Artiklar från Utställningskritik

Utställningskritik #3 2023
2023-08-16 En regnig svensk sommar går mot sitt slut. Regn är museiväder och de första pressmeddelandena om besöksrekord har redan skickats ut. De senaste veckornas extrema skyfall är samtidigt ett varnande exempel på hur de accelererande klimatförändringarna påverkar samhället redan idag. Räkna med fler texter om hållbarhetsfrågor och musei- och utställningsverksamhet framöver!»

Utställningskritik #2 2023
2023-07-01 Utställningsvåren närmar sig sitt slut och snart väntar en sommar förhoppningsvis fylld med museibesök. Kanske hittar du inspiration till nästa museiutflykt här i Utställningskritik?»

Utställningskritik #1 2023
2023-04-20 I detta första nummer för 2023 ryms artiklar publicerade i januari, februari och mars. Våra skribenter rapporterar från Göteborg (gånger tre!), Linköping, Lund, Stockholm, Visby, Berlin och Neapel.»

Utställningskritik #5 2022
2023-03-06 Ett händelserikt utställningsår går mot sitt slut. I efterdyningarna av coronapandemin har fokus istället förskjutits till en orolig omvärld med rysk invasion av Ukraina, en ökande inflation och inte minst ett maktskifte som inledningsvis resulterat i avskaffad fri entré till statliga museer från årsskiftet. Parallellt med detta har ett stort antal utställningar och andra publika aktiviteter ägt rum runt om på svenska museer. Utställningskritik har under året hunnit publicera 55 artiklar varav 27 recensioner. Tack vare förnyat stöd från Kulturrådet fortsätter vi bevaka den svenska utställnings- och museisektorn även nästa år. I årets femte nummer ryms artiklar publicerade från oktober till december 2022. Våra skribenter har besökt Funäsdalen, Härnösand, Malmö, Göteborg, Stockholm, Oslo och Paris.»

Utställningskritik #4 2022
2022-11-14 Välkommen till höstens första nummer av Utställningskritik! Följ med våra skribenter till Norrköping, Skokloster, Skärhamn, Stockholm, Paris och Prag för att ta del av aktuella diskussioner och ämnen i museisektorn, omslutande upplevelser och påkostade utställningsproduktioner. Irène Karlbom Häll och Karin Jonsson har recenserat varsin utställning riktad till barn och familjer ... (från Ledare #4 2022)»

Utställningskritik #3 2022
2022-07-01 Välkomna till årets tredje nummer av Utställningskritik! Tidskriftens skribenter har besökt museer i Lidköping, Stockholm, Lund, Göteborg, Uppsala, Nyköping och Köpenhamn för att rapportera från nya utställningar och återöppnade museer ... (från Ledaren #3 2022) »

Utställningskritik #2 2022
2022-05-07 Välkomna till vårens andra nummer av Utställningskritik. Arbetet med detta nummer har präglats av den pågående ryska invasionen av Ukraina. Den innebär först och främst ett stort mänskligt lidande, men har också visat på kulturarvsinstitutionernas symboliska betydelse i händelse av krig. Kan museer vara forum för de alltmer olika perspektiven på den gemensamma historien även när minneskulturer missbrukas och glider isär? Hanna Sjöberg besökte det Tysk-ryska museet i Karlshorst i mitten av februari - en institution som alltid försökt hantera en föränderlig omvärld men där konsensus kring utställningarnas innehåll kanske inte längre går att nå ... (från Ledare #2 2022)»

Utställningskritik #1 2022
2022-03-02 Välkomna till årets första nummer av Utställningskritik, och mitt (Aron Ambrosianis) första som chefredaktör. Till vardags är jag digital producent vid Nordiska museet men kommer att göra mitt yttersta för att hålla isär dessa dubbla roller, med hjälp av en kompetent styrelse och redaktion. Jag har varit engagerad i UtställningsEstetiskt Forum sedan 2010 och ser fram emot chansen att sätta min prägel på utgivningen. Jag ser två viktiga uppgifter för Utställningskritik framöver: Dels behöver vi fortsätta kritiskt bevaka och recensera museernas publika verksamhet, i praktiken oftast utställningar. Som trogna läsare vet är det svårt att recensera utställningar. Form och innehåll samspelar på ett sätt som kräver mycket av recensenten. Lägg därtill det kunskapsförmedlande uppdrag som museerna har - till skillnad från en roman eller teaterpjäs har kulturhistoriska utställningar ofta ett uttalat pedagogiskt, folkbildande eller på andra sätt uppfordrande syfte som ska giftas ihop med den konstnärliga upplevelsen. Det är svårt att göra en bra utställning, men vi får inte sluta försöka! (från Ledare #1 2022)»

