Senaste nummer

Tidskrifterna presenterar innehållet i varje nyutkommet nummer.

Innehåll Utställningskritik #2 2024
2024-08-19 Hur ska museer ta sig an ekonomiska svårigheter, nå nya målgrupper och skapa relevanta upplevelser utifrån vad som är aktuellt i omvärlden? I detta nummer av Utställningskritik är det uppenbart att alla i den svenska museisektorn inte kommer med samma svar på dessa frågor. • Numret inleds med Historiska museets museichef Åsa Marnells replik på Johan Hegardts debatterande essä i #1 2024. Även Naturhistoriska riksmuseet har genom sin publika chef Gundela Pettersson inkommit med replik på Thérèse Touderts kritiska recension av pop up-utställningen i ett köpcentrum. Slutligen bidrar Johan Hegardt med ytterligare en debattartikel kombinerad med museihistorisk bakgrund, denna gång med Armémuseums utställning Korsvägar: Sverige - Ukraina genom 1000 år i fokus. • Samtidigt fortsätter tidskriftens recensionsverksamhet med nedslag i Göteborg, Abisko, Sundbyberg, Solna och Stockholm. Våra recensenter har besökt konstutställningar, kulturhistoriska utställningar, den ovan nämnda naturhistoriska pop uputställningen samt den omdebatterade utställningen på Armémuseum... (från ledaren Utställningskritik #2 2024)»

Organisering!? Rum för kultur #104-105
2024-08-19 "Hvad som försiggår i landet är förfärligt. Trots öfverbefälhafvarens förbud fortgå arkebuseringarna oaflåtligt. Den röda galenskapen har faktiskt efterträdts af den hvita terrorn. Och dessa arkebuseringar gifva ett sådant intryck af godtycke, då offren hämtas till och afrättas på ställen där inga våldsdåd begåtts, att de helt säkert göra mera ondt än godt och [...] uppväcka osläckligt hat där sådant icke förut funnits. nisentals änkor, tiotusentals faderlösa hafva mist sina försörjare utan att staten på något sätt trädt emellan för att lindra deras nöd eller ens gifvit anvisningar därtill. I fånglägren dö fångarna såsom flugor. [...] På Sveaborg är eländet bland fångarna oerhördt. Och den goda öfverklassen går omkring, rycker på axlarna och säger: låt dem dö, de hafva förtjänat det, smittan skall utrotas med rötterna!" Så inleds en insändare av Hjalmar Linder med rubriken "Nog med blodbad!" i Hufvudstadsbladet 28/5 1918. Greven, juristen, kammarherren och den öppensinnade storgodsägaren Linder - en "borgare med ett hjärta", som Minna Henriksson kallar honom i detta nummer av 0E1 - hade flytt Finland under inbördeskriget 1918 och vid återkomsten förfasats över behandlingen av de röda krigsfångarna. Det brev i Hufvudstadsbladet där han vänder sig mot avhumaniseringen och de godtyckliga massavrättningarna kommer dock inte att resultera i det offentliga stöd han hoppats på, utan kosta honom hans liv. Han stämplas som landsförrädare, får upprepade dödshot och tvingas sälja alla sina stora egendomar och flytta, först till Sverige (där han måste sälja sitt skånska slott med stor förlust 1920) och sedan vidare till Frankrike, där han den 2 juni 1921, utfattig, tar sitt liv i Marseille. "Nog med blodbad!" Detta utropar idag protesterande människor över hela världen inför det pågående krig i Gaza där Israel nu har dödat mer än 35 000 palestinier, varav en stor del kvinnor och barn. Israels straffrihet hotar den globala säkerheten, varnar advokater för mänskliga rättigheter. Och ändå får ockupationsmakten inte endast ständigt förnyade frikort från USA, utan också ständigt nya vapenleveranser. Samtidigt har studenter på universitet i USA och andra delar av världen, trots ofta våldsamt repressiva polisiära åtgärder, organiserat sig för att kräva att universiteten avbryter sina samarbeten med medskyldiga israeliska institutioner och företag ... (från Förord OEI #104-105: Organisering!? Rum för kultur: Folkets hus, kulturhus, publiceringspraktiker)»

Fjärde Världen #2 2024
2024-08-09 Fjärde Världen 2/24 ute! • Om ursprungsfolk och etniska minoriteter sedan 1984. I det här numret kan man förutom artiklar om gruvarbetarna och Bolivias historia, Nya Kaledonien: 170 år av kolonisering och Alla häxor rider inte på kvastar läsa en intervju med Seppo Sinimaa om situationen i Palestina. • Med mera. Tryck här för hela innehållet!»

