigt van att ta del av, och uppskattar många gånger, en digital pedagogik och utställningar som visas på skärm i 2D och 3D-format. Den digitala utvecklingen som har skett under det senaste året skulle knappast ha ägt rum i ett så pass snabbt tempo utan coronapandemin, och jag hoppas att vi kan fortsätta utnyttja all denna kunskap när museernas fysiska dörrar återigen står öppna. Ett bra exempel på hur coronan har tvingat fram nya ... (från de inledande orden Utställningskritik #4 2021)»

Det digitala numret #3 2021
2021-07-23 Kära läsare av Utställningskritik! Välkomna till detta temanummer av Utställningskritik, som fokuserar på museernas digitala verksamhet. Under coronaåret har det blivit tydligt att museer är mer än bara sina byggnader och att mycket (men inte all!) museiverksamhet kan bedrivas på nätet, i telefonen och på videolänk. Digitala processer, metoder, verktyg och produkter tar alltmer plats i samhället. Coronapandemin har påskyndat denna process. Men hur införlivar museerna i praktiken ”det digitala” i sin verksamhet? Detta nummer av Utställningskritik bjuder på tre resonerande texter om museer och digitalisering ur chefs-, medarbetar- och studentperspektiv... (ur ledaren #3 2021)»

Tema ”Museiminne” #2 2021
2021-06-19 Kära läsare av Utställningskritik! Till att börja med kan jag stolt meddela att vi nu slår upp portarna till vårt sökbara arkiv, med samtliga artiklar från UtställningsEstetiskt Forum (2005-2018) och Utställningskritik (2018-2021). Med hjälp av ett bidrag från Riksantikvarieämbetet har vi under ett års tid sammankopplat olika digitala textformat i ett och samma arkiv, som är sökbart på såväl årtal som platser, medverkande aktörer och ämnesord. Läs mer om arbetet i en text skriven av Aron Ambrosiani. I och med lanseringen av arkivet introducerar vi en stående serie i tidskriftens innehåll, ”Pärlor ur arkivet”. Serien är tänkt att lyfta fram och belysa särskilt inspirerande texter om hur vi kan se på, utveckla och kritiskt belysa utställningsmediet. ”Pärlor ur arkivet” kommer under det första året att väljas ut av medlemmar i UtställningsEstetiskt Forums styrelse och redaktion. Varje artikel följs av en personlig motivering till den utvalda pärlan... (ur ledaren #2 2021)»

Innehåll #1 2021
2021-03-23 Utställningsproducenten Amanda Creutzer begrundar museiåret 2020 och coronavirusets inverkan på bland annat museernas ekonomi, personalens hälsa och de visstidsanställdas situation. Hon har intervjuat tio personer från olika museer i Sverige: några från stora institutioner, andra från mindre. Alla får samma frågor, och intervjun kan ses som ett vittnesmål för framtiden om den pågående pandemin och dess konsekvenser. Journalisten Kerstin Parker samtalar i artikeln ”Öppna, demokratiska rum” med överintendent Ann Follin och museipedagog Mattias Kästel på Världskulturmuseet i Göteborg om hur museet arbetar med den ständigt aktuella demokratifrågan. I ”Turerna kring Förintelsemuseet” reflekterar Parker kring besluten och diskussionerna om ett framtida Förintelsemuseum. Hon diskuterar bland annat museets syfte och dess placering i landet. Kuratorn och forskaren Marie-Therese Luger diskuterar i “Practice-centered & Artistic Research at Culture-History Museums?” den konstnärliga och akademiska forskning som bedrivs på museer. Konstvetaren och kreatören Paulina Hallencreutz besöker Museum Vandalorum i Värnamo och utställningen Fenduq med konstnärenÉric van Hove. I utställningen utforskas kosmopolitism, globalism och lokalism genom kreativa utställningsuppleveler som triggar besökarens ljud, doft och syn... (ur ledare Utställningskritik #1 2021)»

Innehåll #6 2020
2020-12-23 Nu nalkas julen, en välbehövlig vila för alla som har möjlighet. Många av er läsare har under året förmodligen arbetat under hård press med dubbla planeringar för olika scenarier av utställningspraktiker, såväl fysiskt som digitalt. Museerna öppnade åter under några månader i år då ny energi och framtidshopp föddes. Nu är vi mitt i en ny period av stängda byggnader, och får ägna oss åt förmedling av kunskap via webb och sociala medier. I dessa tider... (från de inledande orden Utställningskritik #6 2020)»

”The show must go on” #5 2020
2020-10-19 Hösten fylls av notiser om återöppnande av landets museer. Jag får en känsla av ”The show must go on”-stämning. Institutioner anpassar sig på olika vis till en ny verklighet med ett begränsat antal besökare. Jag reflekterar över alla de nya digitala lösningar som har initierats under krisen och som museerna nu arbetar med. Bland annat är digitala varianter av fysiska utställningar på stark frammarsch. Utställningskritik fortsätter att sätta fokus på just utställningsmediet. Vi granskar vilka politiska och ekonomiska förutsättningar som finns för en utställning, men tittar även på hur en utställning fungerar och vilka goda (och mindre lyckade) exempel som vi kan lyfta fram. Allt i syfte att utveckla förmedlingen av vårt gemensamma kulturarv... (från Ledaren #5 2020)»


« Förra sidan | Nästa sida »
rss 0.91 för Tidskrift.nu: Artiklar från  Utställningskritik

Annons:

Senaste nummer:

2024-11-27
Opera 5 2024

2024-11-18
Amnesty Press 3 2024

2024-11-09
Omkonst Höst 2024

2024-11-01
Signum 7

2024-10-30
Tidig Musik 3 2024

2024-10-28
Medusa 3 2024

2024-10-26
Haimdagar 3-4

2024-10-16
Konstperspektiv 4

2024-10-13
Akvarellen 3 2024

2024-10-11
Utställningskritik 4 2024

2024-10-03
Opera 4 2024

2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024

2024-09-22
Balder 3 2024

2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024

2024-09-13
Signum 6

2024-09-10
Medusa 2 2024

2024-09-01
Utställningskritik 3 2024

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-20
Karavan 2 2024

2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024

2024-08-14
Parnass 3 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024

2024-07-21
Parnass 2 2024

2024-07-16
Tidig Musik 2 2024

2024-06-29
Balder 2 2024

2024-06-28
Signum 5

2024-06-25
Opera 3 2024

2024-06-23
Omkonst Vår 2024

2024-06-21
Amnesty Press 2 2024

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-20
Karavan 1 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-20
Balder 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

Äldre resuméer