Utställningskritik #6 2021
2022-02-01 Jag fick en fråga om ett superroligt uppdrag: kunde jag tänka mig att vara gästredaktör för ett nummer av Utställningskritik? Jajamensan, såklart. Några av de mest angelägna frågorna idag handlar om hållbarhet och mångfald, men också om vikten av kunskap för att kunna agera i samtiden. Det är med dessa tankar i bakhuvudet som årets sista nummer av Utställningskritik har arbetats fram. Med blicken riktad mot museerna dyker skribenterna ner i ett antal brännande frågor ... (från ledare #6 2022)»

Utställningskritik #5 2021
2021-11-22 Det här nummer blir mitt sista som chefredaktör. Uppdraget har under de senaste två och ett halv åren varit ett av de mest lärorika och inspirerande under min karriär, men nu väntar andra utmaningar. Jag lämnar med varm hand över till gästredaktören Amanda Creutzer för årets sista nummer, och Aron Ambrosiani som efter årsskiftet axlar rollen som chefredaktör. Vad jag främst kommer ta med mig av tiden som redaktör på Utställningskrititk är den kollektiva kraftens möjligheter. Tillsammans med styrelsen, textredaktören Daniel Strand och skribenterna har tidskriften under min tid som redaktör ökat läsarantalet från 6 900 unika användare till prognosen för 2021 på över 22 000 unika användare, vilket känns fantastiskt fint. Att få förvalta och utveckla tidskriften som Eva Persson startade med UtställningsEstetiskt Forum 2005 ... (från ledaren Utställningskritik #5 2021)»

Innehåll #4 2021
2021-08-24 Inför höstens utställningar och program vid landets museer infinner sig en blandning av känslor inför det fysiska och det digitala museibesöket. Jag längtar efter att vara på plats för att se och uppleva utställningar igen, men är samtidigt van att ta del av, och uppskattar många gånger, en digital pedagogik och utställningar som visas på skärm i 2D och 3D-format. Den digitala utvecklingen som har skett under det senaste året skulle knappast ha ägt rum i ett så pass snabbt tempo utan coronapandemin, och jag hoppas att vi kan fortsätta utnyttja all denna kunskap när museernas fysiska dörrar återigen står öppna. Ett bra exempel på hur coronan har tvingat fram nya ... (från de inledande orden Utställningskritik #4 2021)»


Nästa sida »
rss 0.91 för Tidskrift.nu: Artiklar från  Utställningskritik

Annons:

Senaste nummer:

2023-09-08
Signum 6

2023-08-28
Balder 2 2023

2023-08-22
FLM 3 2023

2023-08-20
Fjärde Världen 3 2023

2023-08-16
Utställningskritik 3 2023

2023-08-05
Lira Musikmagasin 2 2023

2023-08-04
Iconographisk Post 3-4 2022

2023-08-01
Glänta 1 2023

2023-07-16
KLASS 2 2023

2023-07-12
20TAL 8 2023

2023-07-10
FLM 2 2023

2023-07-01
Utställningskritik 2 2023

2023-06-29
Medusa 2 2023
Tidig Musik 2 2023

2023-06-28
Nio-Fem 1 2023

2023-06-26
Kritiker 67 2023

2023-06-23
Opera 3 2023

2023-06-22
Signum 5

2023-06-19
Världshorisont 2 2023

2023-06-15
Släkthistoriskt Forum 3 2023
Världshorisont 2 2023

2023-06-12
Amnesty Press 2 2023

2023-06-07
Akvarellen 2 2023

2023-06-01
Glänta 2-3 2022

2023-05-25
Parnass 2 2023
Släkthistoriskt Forum 2 2023

2023-05-12
Signum 4

2023-05-08
Hjärnstorm 151 2023

2023-05-02
Haimdagar 1-2 2023

2023-05-01
Lira Musikmagasin 1 2023

2023-04-30
Fjärde Världen 1-2 2023

2023-04-28
Balder 1 2023

2023-04-22
OEI 100-101 2023

2023-04-20
Opera 2 2023
Utställningskritik 1 2023

2023-04-19
KLASS 1 2023

2023-04-07
Medusa 1 2023

2023-04-06
Signum 3
Amnesty Press 1 2023

2023-04-05
Kritiker 65-66 2022

2023-04-01
Tidig Musik 1 2023

2023-03-24
Släkthistoriskt Forum 1 2023

2023-03-15
Glänta 2 2022

2023-03-06
Utställningskritik 5 2023

2023-03-03
Signum 2

2023-03-01
Akvarellen 1 2023

2023-02-22
Konstperspektiv 2

2023-02-21
Parnass 1 2023

2023-02-16
Opera 1 2023

2023-01-29
Divan 3-4 2022

Äldre resuméer