Res litterärt! #2 2024
2024-07-21 Parnass nr 2 har temat Res litterärt! och tar oss bland annat med på en resa runt Sverige i jakt på författarinnor som står staty. Berit Linden, konstvetare, har gjort en gedigen kartläggning och analys. Om att böcker kan försätta oss i rörelse skriver litteraturvetaren Camilla Brudin Borg. Pilgrimslitteraturen har fått vandringen längs klassiska leden El Camino att öka från något hundratal på 1980-talet till att över 300 000 vandrare nu årligen når katedralen i Santiago de Compostela i norra Spanien. Redan 1341-1343 gjorde Birgitta Birgersdotter, heliga Birgitta, denna resa. Hon har för övrigt sågats ut ur en ekstam med motorsåg av skulptören Torbjörn Lindgren och kan ses i Upplands Väsby. Maria Wahlström håller föreläsningar på Stockholms universitet om Stockholm i litteraturen och för Parnass lyfter hon några klassiska platser. Charlotta Kåks Röshammar har vandrat i Dan Anderssons fotspår. Karlfeldtsamfundets Ola Nordenfors och Gustaf Bergel berättar om hur de skapat ett tonsättarregister över vår antagligen mest tonsatta poet. Läs också mer om Johan-Olov-sällskapet och Pälle Näver-Sällskapet, liksom om Hjalmar Bergmans resor med sin fru Stina. Med mera! I numret finns också vår populära Sverigekarta och temat ÖPPNA DÖRRAR, med annonser om författarhem och andra litterära resmål och evenemang.»

Förnuft och känsla #2 2024
2024-07-16 Tidskriften Tidig Musik föddes för 45 år sedan och har utvecklats och vuxit tillsammans med tidig musikrörelsen. Starten var ett A5-häfte med maskinskriven text och handtextade rubriker. En av de största förändringarna ägde rum när tidskriften gick över till fyrfärgstryck år 1995. Därefter har formen förfinats genom åren. Med hjälp av ideella krafter har i och med detta nummer de första stegen tagits mot ytterligare förnyelse av tidskriften. Förändringarna är inte dramatiska men ska förhoppningsvis ge Tidig Musik en ännu mer tilltalande och lättläst form. Vi i redaktionen tar gärna emot era synpunkter. Både ris och ros är välkommet. Med detta nummer kommer även dystra nyheter. Två personer som mer än de flesta bidragit till att göra tidig musik till en vida känd och älskad genre har lämnat oss — Lars Brolin och Vassilis Bolonassos. Professor Clas Pehrsson tecknar ett porträtt av vännen och kollegan Lars Brolin, grundare av Drottningholms Barockensemble. Orkestern har turnerat i mängder av länder och är i dag en av Europas äldsta verksamma tidig musikensembler. Vassilis Bolonassos blev för många av oss under ett flertal år en omistlig del av helgfirandet med "Alltid på en söndag" i Sveriges Radios P2. Han var också en viktig kraft som ordförande för föreningen Stockholm Early Music Festival. Konstnärlige chefen Peter Pontvik skriver om sin vän. »

Mat & jord #2 2024
2024-06-29 »Ack, hur ofta har jag inte frågat mig själv vad det är jag håller på med! Har poesin någon mening? Gör den något för världen? Jag tänker att om jag kunnat något annat, om jag t ex varit sjuksköterska, så skulle jag ha rest ut i världen och hjälpt människor. Jag frågar dikten själv till vilken nytta den är. Dikten svarar genom att ta mig vid handen och föra mig ut på gårdsplanen. Tyst går den vid min sida och föser mig tillbaka till barndomskvällar fulla av oro. (…) Dikten uppmanar mig igen att vända mig om och se. Och jag upplever andra sommarkvällar då mamma hängde upp lampor i träden och hur vi satt där och såg dimman närma sig från havet. Ibland bäddade vi under den stora lönnen och sov ute under Sommartriangelns stjärnbilder Svanen, Lyran och Örnen.«»

Signum nr 5
Signum nr 5 2024-06-28 Ledare Charlotta Levay: Arbete - ett sätt att delta i Guds skapelse - I dagens samhälle finns det en olycklig tendens att upphöja arbete till ett egenvärde, sannolikt i brist på bättre idéer om vad e...»

Hur blir det med Kungliga Operans ombyggnad? #3 2024
2024-06-25 Hur blir det med Kungliga Operans ombyggnad? • Ja, det kan man fråga sig. Nu föreligger två förslag som regeringen ska ta beslut om. Det har kulturminister Paris Liljestrand (M) lovat ska ske före sommaruppehållet. Det vete katten! Statens fastighetsverk har tagit fram ett mindre kostsamt förslag till ombyggnad som skulle innebära tvinsot för opera- och dansverksamheten vid Gustaf Adolfs torg. • Operaledningen har lagt fram ett motförslag kallat Alternativet som innebär en större utbyggnad på sidorna av nuvarande Rotundan, för att därmed få behålla Hovkapellet i huset. Fastighetsverkets förslag går ut på att musikerna ska repetera på Musikaliska och sedan transportera instrumenten för att stämmas om i orkesterdiket till kvällens föreställning. En orkester som inte bor i sitt operahus är ju fullständigt absurt. • Kulturministern stoltserar med att efter en renovering ‒ oavsett vilket förslag som antas ‒ då ska Operan återta sin ledande plats i svenskt och internationellt operaliv. Det kommer inte att ske då tittskåpsscenen inte är kompatibel med till exempel tyska ledande operahus tekniska faciliteter. Det går inte att samproducera eller ta in låneproduktioner från operahusen i München, Frankfurt eller Hamburg. Något som Göteborgsoperan har gjort med stor framgång - inte minst när det gäller samproduktionerna ... (ur ledaren Opera #3 2024)»

Innehåll Klass #2 2024
2024-06-09 I årets andra nummer av Klass kan vi bland annat läsa om ETC:s Johan Jenny Ehrenberg som berättar om hur klass, kamp, klimat och kön hör ihop, och om hur vi ska besegra farorna som alla till vänster om högerpressen står inför idag. Vi talar med serietecknaren Sofia Lucas om vad man vinner på att inte nöja sig med text när man vill nå fram med sina politiska budskap, och om hur viktigt det är att inte glömma humorn. • Vi beger oss till en arbetarlitteraturfestival i Florens, där arbetarnas kamp för att behålla jobbet sker samtidigt som litteraturen exponeras på olika scener i den bilfabrik där mässan har sin plats. • Numrets Skrivarskola har i detta nummer tema ”Experiment”. Vad händer när AI får skriva din berättelse? Vårt historiska porträtt denna gång handlar om den ”obotliga pessimisten”, författaren Folke Fridell, som i flera böcker bland annat gestaltade maktordningen i arbetslivet, något han själv fick uppleva redan som barn. • Vi talar med Linnea Garli, en av de medverkande författarna i antologin En viktlös skärva av tid i Gaza - en poetisk antologi till stöd för Palestina. Varför ska vi engagera oss i en konflikt som sker så långt borta? Och får vi som inte har en personlig koppling ens uttala oss? Antologin har samlat drygt 60 medverkande och många kan räknas som arbetarskrivare. • Vi träffar dessutom redaktörerna Anna Arvidsdotter och Marie Hållander mitt i arbetsprocessen av Föreningen Arbetarskrivares kommande antologi, liksom vi möter årets arbetarskrivarstipendiat Monica Anjefelt. • Dessutom i vanlig ordning: novell, tänkvärda essäer och bitska krönikor!»

Innehåll Akvarellen #2 2024
2024-06-02 Kära läsare och akvarellmålare! • Jockum Nordström är en av Skandinaviens mest kända samtida konstnärer, representerad på gallerier och museer världen över, men han är också författare och illustratör både till diktsamlingar och de populära barnböckerna om Sailor & Pekka. Maria Molin har träffat honom i ateljén i Stockholm inför hans kommande utställning på Bo Bjerggaard i Köpenhamn. • Ida Rödén låter Martin Ålund berätta om sina fantastiska akvareller från hans resor i Indien och Marianne Gross har skrivit en artikel om satirtecknaren Storm P., en dansk konstnär som ritade och målade för dagspressen, något vi tyvärr ser alltmer sällan. Jag har intervjuat Carina Köster som är NAS vice ordförande men också konstnär och en populär kursledare. Den intervjun är början på en serie reportage med medlemmarna som röstades in i styrelsen på årsmötet på Nordiska Akvarellmuseet, så vi ska lära känna dem lite bättre. • Tack vare Marianne Gross arbete finns nu alla NAS utgivna konstkataloger representerade i Det Kongelige Biblioteks arkiv i Köpenhamn. Det är fint att se hur NAS historia tas om hand och företräds på våra konst- och kulturinstitutioner. Akvarellen som material lever vidare och utvecklas hela tiden i olika riktningar, men det är gott att veta att historien finns där om man behöver lite inspiration! • Önskar er alla en riktigt fin sommar, fylld av måleri! ( Ledare Akvarellen #2 2024)»

Signum nr 4
Signum nr 4 2024-05-31 Ledare Magdalena Dahlborg: Var nyktra och vaksamma men inte rädda - I det här numret av Signum vill vi bidra till det gemensamma samtalet om AI och några av de frågor som uppstår i ljuset av de nya t...»


« Förra sidan | Nästa sida »
rss 0.91 för Tidskrift.nu: Senaste nummer

Annons:

Senaste nummer:

2024-10-11
Utställningskritik 4 2024

2024-10-03
Opera 4 2024

2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024

2024-09-22
Balder 3 2024

2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024

2024-09-13
Signum 6

2024-09-10
Medusa 2 2024

2024-09-01
Utställningskritik 3 2024

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-20
Karavan 2 2024

2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024

2024-07-21
Parnass 2 2024

2024-07-16
Tidig Musik 2 2024

2024-06-29
Balder 2 2024

2024-06-28
Signum 5

2024-06-25
Opera 3 2024

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-20
Karavan 1 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-20
Balder 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-11
Utställningskritik 1 2024

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-02-05
Amnesty Press 4 2023

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024

Äldre resuméer